584,860 active members*
5,187 visitors online*
Register for free
Login
Results 1 to 10 of 10
  1. #1
    Join Date
    Jan 2011
    Posts
    15

    SP-fres vansker, og hjelp trengs

    Hei
    jeg har en SP-fres 22.0101, det er kun fresen som jeg har.
    Hva kreves til å kjøre den med en pc... har noen klart å kjøre maskinen?
    Kan noen hjelpe til... i stor nød!
    Hva med kabel fra PC til fres, hvor går å kjøpe den eller emne og få til med tilkopling info..
    Programvare til å kjøre fresen, hvilken bør brukes!
    Alt av info er til nytte... alt

    Hilsen
    Ørvar

  2. #2
    Join Date
    Aug 2003
    Posts
    12

    Sp fres

    Hei. Jeg har noen poster fra tidligere om denne maskina. Kort fortalt saa skiftet jeg drivere da de orginale var i stykker. Sjekk om du finner de gamle postene, kanskje de kan vaere til nytte.

    Mvh

    Viktor
    viktorM

  3. #3
    Join Date
    Jan 2011
    Posts
    15

    Takk takk

    Hei Viktorcnc

    Det som jeg klarte å lese meg til, var til stor nytte.. prøv og feil.. ja ha

    Men det du gjorde var jo i 2004 og vi har kanskje nyere kontrollgreier i dag, og kanskje et bord for alle tre akslene.

    Har ønske å ha alt av elektronikk i fresen, og kjøre den med Linux EMC2 fra en bærbar datamaskin.

    Hva med luftstyringa er den i bruk hos deg i dag!

    Hvordan er kraften i motorer i fresen ved bruk av styringa som du bruker!

    Hilsen
    Ørvar

  4. #4
    Join Date
    Aug 2004
    Posts
    11

    SP-Fres

    Hei.

    Jeg har "konvertert" denne fresen til bruk med EMC2.

    Jeg fjernet all elektronikk i selve fresen. Transformatoren, likeretteren og kondensatoren i strømforsyningen ble "gjenbrukt" da de er meget kraftig dimensjonert. (Transformatoren kan levere 40A! på 12V siden.)

    Jeg kjøpte en Keling driver boks - på denne sluttet strømforsyningen å virke etter ca 10 sekunder uten at noe var koplet til. Byttet ut strømforsyningen med trafo, likereter og kondensator fra fresen. Det funker fint.

    Jeg bruker EMC2 programmet. Hadde litt problemer med å finner rette parametere men har nå god "kontroll" på hvordan dette gjøres.

    Har byttet den gamle spindelmotoren da jeg ikke kunne finne noen freser som passet i choksen på motoren. Laget en adapter-plate i MDF som jeg monterte en Trend T3 fres i, dette funker greit. Jeg var i tvil om MDF-platen hadde nok stivhet til dette men det ser bra ut.

    Oppdaget ved første fresing at jeg mistet step på Z-aksen. Ved "jogging" opp og ned kunne jeg høre "ulyder". Tok Z-akse delen av og fant at kule-skruen ikke var god. Det skyldes nok at aksen har vært kjørt til enden. Denne fresen er laget slik at gjengene på akselen går ut av kuleskruen i den ene enden. Det gjelder alle aksene. Kuleskruen mister da kuler og disse kiler seg i kuleskrue delen. Jeg fikk også problemer med X-aksen på grunn av dette. Kan hende jeg kjøper/lager ny Z-Akse og forandrer på X og Y aksene slik at kuleskruene ikke går "ut av gjenger". Aksene trenger i tillegg ett trustlager. Det er kun lagrene i step-motorene som holder kuleskruene og dermed bord og fres i posisjon.

    På Z-aksen holder lagrene i stepmotoren også vekten av Z-akse delen med fres.

    Har kjøpt inn endebrytere som skal monteres som en midlertidig løsning for å forhindre at aksene kjøres for langt.

    Hilsen Ragnar

  5. #5
    Join Date
    Oct 2010
    Posts
    0

    Mistet kuler ut av kulemutter ...Hjælp!

    Jeg er litt fortvilet da jeg klumsete skrudde litt for langt på skrua og mistet kuler. Er det noen som har montert slike?

  6. #6
    Join Date
    Apr 2009
    Posts
    290
    Quote Originally Posted by Virker D View Post
    Jeg er litt fortvilet da jeg klumsete skrudde litt for langt på skrua og mistet kuler. Er det noen som har montert slike?
    Hei!
    Mistet du noen av kulene eller har du alle. Har mutteren et utenpåliggende rør for "resirkulering" av kulene? (sleng gjerne opp et bilde av den).
    Prinsippet er egentlig bare å pakke mutteren med kulene igjen (mens den er montert på skruen selvsagt).

    Mikael
    "Hey! It's that guy you are!" - Phillip J. Fry

  7. #7
    Join Date
    Mar 2020
    Posts
    5

    SP-Fres-II nr. 22.0101

    Mange år gammel tråd, men legger til litt info. Har selv en strøken SP-Fres med full dokumentasjon. Bygger om min med nye stepmotorer, microstep-drivere, thrustelager, driv på begge sider av Y akse, kontrollenhet og vannkjølt spindelmotor, men det var uproblematisk å få den til å spille som den var med original innmat. Uten åpning av elektronikken er det bare å koble seg rett på styringskontakten for å kjøre XYZ aksene, pneumatisk clamp, retning på spidelmotor og å lese endestopp-brytere. Dette kan gjøres med i prinsipp hvilken som helst kontroller, alt fra Mach3 BOB på parallellport (fra USD 5,-) og Arduino GRBL (fra USD 20,-) og oppover... Styring av selve hastigheten på spindelen er mer omfattende å kontrollere. Denne styres i utgangspunktet binært gjennom en intern D/A converter. Denne hopper man likevel enkelt over og styrer heller den interne regulatoren direkte med en 0-10V DC-spenning, men dette innebærer selvfølgelig fysisk åpning av elektronikk-rommet under fresen.

    Som sagt mener jeg denne maskinen trenger thrustelager på X og Y aksene, samt at driverne ikke har microstep, trekker mye strøm og blir veldig varme med mye viftestøy på kjøpet. Stepmotordriverne jeg istedenfor benytter går ned til 60% strøm når den er ferdig å kjøre og bare skal holde. Dette gjør også at motorene ikke blir like varme når de bare holder og ikke kjører.

    All inputs TTL level (0-5V)
    Pin 1,2,25 and 26 is 0V
    Pin 3,4 Main power hold relay
    Pin 10 X Direction
    Pin 12 X Step
    Pin 14 Y Direction
    Pin 16 Y Step
    Pin 18 Z Direction
    Pin 20 Z Step
    Pin 9 X 5V when out, gnd when home (X End switch)
    Pin 11 Y 5V when out, gnd when home (Y End switch)
    Pin 13 Z 5V when out, gnd when home (Z End switch)
    Pin 15 5V output
    Pin 17 Pneumatic clamp relay
    Pin 19 Spindle direction
    Pin 21 LOW For stepper control only (See table below)
    Pin 23 LOW For stepper control only (See table below)
    Pin 10, 12, 14, 16, 18, 20, 22, 24 binary speed control input when Pin 21 is Low and Pin 23 is High
    Spindle motor OFF when Pin 21 and Pin 23 == HIGH

    Formateringen på forumet her kødder til tabellen min, men sett bare inn tabulatorer istedenfor "-" så tror jeg det ordner seg...
    Pin 21 - Pin 23 -- Stepper(0) - Speed(1) - N/A(2) - Motor On/Off(3)
    Low - Low -- Low - High - High - High
    Low - High -- High - Low - High - High
    High - Low -- High - High - Low - High
    High - High -- High - High - High - Low (Spindle motor OFF)

    Spes.Produkt AS (nor-IT AS)
    Fosnagt 22, 6501 Kristiansund
    Utsalgspris 1992:
    Kun fres, uten dataprosseseringsenhet: NOK 90.000,- ink MVA.
    SP-Fres, PC-AT 80286 16MHz, med 1MB RAM & 20MB HDD NOK 99.960,- ink MVA.
    Stor pakke med SP-Fres, Epson skriver, A3 plotter og 386SX: NOK 149.016,- ink MVA.

  8. #8
    Join Date
    Jul 2020
    Posts
    1

    Re: SP-Fres-II nr. 22.0101

    I think this machine needs push course on the X and Y tomahawks, and that the drivers don't have microstep, draw a great deal of intensity and get exceptionally hot with a ton of fan clamor on the buy. The stepper engine drivers I use rather go down to 60% force when it has got done with running and will just last. This likewise implies the motors don't get as hot when they are simply holding and not running.

  9. #9
    Join Date
    Dec 2020
    Posts
    1

    Re: SP-Fres-II nr. 22.0101

    Hei
    Hadde det vært mulig å få en kopi av den dokumentasjon? Fikk kjøpt en slik fres for noen år tilbake, men uten noen dokumentasjon. Forsøker nå å få den i stand med nye step drivere og nytt kontroll kort. Lurer spesielt på kablene til step motorene, når jeg skal koble disse til de nye step driverne.

  10. #10
    Join Date
    Mar 2020
    Posts
    5
    Quote Originally Posted by KSandaker View Post
    Hei
    Hadde det vært mulig å få en kopi av den dokumentasjon?
    Jeg har ikke blitt varslet om nye svar i tråden her, men kikket tilfeldigvis innom nå et år senere... Selvfølgelig kan jeg ordne noen kopier til deg. Og dersom noen andre skulle ønske å få tak i meg så bør det sendes en PM direkte til meg.

    At du har blokkert deg mot personlige meldinger gjør det heller ikke lettere å få kontakt med deg...

Similar Threads

  1. Nybegynner trenger hjelp til programvare
    By ProtoPrint in forum Norwegian
    Replies: 2
    Last Post: 04-27-2014, 09:13 AM
  2. Trenger hjelp til fres
    By david88eve in forum Norwegian
    Replies: 1
    Last Post: 04-20-2014, 06:22 AM
  3. Replies: 6
    Last Post: 01-13-2014, 05:39 PM
  4. Replies: 3
    Last Post: 04-21-2013, 02:04 PM
  5. Trenger du hjelp med CNC maskin ?
    By swatta in forum Norwegian
    Replies: 0
    Last Post: 11-18-2010, 01:42 PM

Tags for this Thread

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •