585,763 active members*
4,408 visitors online*
Register for free
Login
Results 1 to 19 of 19
  1. #1
    Join Date
    Mar 2011
    Posts
    19

    Planlegging og bygging av en CNC maskin

    Hei,

    Lager en tråd her på forumt også, i tillegg til på Modellflynytt. Har inntrykk av at det er mer aktivitet her ?

    jeg er i startfasen i planleggingen på et CNC prosjekt, og formålet med denne tråden er hjelp og tips til hva, hvor og hvordan - til slutt vil det ende opp i et byggeprosjekt. Jeg har ingen erfaring med CNC fra før, men vil tro at lærekurven vil være ganske bratt. Jeg anser meg selv som ganske nevenyttig, men vil nok ha behov for hjelp underveis...

    Jeg har lest tråder her på forumet med tanke på å bygge dette selv. Mye bra inspirasjon her!

    Jeg ser også at jeg kommer til å støte på noen utfordringer som jeg neppe har mulighet til å komme rundt på egenhånd. Det kan f.eks. være deler til å holde fresen på plass...og sikkert mye mer.

    Hva skal jeg bruke CNC'en til ?
    Jo - her er det mange planer! Men det, eller de, første prosjektene vil være å frese ut skilt ala dem man finner på turstier, skapdører og sist, men ikke minst, deler til RC bil og Helikopter. CNC'en må takle fresing av aluminium...

    Dimensjoner:
    I og med at jeg skal frese skapdører må fresen minst ha en arbeidsflate som dekker det behovet. Tenker å kjøre inntil 1800mm på X-aksen og inntil 1000mm på Y-aksen.

    Hva trenger man for å bygge en CNC router (essensielle deler) ?
    Jeg er opptatt av at maskinen skal være holdbar, men ikke koste skjorta. Her må man gi og ta litt, men primært ønsker jeg utstyr som holder, er godt utprøvd, men likevel rimelig (kost/nytte). Her ønsker jeg erfaringer fra dere mer drevne...

    Tabeller var ikke så greit på dette forumet :-\

    Produkt Antall Stk. Pris Tot. Pris Leverandør
    HIWIN skinner – 1800mm 2 stk
    HIWIN skinner – 1000mm 2 stk
    HIWIN skinner – 350mm 2 stk
    HIWIN blokker 6 stk
    Ballscrew – 1800mm 1 stk
    Ballscrew – 1000mm 1 stk
    Ballscrew – 350mm 1 stk
    Ballscrew nut 3 stk
    2.2 kW Spindle m/VFD 1 stk
    Nema 23 + Power + Gecko540 1 stk Kelinginc eller CNCrouterparts
    Aluprofil 80x40 – 1800mm (bord) 2 stk
    Aluprofil 80x40 – 1000mm (bord) 7 stk
    Aluprofil 80x40 – 1128mm (horis.gantry) 2 stk
    Aluprofil 80x40 – 580mm (vert. Gantry) 2 stk
    Aluprofil 40x40 – 1000mm (bordføtter) 4 stk
    Aluprofil 40x40 – 1000mm (bordføtter/støtte) 5 stk
    Aluprofil 40x40 – 1800mm (bordføtter/støtte) 2 stk

    Programvare og maskinvare for å styre maskinen:
    - Mach 2/3 - Velger denne da det ser ut til at man kanskje kan få mest hjelp på nett (og onsite på dette)
    - Spec på maskin for styringen -

    Programvare for design av ting og tang som skal freses:
    - Skapdører: hva passer her ?
    - Skilt: hva passer her (både reningsskilt, dørskilt, gravering av skilt med bilde, mer med...)
    - Deler til RC bil og helikopter


    Det får være nok for nå...kommer nok mer spørsmål etterhvert...posten oppdateres når eventuelle forslag og tips kommer...

  2. #2
    Join Date
    Jun 2011
    Posts
    15

    Planlegging

    Da er vi to, men jeg er så dårlig på planlegging at jeg starta å kjøpe deler uten tegning eller plan.

    Har lenge drømt om å bygge meg en cnc router som tar alt fra tre til alu og stål. Egner seg godt som hobby i tillegg til sagbruket jeg driver til daglig. Det frister å kunne lage deler selv når en har behov, i tillegg til å kunne frese treskilt ol.

    Nå har jeg tenkt på dette ei stund, men er ikke spesielt god på å planlegge alt i perfekt detalj. Slikt løses ved å sette igang å kjøpe det som er dyrt og vanskelig å anskaffe først.


    Til å begynne med var planen å bruke en vanlig håndholdt overfres som router, men etter å ha lest meg opp litt falt valget på en frekvenstyrt 2,2kW vannkjølt sak, fra ebay. 4 stk 3,5nM steppere med driver fra kelling, C7 ballskruer, couplere og linjelager/skinner fra linerarmotion/ebay. Og til sist kontroller fra planet-cnc.com

    Målet er å oppnå x-akse på 1500-1600mm, y-akse på 800mm, og en klaring fra bordet til verktøy på minst 250mm.

    Så da gjenstår kontruksjon av bord og rammeverk. Tror vel jeg bygger i alu.
    Jeg føler meg litt friere når valget falt på å doble opp xaksen med motor og ballskrue på hver side. Jeg likte ikke helt hva midt montert skure under bordet kan ha å si for vanskelighetene det innebærer med å få en stabil konstruksjon.

    Grubler mye på hva som er både enkelt å konstruere og gir et godt og presist resultat til slutt. Skulle hatt en router til å bygge routeren.

  3. #3
    Join Date
    Apr 2009
    Posts
    290
    Hei!

    Det er godt å se at du har gjort grundig forarbeide og har en grunnleggende forståelse av hva det innebærer å bygge en slik maskin. Vi skal gjøre vårt beste for å hjelpe deg på veien. Jeg vil nok anbefale å lage en engelsk tråd på det internasjonale byggeforumet og.

    Et lite varsku vil jeg dog komme med ifm det økonomiske aspektet av å bygge en så stor maskin. Dette tror jeg mange glemmer å ta helt høyde for:
    Min første fres hadde en arbeidsflate på ca 600x700mm, var bygget utelukkende i MDF og med de billigste komponentene jeg kunne oppdrive. Selvom jeg fikk MDF gratis så blei det end del innkjøp av verktøy osv osv ettersom dette var mitt første bygg av denne typen. Sluttsummen for dette "lavbudsjett" bygget ble ca 13.000,-
    Maskina jeg bygger på jobben nå har en arbeidsflate på ca 1800x1200mm. Den er konstruert av alu profiler og resten av komponentene er av høy kvalitet. Det aller meste er innkjøpt, men jeg mangler en del småtteri til elektronikk delen. Prisen passerte 100.000,- for en liten stund siden...!

    Selvsagt kan det gjøres noe billigere, men ikke glem at prisen skyter i været så fort du ønsker høyere stivhet. Bare noe å tenke på

    Mikael
    "Hey! It's that guy you are!" - Phillip J. Fry

  4. #4
    Join Date
    Jun 2011
    Posts
    15
    Whoi, nå skremmer du meg Må være noe jeg ikke har tatt høyde for.
    Hva er kg pris på alu profiler for tida da? Kabler, trafoer ol er jeg som utdannet elektroniker rimelig godt utvalg av.

    Jeg hadde vel sett for meg at jeg var ferdig med den største halvparten nå. har vel rundt 13000,- på fres, skinner, lager, motorer, drivere og styring nå.
    (må tro kineserene er like pålitelige som sist jeg var på ebayshopping)

    Og hadde vel en fantasi om at med konstruksjonen kom under en total på 25k
    Regna med at alu kosta meg rundt 5000, skruer og festemateriell 2000. Og 5lapper for det uforutsette.

    Må vel lese litt mer på engelskforumet og se etter noen gode konstruksjoner med dobbel skrue.

    edit: Ser du nevner stivhet som cluet her. Hadde vel egentlig satset på å bruke billig alu rektangluære profiler og vinkler. og ikke noe fancy ekstruderte saker.

  5. #5
    Join Date
    Apr 2009
    Posts
    290
    Når x aksen begynner å krype godt over metern ville jeg absolutt sett på noe annet en kuleskruer. Alternativt må man opp i ganske grove dimensjoner for å unngå sleng i skruen. Husk at en stepper motor roterer opp mot 1000omdr/min i topp hastighet og da skal det ikke mye til før kuleskrua begynner å slenge og vibrere kraftig. Det finnes en del alternativer som feks: beltedrift, kjededrift eller tannstang.

    Jeg kjøpte alt av aluprofiler, skinner, kuleskruer, beltedrift og komplett z-akse av Rollco, og selv med god rabatt ble dette godt over 50.000,-
    Nesten alt annet er kjøpt gjennom DamenCNC i Nederland. Det som gjenstår nå regner jeg med blir kjøpt fra Elfa.

    Mikael
    "Hey! It's that guy you are!" - Phillip J. Fry

  6. #6
    Join Date
    Jun 2011
    Posts
    15
    Damene visste jeg ikke av, og så mye snadder, som kan spare meg for mye jobb. Blir jo veldig fristende å kjøpe alu profiler derfra når en ser hvor enkelt det blir å sette sammen, og ikke minst finstille når aksene skal kalibreres inn til hverandre og arbeidsflata.

    Ouch, det med langt spenn for en kuleskrue på x-aksene hadde jeg ikke tenkt på. Var så fastlåst i mine egne tanker på slakke tannhuls tagger som i mitt hode var det samme som gjengastag, slakke i kjededrift, eller belter som kan vær elastiske på høy last og variasjoner på temp. Nuvel temperatur vil jo gjøre noe med de fleste materialer. Og slikt ser jeg for meg kan fikses med homing brytere og kalibrering i software.

    Får ta høyde i bygginga for at x-akse drift muligens må skiftes ut med noe annet. Hadde en plan om å bygge så jeg kunne utvide saken til 3 meter senere, om jeg blir fornøyd med resultatet. Men jeg hadde bange anelser om kostnadene ved å gape så høyt.

  7. #7
    Join Date
    Mar 2011
    Posts
    19
    Hmmmmm! Jeg har heller ikke tenkt på kast i skruen når den blir såpass lang. Er det noen med erfaring på å bruke lange kuleskruer på et slikt oppsett ?
    Kostnadene du nevner syns jeg er ganske høye. Jeg også har tenkt å benytte forholdsvis godt utprøvde komponenter, men hadde ikke tenkt å svi av flere titalls tusen.
    Må kanskje revurdere størrelsen på maskinen i denne omgangen, men er interessert i høre flere synspunkter på om det er gjennomførbart med så lang kuleskrue...

    _Bonus_

  8. #8
    Join Date
    Apr 2009
    Posts
    290
    Ikke misforstå, selvsagt kan man bruke lange kuleskruer, MEN det vil begrense hastigheten du kan rotere skruen uten problemer. Det kan jo til en hvis grad kompenseres med økt stigningsgrad på skruen, men høy stigningsgrad medfører andre utfordringer igjen.
    Søk på "rack and pinion cnc" på YouTube, så vil dere se at tannstang har blitt et velutprøvd og populært alternativ for lange akser. Hastighetene det kan gi er også ganske forbløffende.

    For å være helt ærlig så er ganske mange i selvbyggermiljøet like opptatt av tuning og optimalisering av maskinene sine som de er i selve fresinga.... må vel nesten si at jeg har en fot godt planta i den leieren jeg og

    Mikael
    "Hey! It's that guy you are!" - Phillip J. Fry

  9. #9
    Join Date
    Jun 2011
    Posts
    15
    Neida, ingen bekymringer med hensyn til kast i x-skruene, det blir isåfall å korte ned maskina eller senke farta.

    Har langt mer grublerier rundt selve konstruksjonen.
    Det er veldig fristende å sveise ramme og muligens gantry, men er veldig bekymret for hvor mye avvik som oppstår på grunn av sveisene.

    Hvordan ville det vært å gjøre en god sveisejobb, montere 10 el 20 mm alu plate i maskina og kalibrere hele greia ved å planfrese hele arbeidsarealet? det høres for godt ut til å være sant, Og da er det gjerne det. Noen tanker?

  10. #10
    Join Date
    Apr 2009
    Posts
    290
    Går helt greit å sveise ramma, men du må gjøre en skikkelig jobb med sveisejiggen for sørge for at ting ikke slår seg. Det i seg selv kan bli en veldig stor jobb. Ville nok også ha valgt en stål konstruksjon framfor alu.

    I steden for å lage bordplata av alu ville jeg heller lagd den av MDF, et såkalt spoil-board på godt norsk. Det kan du planfrese slik at bordet blir helt parallelt med x og y aksene. Når du har frest så mye ned i den plata at den begynner å bli utslitt så bytter du den bare ut. Dette er en veldig vanlig praksis.

    Mikael
    "Hey! It's that guy you are!" - Phillip J. Fry

  11. #11
    Join Date
    Jun 2011
    Posts
    15
    Da har jeg i det minste en plan, muligens en dårlig en men legger nå ved ei sketchup tegning bare for konseptet sin del.

    Skruer er ikke tegnet inn, litt i tvil om det faktisk er plass til dem som det står nå... Men er mer ute etter et inntrykk av hvordan det hele kommer til å se ut.

    Første inntrykket er tungt og veldig høyt ift hva jeg hadde håpet.
    Mulig det er noe jeg kan trikse med ang z-aksen. Men vil absolutt ha en maks høyde på 195mm for trearbeid. Åpen for forslag.

    Tre og Alu arbeid vil være et must. stål er bare bonus, isåfall bare noe hullboring om den 2,2kW spindelen klarer å spinne sakte nok.

    Jeg vil ha denne maskina så stiv som mulig når jeg allikevel skal ta bryet med å bygge i stål. Så får man spørre da, er det noe som kan og bør forbedres? Svakheter? Muligheter for å ta ned vekt og høyde på bevegelig rigg, hvilke bakdeler vil endringene foreslått gi?

  12. #12
    Join Date
    Mar 2008
    Posts
    52
    Hvis penger er en utfordring så er det flere som har bygget bordet i betong. Da bør du naturligvis være sikker på hvor du vil ha det

  13. #13
    Join Date
    Mar 2011
    Posts
    19
    Legger inn et par bilder av plantegningene mine...har fått en del kommentarer på lengden på x-aksen. Jeg tror jeg i denne omgang likevel skal beholde lengden og løsningen med kuleskrue (Ø20 mm) og heller justere inn hastigheten slik at det ikke går galt.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails cnc_renew_table_u.jpg   cnc_renew_table_with_gantry.jpg  

  14. #14
    Join Date
    Apr 2009
    Posts
    290
    Et forslag ville være å gå for 25mm skrue med 10mm stigning. Større stivhet og du trenger ikke like høy hastighet. Sørg i såfall for å dimensjonere motoren tilsvarende ettersom høyere stigning krever større dreimoment.

    Mikael

    Quote Originally Posted by _Bonus_ View Post
    Legger inn et par bilder av plantegningene mine...har fått en del kommentarer på lengden på x-aksen. Jeg tror jeg i denne omgang likevel skal beholde lengden og løsningen med kuleskrue (Ø20 mm) og heller justere inn hastigheten slik at det ikke går galt.
    "Hey! It's that guy you are!" - Phillip J. Fry

  15. #15
    Join Date
    Mar 2011
    Posts
    19
    Takk for innspill. Hadde tenkt å kjøpe et kit med Nema 23 steppere, gecko og strømforsyning. Vil Nema 23 stepper være for svak ved 10mm stigning ?

    _Bonus_

    Quote Originally Posted by mcentric View Post
    Et forslag ville være å gå for 25mm skrue med 10mm stigning. Større stivhet og du trenger ikke like høy hastighet. Sørg i såfall for å dimensjonere motoren tilsvarende ettersom høyere stigning krever større dreimoment.

    Mikael

  16. #16
    Join Date
    Jul 2006
    Posts
    87
    NEMA23 er kun en standard for motorfeste. Med andre ord en NEMA23 motor passer et NEMA23 motorfeste.

    De fleste motorprodusenter har software du kan laste ned for å regne ut hvor stor motor du trenger. Jeg bruker SigmaJunmaSize+ fra Yaskawa.

    Går også an å estimere hvor stor motor man trenger utifra hvor mange IPM (eller mm/min) man ønsker. Husker ikke den formelen, men den er enkel og den fungerer. Når man har prøvd og feilet noen ganger. Så kan man bare "se det"

  17. #17
    Join Date
    Apr 2009
    Posts
    290
    Som Jan Rune nevner så er Nema standarden kun en standardisering av dimensjoner og sier lite om stegmotorens holdekraft. Det skal dog sies at Nema 23 klassen representerer generelt svakere motorer enn Nema 34.

    Se her feks: DamenCNC.com

    Det er mange faktorer som virker inn på valg av motor: vekt på gjenstanden som skal forflyttes. Treghet på glideflaten til gjenstanden. Krav til akselerasjon og toppfart. Osv. Selvsagt kan det regnes ut, men for oss ikkeingenører så funker det vitenskapelige prinsippet om overkill og

    en liten tommelfingerregel:
    liten stegmotor = lavt dreimoment på lave turtall, god på høye hastigheter i forhold til tilført effekt
    Stor stegmotor = høyt dreimoment på lave turtall, dårlig/moderat på høye hastigheter i forhold til tilført effekt

    ...ok, jeg skal være den første som innrømmer at den regelen aldri hadde fått plass på en tommel.... pytt pytt

    Denne kan være kjekk å ha her på the zone ettersom de fleste fra uniten kun regner med middelalder enheter

    1 oz-in = 0.0070 N-m
    1 N-m = 142.08 oz-in

    Mikael
    "Hey! It's that guy you are!" - Phillip J. Fry

  18. #18
    Join Date
    Mar 2011
    Posts
    19
    Man lærer noe hele tiden. Jeg har lest mange tråder, samt tittet på diverse kit med steppere - og må si at jeg ikke har skjønt at NEMA23 er en dimensjonsstandard. Nå når jeg vet det gir det jo mening - det også. All den tid en stepmotor leverer forskjellig (dreiemoment, hastighet, etc) har jeg tenkt at de forskjellene på steppere mellom kit som leverer NEMA23 standarden har vært relatert til vikling i motoren (slik som på vanlige elektromotorer) som endrer karakteristikk.

    Vel - da vet jeg mer, og det gir jo mer forståelse. Takk for det

    Kanskje jeg skal gå opp på NEMA34 standarden - for etter hva jeg forstår, så får man kraftigere steppere da (ref. litt overdimensjonering) ?

    Tommelfingerregelen passer på underarmen - underarmregel!

    /Bonus

  19. #19
    Join Date
    Jan 2005
    Posts
    29
    Bare et tips til linjære elementer. Rollco som er nordisk med norsk kontor selger linjære føringer som er rimelige. Verd å sjekke ut...

Similar Threads

  1. Replies: 22
    Last Post: 04-01-2011, 07:05 PM
  2. Trenger du hjelp med CNC maskin ?
    By swatta in forum Norwegian
    Replies: 0
    Last Post: 11-18-2010, 01:42 PM

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •