585,758 active members*
4,483 visitors online*
Register for free
Login
Page 3 of 4 1234
Results 41 to 60 of 61
  1. #41
    Join Date
    Nov 2010
    Posts
    46
    Ang tannhjul til skruene så er vel kanskje ikke 16 mm no standard... :/

  2. #42
    Join Date
    Nov 2010
    Posts
    46

    Re: Startfasen av en slags byggetråd :p

    Heisann sveisann. Lenge siden sist ja... Ting skjer både i privat og jobb sammenheng så jeg får ikke alltid like mye tid til dette hobbyprosjektet :/

    Men men, jeg driver på når jeg får tid innimellom.

    Nå har det seg slik at jeg kan få disse powersupply'ene, og disse frekvensomformerene til en vanvittig god pris! :banana: -De har kommet med en helt ny serie strømforsyninger som jeg har fått anbefalt fra flere hold, i tillegg har jeg god erfaring med frekvensomformerene.
    Ettersom jeg får så god pris kan jeg velge og vrake egentlig... Men skulle jeg da ha gått for med tanke på strømforsyning og omformer??? (har enda ikke sett for meg hva jeg skal ha av spindel. Trenger anbefaling her. Anyone?

    • S8VK-G48024 Strømforsyning, metallhus, 95x125x140mm (BxHxD), DIN skinne montering, 1-fas 100-240VAC forsyning, 480W 24VDC (-10% til +15% justerbar) 20A utgang, -40⁰C til +70⁰C omgivelsestemperatur, Loyds godkjenning, power boost funksjon. (El. Nr: 66 038 61, Veil.pris 1,820,00)


    Eller:
    • S8VK-G48048 Strømforsyning, metallhus, 95x125x140mm (BxHxD), DIN skinne montering, 1-fas 100-240VAC forsyning, 480W 48VDC (-10% til +15% justerbar) 10A utgang, -40⁰C til +70⁰C omgivelsestemperatur, Loyds godkjenning, power boost funksjon. (El. Nr: 66 038 62, Veil.pris 1,820,00)


    (Husk at jeg har Disse Nema 34, 1600 oz/inch 3.5A stepmotorene..Det ble litt oppgradering i siste liten )


    Quote Originally Posted by Novec View Post
    Alle specs på steppermotorer er oppgitt per fase, så ja, det blir 7A til sammen. Men du må huske på Ohms lov - ampere er avhengig av motstand og spenning. Når motoren står stille kan du regne utifra oppgitt motstand (1,8 ohm) at spenningen over motoren ved 3,5A bare er 6,3V, med et strømtrekk på 22W per fase (44W totalt). Hvis vi for enkelhets skyld sier at du bruker strømforsyning på 63V trekker du da bare 0,7A fra strømforsyninga.

    Når alt begynner å bevege seg er det plutselig ikke så enkelt lenger, for da begynner induktans i spolen og annet gøy å spille inn, og da må plutselig spenningen være mye høyere for å holde et strømtrekk på 3,5A. Så det er først ved relativt høye turtall at du trenger kraftig strømforsyning. Er du forvirra nok nå? ;-)

    Strømtrekket på store motorer ved høyt turtall er også en av grunnene til at jeg ikke ville anbefalt for høy giring. Den andre er at du rett og slett ikke vil få lagd fresen stiv og nøyaktig nok til å skille mellom hundredels millimetre. Min anbefaling er at du kjører 1:1 giring hvis du har 5mm stigning på kuleskruene eller 1:2 hvis du har 10mm stigning. Da får du det omtrent så nøyaktig som praktisk mulig, og du slipper å vente en halvtime på å traversere.

    Det er mest hensiktsmessig med felles strømforsyning, ikke minst fordi du aldri vil kjøre alle motorene på maks samtidig, og dermed kan dimensjonere den lavere. Jeg vil tro at 10-15A 48V vil holde til den fresen. Hvis det blir for lite kan du jo bare kjøpe en til :-)

  3. #43
    Join Date
    Sep 2007
    Posts
    99

    Re: Startfasen av en slags byggetråd :p

    Selv ville jeg valgt høyere spenning enn 24V, hadde 24V til å begynne med men nå kjører jeg 48V på min små steppere og får ett bedre resultat og raskere maskin.
    På dreiebenken som jeg bygde kjører jeg 76V men skulle gjerne gått høyere, tok det jeg hadde i "kjekt å ha" hylla.
    Jeg bruker ringkjernetrafoer på mine prosjekter, kan jeg spørre om hva du har fått av pris på disse strømforsyningene?
    Runar Holm, Norway
    www.maxmekker.com

  4. #44
    Join Date
    Dec 2012
    Posts
    390

    Re: Startfasen av en slags byggetråd :p

    Quote Originally Posted by Artistix View Post
    (Husk at jeg har Disse Nema 34, 1600 oz/inch 3.5A stepmotorene..Det ble litt oppgradering i siste liten )
    Fant ingen 1600 oz/in eller 3.5A motorer på den siden, men hva er induktansen på de motorene du har? Ideell spenning for å få høyest topphastighet er 32 x induktans^2. Normalt har store motorer høy induktans som igjen gjerne vil ha høy spenning for å klare høyere hastigheter. Jeg ville heller ikke ha gått for noe mindre enn 48V, men det avhenger også av hva slags drivere du har.
    Litt senere... Kikket på ebay på den linken du oppga tidligere og den motoren har *høy* induktans som trenger høy spenning for å få opp farten med nok kraft... Selv 48V vil være lite på de motorene.

  5. #45
    Join Date
    Nov 2010
    Posts
    46

    Re: Startfasen av en slags byggetråd :p

    Quote Originally Posted by Stigoe View Post
    Fant ingen 1600 oz/in eller 3.5A motorer på den siden, men hva er induktansen på de motorene du har? Ideell spenning for å få høyest topphastighet er 32 x induktans^2. Normalt har store motorer høy induktans som igjen gjerne vil ha høy spenning for å klare høyere hastigheter. Jeg ville heller ikke ha gått for noe mindre enn 48V, men det avhenger også av hva slags drivere du har.
    Litt senere... Kikket på ebay på den linken du oppga tidligere og den motoren har *høy* induktans som trenger høy spenning for å få opp farten med nok kraft... Selv 48V vil være lite på de motorene.
    Stepmotorene er slik som disse:

  6. #46
    Join Date
    Sep 2007
    Posts
    99

    Re: Startfasen av en slags byggetråd :p

    De motorene du har spesifisert sammen med den driveren kjører jeg på 76V, kjøre de på 24V vil jeg ikke annbefale.
    Runar Holm, Norway
    www.maxmekker.com

  7. #47
    Join Date
    Nov 2010
    Posts
    46

    Re: Startfasen av en slags byggetråd :p

    OK. Da blir det nok 48V. :cheers:

    Jeg kan alltids bare kjøpe et power til skulle jeg oppleve noe krise.

    Så til Spindel...

    Hva er hot / hva er not?
    -Skal henholdsvis frese tre/spon (i første omgang), og etterhvert ønsker jeg å frese aluminium. Kanskje også noe tyngre(?). Men er det noen jeg burde velge fremfor noen andre?

    En CNC operatør / DIY CNC bygger jeg pratet med, anbefalte ER11...Noen som har noen erfaringer å dele med tanke på bruk av dette, og eller alle de forskjellige som finnes?
    "hurtig kobling" av verktøy er jo alltid fint. (hvis ikke jeg klare å lage dette automatisk etterhvert hehe


    (Trenger jo forsåvidt også et power til dette når jeg tenker etter.. )

  8. #48
    Join Date
    Sep 2007
    Posts
    99

    Re: Startfasen av en slags byggetråd :p

    Jeg bruker lik som denne spindelen på min router.

    ER20 er en fin størrelse synes jeg, noe mindre vil jeg ikke annbefale.
    Men til stål og hardere materialer bruker jeg en Terco45, som jeg har bygd opp.
    Runar Holm, Norway
    www.maxmekker.com

  9. #49
    Join Date
    Nov 2010
    Posts
    46

    Re: Startfasen av en slags byggetråd :p

    Er det vannkjølt som er tingen? Bråker luftkjølt noe "mer"? Sitter å googler litt på ER20 nå..

    og 24.000 RPM... hvordan er det i forhold til metaller? Hvor bør det ligge for å ta aluminium feks?

  10. #50
    Join Date
    Sep 2007
    Posts
    99

    Re: Startfasen av en slags byggetråd :p

    Vannkjølt er tingen ja, luft bråker ille synes jeg.
    Når det gjelder RPM så får du ikke i pose og sekk.
    Metall = 0 til 6000rpm, treværk = 6000-30000
    Kommer ann på materialet du freser i samt mating, anntal skjær, kuttdybder osv.
    Runar Holm, Norway
    www.maxmekker.com

  11. #51
    Join Date
    Nov 2010
    Posts
    46

    Re: Startfasen av en slags byggetråd :p

    Ok? Tenkte det var omvendt jeg? (Altså høytt turtall på metall, og lavere på treverk (lettere gods...) (?) Skjønner at man må ha sakte mating og ikke for dype spor, for å ikke knekke fresebits osv. Ble bare litt overrasket over det andre.

    Jeg får se etter noe vannkjølt da. Er det noe jeg bør holde meg "langt unna" ?

    Hva med denne for eksempel? Ca 2500,-

  12. #52
    Join Date
    Dec 2012
    Posts
    390

    Re: Startfasen av en slags byggetråd :p

    Quote Originally Posted by MaxMekker View Post
    Metall = 0 til 6000rpm
    Det er ikke nødvendigvis riktig. Til aluminium med små freser kan RPM gjerne være mye høyere dersom maskinen er stiv nok.

  13. #53
    Join Date
    Dec 2012
    Posts
    390

    Re: Startfasen av en slags byggetråd :p

    Quote Originally Posted by Artistix View Post
    "hurtig kobling" av verktøy er jo alltid fint. (hvis ikke jeg klare å lage dette automatisk etterhvert hehe
    Mer eller mindre alle av disse rimelige spindlene kan ikke brukes sammen med QCT siden de ikke har gjennomgående drawbar (hva nå det heter på norsk...). Jeg har sett at det er mulighet for å få kjøpt ettermontert QCT til Kress FME800 og FME1050, men det var dyrt og tar vekk mye av Z-høyden tilgjengelig. Det er også en annen som er ment å erstatte spindelen på en Sherline, men den bruker stock motor. Her er enda en, bare *litt* dyrere...

  14. #54
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272

    Re: Startfasen av en slags byggetråd :p

    Med små hardmetallfreser kan du kjøre rimelig høye turtall på aluminium, men for å få riktige kutt må/bør du justere mating og kuttbredde deretter. CNCCookbook har gode artikler om chip thinning, enskjærsfreser og mye annet nyttig. GWizard er også genial for å regne ut diverse skjæreparametre.
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  15. #55
    Join Date
    Dec 2012
    Posts
    390

    Re: Startfasen av en slags byggetråd :p

    Quote Originally Posted by Novec View Post
    GWizard er også genial for å regne ut diverse skjæreparametre.
    Et annet tilsvarende verktøy er HSMAdvisor og FSWizard (for Android).

  16. #56
    Join Date
    Nov 2010
    Posts
    46

    Re: Startfasen av en slags byggetråd :p

    Hmmm...

    hva med denne frekvensomformeren ? ( VZAB4P0BAA V1000 frekvensomformer, 1x230V - Tung Drift: 4.0kW - 17.5A / Normal Drift: 5.5KW- 21A (El. Nr: 41 227 45) Veil.pris: 4,640,00 )

    Da burde jeg kunne dra det meste!

  17. #57
    Join Date
    Nov 2010
    Posts
    46

    Re: Startfasen av en slags byggetråd :p

    Quote Originally Posted by Novec View Post
    Jeg vil tro at 10-15A 48V vil holde til den fresen. Hvis det blir for lite kan du jo bare kjøpe en til :-)
    Ville det vært smart å ha en fordeling mellom to strømforsyninger i paralell?
    (altså ett power nr.1 til 3 motorer og et power nr.2 til de to siste på noe slags vis? -Hadde jeg da trengt to stk a 48V (av disse) ?


    Jeg var innom her en tur, for å regne litt på dette med valg av rett powersupply i forhold til motor og viklinger, men det ga jeg fort opp. Matte er ikke min stekeste side

  18. #58
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272

    Re: Startfasen av en slags byggetråd :p

    Må innrømme at jeg har falt av litt... Var det så at du skulle ha to motorer til X-aksen, en på Y og Z og en til fjerdeakse? I så fall ville jeg gått for én strømforsyning til X + fjerdeakse og én til Y + Z. Med mindre du må bestemme deg fort tror jeg likevel jeg ville prøvd med bare én strømforsyning og sett hvordan det funker, Omron er jo hakket bedre enn Kina-vare.
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  19. #59
    Join Date
    Nov 2010
    Posts
    46

    Re: Startfasen av en slags byggetråd :p

    Quote Originally Posted by Novec View Post
    Må innrømme at jeg har falt av litt...
    ..da er vi to!

    Jo jeg har tenkte forsåvidt å ha et oppsett tilsvarende slik du beskriver. Får det til en veldig grei pris, så det skader jo ikke å skaffe til veie 2 med en gang.

  20. #60
    Join Date
    Nov 2010
    Posts
    46

    Re: Startfasen av en slags byggetråd :p

    Noen som har et ferdig koblingskjema med sikkerhets brytere, limit swicher, sikringer, motorer, drivere, power og alt annet som en måtte ha bruk for?

    Hvis jeg først skal bestille powersupply og omformer kan jeg like gjerne kjøpe evt. reléer, endebrytere, osv. samtidig...

    Men har ikke helt oversikten over hva som er nødvendig / hva jeg trenger.

    Skal ha alt i et skap med DIN skinner, så det hadde vært OK om ting var DIN-monterbart...

Page 3 of 4 1234

Similar Threads

  1. Byggetråd - ShapeOko
    By GeirA in forum Norwegian
    Replies: 24
    Last Post: 07-04-2013, 08:39 PM
  2. Hva slags CNC maskin?
    By mrroy76 in forum Norwegian
    Replies: 5
    Last Post: 03-07-2012, 07:06 PM
  3. Proto-M byggetråd
    By mcentric in forum Norwegian
    Replies: 75
    Last Post: 03-04-2010, 05:52 PM
  4. Francka's CNC byggetråd
    By francka in forum Norwegian
    Replies: 15
    Last Post: 07-17-2009, 05:29 PM
  5. Byggetråd Cnc
    By Vegabond in forum Norwegian
    Replies: 10
    Last Post: 06-15-2009, 10:06 PM

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •