584,800 active members*
4,468 visitors online*
Register for free
Login
Page 1 of 4 123
Results 1 to 20 of 61
  1. #1
    Join Date
    Nov 2010
    Posts
    46

    Startfasen av en slags byggetråd :p

    Hei og hopp...

    Er en kar fra Oslo, som har forvillet meg inn i CNC verden. Laget en CAD tegning, og vært en tur å skaffet meg litt stæsj i Sverige. Fikk en hel haug med auluminium og glidelager, og akslinger en billig penge

    Er fortsatt en del som mangler, men,... etterhvert vil jeg nok forsøke å lage en liten byggetråd. - Hvis ikke jeg legger det opp på min egen side da


    Foreløpig plan:

    3 akser, men har lyst til å utvide til 4-akset fres etterhvert, når, og hvis jeg får til 3 av dem...

    Ytre mål: 150 cm dyp, og ca 100 cm bred.

    Har fått tak i ganske lange akslinger for Z aksen, (68 cm - 25 mm) så jeg må ta en liten avgjørelse på hvor høy den skal bli...



    Fresen vil bestå av 80x80 alu-profiler hovedsakelig. Noe 40x80 og 40x40....

    Neste step blir å skaffe motorene og det andre elektroniske. Litt usikker på om jeg bør gå for Nema 23, eller 34. Har lyst til å lage en kraftig fres, men lommeboka som student, er ikke akkurat så høy. :| Tror også jeg bør ha en motor på hver side av x-aksen, for de virker ganske trege. Mulig dette er fordi de ikke har blitt smurt med fett på en stund. De høres ganske tørre ut når jeg drar dem bortover.

    Håper det er noen andre her som kanskje er villig til å svare på et par dumme "nybegynner" - spørsmål -det kommer garantert en god del av dem, etterhvet som jeg kommer igang med prosjektet.

    Vedlagt ligger noen bilder av hva jeg har fått tak i.



    Fler bilder kommer etterhvert!!!


    (ja, og en siste ting... De tekniske tegningene er KUN skisser! /Ikke en ferdig tegning!!! -Regner med at noen vil kicke på dem, da den er sykt høy, og kommer pt til å flekse som f... . ) hehe
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails CIMG3866.jpg   CIMG3870.jpg   CIMG3868.jpg   profil.jpg  

    side.jpg   front.jpg   top.PNG  

  2. #2
    Join Date
    Nov 2007
    Posts
    16
    Ser i alle fall ut som at glidelager/aksling-komboen er solid.

    små detaljer som jeg med mitt blikk oppdager:
    ett alu-profil tversover under bordet må på plass,
    plassering av skruer på Y-akse, helst innunder bordet, pga fresespon.
    som du selv påpeker, den er høy og kommer til å bli ett lite problem med stivhet på gantryen.

    hvilket program er det du har tegnet den i?
    kunne gjærne tenkt meg en kopi av filen, så kunne jeg laget ett forslag eller to, så kan andre komme med innspill på de og (ett fremtidig prosjekt jeg tenker på)

  3. #3
    Join Date
    Nov 2010
    Posts
    46
    Skal legge inn kryss-stag i begge firkantene tenkte jeg. Er fortsatt usikker på om det blir for mykt å bruke aluminium da. Må si det frister å lage det i firkant-stål allerede nå.
    Har ikke lært meg hvordan jeg kjører “stress-test” simulering i Solidworks (CAD-programmet jeg bruker) enda, så jeg føler jeg foreløpig bygger litt i blinde.


    Litt usikker på hva du mener med plassering av skruene under bordet på y-aksen, men jeg skjønner at fresespon er et problem. Hadde i utgangspunktet laget en gantry, hvor alt lå på undersiden av profilen”inni” side rammene, men med bare en aksling. Det var før jeg dro å hentet alt stæsjet i Sverige. Etter å ha inspisert litt mer, så fant jeg vel egentlig ut at jeg kunne bruke de som de var. De er sykt solide. Hvis det blir problemer med spon, kan jeg forsøke å lage bordet litt bredere, sånn at det går litt ut over gantryen. (se vedlagt skisse).


    Vet noen hvor jeg får kjøpt/kuttet til emner for gantry’et ? Vil forsøke å lage en gantry, med “offset” slik som mange gjør. (altså en gantry, som ikke bare står rett opp).
    Regner med at det vil koste litt med en aluminiumsblokk, Men det er mye kulere

    Har heller ikke bestemt meg på hvor lang avstand jeg skal ha mellom glidelagerene på x-aksen. Er ganske avgjørende med tanke på høyden av fresen. Merker for så vidt at det er bittebittebittelitt svikt i lagerføringene, men kan være at jeg bare trenger å bytte lagere, til nye. Uansett er det vel slik at, jo lengre avstand, jo mer stabil, og mindre arbeidsflate.
    Mangler forresten akslinger til Y-aksen. Så hvis noen har noen 30mm tykke lengder på for salg så spytt ut Må vel da ha en lengde på ca 120.

    Vedlagt ligger et gammelt bilde av gantry'en. (med underliggende axlinger), et bilde av overliggende bord. og et bilde som demonstrerer skrå-stillt gantry. Forsøkte å laste opp en cad fil, men det gikk dårlig. Kan evt sende på mail.

    En annen ting jeg har forsøkt å finne er et bra aluminiums –kutteblad til min Dewalt kappsag, så jeg får renkappet profilene mine.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails detalj_gantry_ide.PNG   blue_cnc.jpg   gantry.PNG  

  4. #4
    Join Date
    May 2011
    Posts
    212
    Quote Originally Posted by Artistix View Post

    En annen ting jeg har forsøkt å finne er et bra aluminiums –kutteblad til min Dewalt kappsag, så jeg får renkappet profilene mine.
    Jeg har dette Micor bladet på min Makita og er veldig fornøyd med det. Kladdet seg litt, men hvis du kjøler litt underveis går det bra. Skal være sagt at jeg kuttet solide 200x15mm skinner også og ikke profiler.

    Forhandlere er TOOLS, Meca, Byggmakker. Hvis du bor i nærheten av Hønefoss kan du få en god pris av meg på det.

  5. #5
    Join Date
    Sep 2007
    Posts
    99
    Hvis du har lyst til å se min skisse i SW så kan du laste ned på min hjemmeside

    Det går fin å kutta alu med kappsag men bruk fintannet blad og litt rødsprit.
    Stress annalyse i SW er ikke så komplisert afære egentlig, ligger flere tutorials på youtube
    Runar Holm, Norway
    www.maxmekker.com

  6. #6
    Join Date
    Nov 2010
    Posts
    46
    Noen som vet kg prisen på aluminium i Norge?

  7. #7
    Join Date
    May 2011
    Posts
    212
    Norsk Stål opererer med en pris på 54 kr +mva, frakt osv. pr. kg. Bør vel ikke betale mye mer enn det i hvert fall.

  8. #8
    Join Date
    Nov 2010
    Posts
    46

  9. #9
    Join Date
    Nov 2010
    Posts
    46

    Byggetråd

    Valgte å legge byggetråden på min egen nettside. Du må gjerne følge den om du vil

  10. #10
    Join Date
    Nov 2010
    Posts
    46
    Det ble forrøvrig litt endringer i kjøpsplanene i siste liten.

    Kjøpte Nema 34, 1600 oz.in, 3.5A i stedenfor de andre

    Det neste for meg blir å kjøpe drivere. Noen som har peil på hva man "bør" ha til overnevnt motor? Hva er det som er viktig å tenke på med tanke på valg av driver?

  11. #11
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Holy crap! Og da regner jeg med at du har en 10 kW spindel å holde styr på også?

    Tror du tar kaka i kategorien overkill ;-)
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  12. #12
    Join Date
    Nov 2010
    Posts
    46
    Ja, det er nok litt vel overkill, men pytt-sann. Nå har jeg motorer som tåler det meste

    Har bestemt meg for å selge aluminiums-rammene jeg har skaffet, og heller bygge meg Stål-ramme-fres. Så hvis noen der ute er keen på 80x80 alu profiler nok til å lage en fres på ca 1.40 x 1 meter så skrik ut! Bare send meg en PM hvis du er interessert. Alt er kappet i passe lengder.(Må hentes i Oslo).

  13. #13
    Join Date
    Nov 2010
    Posts
    46

    THK eller NSK?

    Vet noen hva forskjellen er mellom "THK eller NSK" er ? Er det bare et merke eller typebetegnelse?


    Eller sagt på en annen måte - Hva bør jeg kjøpe?)

  14. #14
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Både THK og NSK er velrenommerte kulelagerprodusenter. Kan ikke si at jeg vet noe om kvalitetsforskjeller mellom de to, men nøyaktighet og levetid er hakket over Kina-vare. Om det er verdt pengene for en hobbyfres er jo en annen sak.

    Jeg har en del 20mm THK lineære kulelagre jeg ikke trenger. De er lukkede, så de passer bare frittstående skinner uten støtteskinne, som på Y- og Z-aksen din.
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  15. #15
    Join Date
    Nov 2010
    Posts
    46
    Ok. Takk for info. Skal ha det i bakhodet.

    Holder på å designe stål-versjonen i Solidworks om dagen. En ganske langsom prosess. Må re-designe i forhold til mitt opprinnelige utkast.


    Kommer med bilder etter hvert.

  16. #16
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Det er jo det som er gøy! Jeg er dessverre ferdig med mine design, nå må jeg bare få lagd svineriet :-) Jeg skulle ha fullført maskin på NTNU...
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  17. #17
    Join Date
    Nov 2010
    Posts
    46
    Mener å huske noen sa til meg 75 kr pr kg. (for 2-3 mnder siden).

    Ikke arrester meg om jeg tar feil

  18. #18
    Join Date
    Nov 2010
    Posts
    46

    Liten oppdatering... For første gang på lenge. Noen bilder!

    Her er noen rendringer av de nye planene...

    (Y/Z aksen er er ikke ferdig...!)

    Click image for larger version. 

Name:	CNC_fres_web.jpg 
Views:	40 
Size:	39.4 KB 
ID:	160374
    Forsøkte meg på å rendre i SW. Ble sånn passe, men irriterte meg litt over 500 kb filesize. Var et j... hassle å få krympet ned til rett size og få lastet det opp :| !
    Click image for larger version. 

Name:	nema_34.jpg 
Views:	40 
Size:	79.6 KB 
ID:	160370
    Plassering av NEMA 34 - "Inni" firkantstålet...
    Click image for larger version. 

Name:	nema_34_2.jpg 
Views:	39 
Size:	97.0 KB 
ID:	160371
    Et annet bilde av samme greie. Ganske fornøyd med den motorplaseringen der!

    Har også laget meg en liten testbenk i dag.
    Click image for larger version. 

Name:	testbenk.jpg 
Views:	44 
Size:	124.7 KB 
ID:	160375

  19. #19
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Lookin' good! Skulle til å si at Y-aksen så litt spinkel ut, men med de sideplatene og doble HiWin-skinner tror jeg ikke du har noe å bekymre deg for ;-)
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  20. #20
    Join Date
    Nov 2010
    Posts
    46

    Tommer er noe herk!

    Litt frustrert nå...

    Forsøker å finne timing belt pulleys til fresen min...

    Bolten på min Nema 34 stepmotor er 14 mm tykk på det tykkeste. (altså 0.5511811023628 inches.)

    Hva er den "rette" betegnelsen i tommer jeg må skrive for å få noen treff på akkurat den størrelsen jeg søker etter? Får opp tonnevis av alt annet

    Regner med at det er det at jeg ikke skriver inches "på den rette måten".

    Har forsøkt på bl.a.: 0.55 bore, 14mm timing pulley og masse annet.

    Hva skal jeg skrive for at jeg finner det jeg leter etter??

    Kan umulig bruke 1/2 inch bore, ...(for det er faktisk for lite og vil ikke passe! Skyvelæret mitt sier hvertfall så.)
    Googlet litt og fant også ut at 9/16 of an inch equals 14.3 millimeters. (som igjen blir for stort..!)

    Noen som vet hva "rett skrivemåte" er for 0.5511811023628 inches?


    En annnen ting. Er det mye "slark" hvis man bruker sånne "timing - belter" ?
    Eller finnes det andre løsninger som er bedre (bortsett fra direkte overføring )

Page 1 of 4 123

Similar Threads

  1. Byggetråd - ShapeOko
    By GeirA in forum Norwegian
    Replies: 24
    Last Post: 07-04-2013, 08:39 PM
  2. Hva slags CNC maskin?
    By mrroy76 in forum Norwegian
    Replies: 5
    Last Post: 03-07-2012, 07:06 PM
  3. Proto-M byggetråd
    By mcentric in forum Norwegian
    Replies: 75
    Last Post: 03-04-2010, 05:52 PM
  4. Francka's CNC byggetråd
    By francka in forum Norwegian
    Replies: 15
    Last Post: 07-17-2009, 05:29 PM
  5. Byggetråd Cnc
    By Vegabond in forum Norwegian
    Replies: 10
    Last Post: 06-15-2009, 10:06 PM

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •