585,880 active members*
7,274 visitors online*
Register for free
Login
Page 2 of 4 1234
Results 21 to 40 of 61
  1. #21
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Det er ingen passende tommedimensjon, du må bruke 14 mm. SDP-SI har godt utvalg av begge deler, men så godt som ingen har så store hull i reimhjul av den dimensjonen du er ute etter. Du blir nok nødt til å kjøpe et reimhjul som har kraftig nok gods til å holde en låseskrue eller to (vil anbefale minst 22 mm) og utvide hullet på en dreibenk.

    Så lenge du får stramma beltet skikkelig (se dokumentasjon for beltet for riktig stramming) er det minst like nøyaktig som todelte direktekoblinger. Etter min mening er det alt i alt den beste måten å koble motor til mateskrue.
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  2. #22
    Join Date
    Nov 2010
    Posts
    46
    Ok takk for info... Da blir det vel å bestille noe fra SDP-SI og få dette dreid opp litt

    Det er vel også en fordel å få det redusert fra 2:1, eller kanske 3:1. Forsøkte å få det til 4:1, men da ble det litt vel store tannhjul. Selve strammingen kan jeg alltids klare å lage med noen sett-skruer, slik at jeg har mulighet for å justere det.


    Hvordan gjør dere det med strømtilførsel egentlig?

    Burde jeg skaffe meg ett stort power supply, til alle 5 motorene, eller dele det opp enkeltvis (ett power pr motor)...? -

    Driverene jeg har kjøpt trenger 24-80V DC, (pr driver), og motorene er jo da 3.5 A hver.... Skal etterhver kjøpe meg en hei-dundranes spindel også, som sikkert trekker litt strøm. Dette burde vel være på en egen kurs...
    Tenkte å lage meg et strømskap med flip-sikringer som jeg festet under/inni rammen.

    En annen ting:
    Når det gjelder gantryen. Noen forslag, eller ideer på hva jeg burde gjøre for å få denne så smal, og stiv som mulig? Jeg hadde sett for meg å bruke 20mm aluminium først, men er nå inne på tanken å sveise en gantry med litt smalere firkantstål, slik som selve basen. Jeg innbilller meg at dette blir stivere, (men styggere), enn med noen hele plater av tykk aluminium.



    Noen som forresten har erfaring med slike Z akser som dette ?

  3. #23
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Med de brutale NEMA34-motorene dine er det egentlig ingen stor grunn til å dreve dem for kraftens del, du bør heller vurdere oppløsning/nøyaktighet kontra hastighet utifra motorspecs og stigning på kuleskruene.

    Motorene dine trekker 3,5A per spole, så totalt 7A per motor. Men ikke fortvil, du trenger ikke 7A fra strømforsyninga :-) Husker ikke hvordan man beregner aktivt strømtrekk, men på grunn av at motorspenningen justeres for å få konstant strømtrekk er det først når motorene går fort med høy last at de trekker noe i nærheten av den strømmen fra strømforsyninga. Kan se litt nærmere på det senere hvis ingen andre har noen input.
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  4. #24
    Join Date
    Nov 2010
    Posts
    46
    Ja, jeg vil jo ha det nøyaktig. Om det går litt tregt gjør meg ingenting. Jeg er mer opptatt av kvalitet, kontra kvantitet for å si det sånn.


    Setter stor pris på litt hjelp.


    (er du helt sikker på dette med 7 A ? - Fant ikke annet enn 3.5A på nettsiden (Nederste motoren).

  5. #25
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Alle specs på steppermotorer er oppgitt per fase, så ja, det blir 7A til sammen. Men du må huske på Ohms lov - ampere er avhengig av motstand og spenning. Når motoren står stille kan du regne utifra oppgitt motstand (1,8 ohm) at spenningen over motoren ved 3,5A bare er 6,3V, med et strømtrekk på 22W per fase (44W totalt). Hvis vi for enkelhets skyld sier at du bruker strømforsyning på 63V trekker du da bare 0,7A fra strømforsyninga.

    Når alt begynner å bevege seg er det plutselig ikke så enkelt lenger, for da begynner induktans i spolen og annet gøy å spille inn, og da må plutselig spenningen være mye høyere for å holde et strømtrekk på 3,5A. Så det er først ved relativt høye turtall at du trenger kraftig strømforsyning. Er du forvirra nok nå? ;-)

    Strømtrekket på store motorer ved høyt turtall er også en av grunnene til at jeg ikke ville anbefalt for høy giring. Den andre er at du rett og slett ikke vil få lagd fresen stiv og nøyaktig nok til å skille mellom hundredels millimetre. Min anbefaling er at du kjører 1:1 giring hvis du har 5mm stigning på kuleskruene eller 1:2 hvis du har 10mm stigning. Da får du det omtrent så nøyaktig som praktisk mulig, og du slipper å vente en halvtime på å traversere.

    Det er mest hensiktsmessig med felles strømforsyning, ikke minst fordi du aldri vil kjøre alle motorene på maks samtidig, og dermed kan dimensjonere den lavere. Jeg vil tro at 10-15A 48V vil holde til den fresen. Hvis det blir for lite kan du jo bare kjøpe en til :-)
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  6. #26
    Join Date
    Nov 2010
    Posts
    46
    Produsenten anbefalte meg å bruke:

    3 x 350W/60V for alle 5 de (DM860A) driverene.

    Men de la til på slutten av mailen:

    "please test it, and let me know if it works fine" ...

    Så jeg vet ikke helt hva jeg skal legge i det.

    (her er de aktuelle powerene de har: http://www.longs-motor.com/index.asp...4&language=en# )

  7. #27
    Join Date
    Sep 2007
    Posts
    99
    Jeg bruker 75V på mine DM860A, det fungerer meget bra.
    Jeg bruker ubalansert power(Ringkjernetrafo).
    Runar Holm, Norway
    www.maxmekker.com

  8. #28
    Join Date
    Nov 2010
    Posts
    46
    Har du da ett power eller flere? Og hvor mange watt er det ?

    og hvor mange akser har du på din fres?

  9. #29
    Join Date
    Sep 2007
    Posts
    99
    Min ringkjerne har 2tappinger a 53V 5A, den ble laget hos Noratel på Hamar. Så det blir som 2 seperate men integrert i en kjerne. Men må jo selvfølgelig ha likeretter og kondensatorbank til hver. 53V blir 75V etter likeretting(53*sqrt(2)).
    Dette bruker jeg på dreiebenken min.
    Runar Holm, Norway
    www.maxmekker.com

  10. #30
    Join Date
    Nov 2006
    Posts
    93
    Jeg ville nok vært litt forsiktig å belaste Nema 23 med 75V.
    Mer enn 40V ville jeg aldri gått. Dem blir ganske varme ut fra tester jeg har gjort. 32V er Ok.
    Samme med Nema 34. 80V er passe men 100 begynner den å bli varm.

    Når det gjelder strpmforsyning. Jeg ser ingen grunn til å spare på kraften av en PSU.
    Er motorene dine 7A max og du ahr 3 av dem så ville jeg hatt en PSU som har min 14A

    Jeg har Nema 34 motorer og Nema 23 motorer. 34 har 6A og 23 har 4,2A
    min PSU er 80V 24A og 32V16A.

    Hvis man skal regne nlyaktig på hvaslags PSU man trenger så kommer til andre tall, men vil man egentlig spare 200-500kr på en psu npr man har brukt tusenvis på en maskin?

    Svaret er nei. Men det er jo da min mening.

  11. #31
    Join Date
    Sep 2007
    Posts
    99
    Jeg svarte ut i fra driveren(DM860a) jeg bruker NEMA34 motorer på de driverene.
    Att dette gjaldt NEMA23 motorer har jeg ikke fått med meg, beklager.
    Når det gjelder Power så bruker jeg ca20-25% over maks trekk + kondensatorbank.
    Runar Holm, Norway
    www.maxmekker.com

  12. #32
    Join Date
    Nov 2006
    Posts
    93
    Da er jeg enig med deg

  13. #33
    Join Date
    Nov 2010
    Posts
    46
    Går det ann å bruke kjede overføring ???
    (MC kjede, eller sykkelkjede eller noe sånt?)
    Er ikke det helt "dønn" presist ?

    Er jo ganske billig og da

    Eller er det kanskje ikke det? så lenge jeg får det stramt nok?




    Quote Originally Posted by Novec View Post
    Det er ingen passende tommedimensjon, du må bruke 14 mm. SDP-SI har godt utvalg av begge deler, men så godt som ingen har så store hull i reimhjul av den dimensjonen du er ute etter. Du blir nok nødt til å kjøpe et reimhjul som har kraftig nok gods til å holde en låseskrue eller to (vil anbefale minst 22 mm) og utvide hullet på en dreibenk.

    Så lenge du får stramma beltet skikkelig (se dokumentasjon for beltet for riktig stramming) er det minst like nøyaktig som todelte direktekoblinger. Etter min mening er det alt i alt den beste måten å koble motor til mateskrue.

  14. #34
    Join Date
    Jan 2009
    Posts
    7
    Bruk så høy spenning som driveren din kan tåle.
    Dette fordi du da kan kjøre dem med høyere hastighet.
    Men ikke over hva som er oppgitt i spesifikasjonene for motoren.
    Spenningen som er oppgitt på typeskiltet på step motorer sier hvilken likespenning den tåler når den ikke roterer. Og om du har stilt inn driveren til riktig strømstyrke så vil den bare gi spenning nok til å holde denne strømmen. Og denne spenningen er avhengig av hastigheten. (Se tidl. post av Novec)

    Det er viklingenes isolasjon som setter begrensninger på spenningen. Om den går for varm så kjører du for mye strøm i den. Min Z akse motor tåler 400V! (Men jeg kjører den bare på 170V 12A.)

    Ellers kan slike motorer bli veldig varme uten problem. På en av mine står det en advarsel mot å berøre dem under drift på grunn av temperaturen.

    Ikke bruk kjede! Tannrem er OK. Du får også kombinasjoner rem/hjul som er helt uten glapp. Det beste er direktedrift. Regn på skruens stigning og antall fullsteg på motoren slik at ett fullt skritt på motoren tilsvarer den nøyaktigheten du ønsker. Men ofte sniker unøyaktighetene seg inn alle andre steder enn motor-kuleskrue. Lag maskinen så stiv du bare kan!

  15. #35
    Join Date
    Nov 2010
    Posts
    46
    Noen her som kan hjelpe meg å få kutta / frest ut noen gantry sidevegger i aluminium ?

  16. #36
    Join Date
    Nov 2010
    Posts
    46
    ..tilbake til dette med strømforsyninger for å drive 5 X Nema 34... - Klarer ikke helt å bestemme meg for hva som er beste løsning...


    Så.... -La meg spørre på en annen måte:

    Hvordan ville du ha lagt det opp?

    -1 Power til hver motor, i så fall, hvor stort power pr motor?

    -1 Power til alle motorene, i så fall, hvor stort power ?

    -En kombinasjon 2 +2 + 1, 2 + 3, eller 4 + 1, ...i så fall hvor stort power pr motor, og hvilken kombo ?


    Fresen min vil uansett ha dette oppsettet:

    2 x motorer på X aksen, 1 x motor på Y aksen, 1 x motor på Z aksen, 1 x motor på A aksen.


    -Er ikke bare bare å velge, for det har jo litt utslag -kostnadsmessig også, om jeg går for det ene eller det andre...

  17. #37
    Join Date
    Jan 2009
    Posts
    7
    Kutte sidevegger? Beklager jeg har ikke tid til å gjøre det. Men du kan få tilgang til fres og/eller båndsag og gjøre det selv. Fresen kjører p.t. Mach3. Båndsagen er ikke CNC.

    Jeg ville brukt 1 strømforsyning uten tvil. Med spenning så høy som motorene kan tåle. NB.! Isolasjonsgrensen, ikke konstantstrømgrensen.
    Kraftig nok (korttidslast) til å dra full ampere på alle motorene samtidig. Det kommer du aldri til å gjøre over lengre tid, så derfor er det godt nok om strømforsyningen klarer det over kort tid. Om du er sikker på at motorene dine er kraftige nok, så kan du dimensjonere for kont. fullast på 2 av dem. Men! Om du ikke har bygd etpar freser før, så vet jeg at du kommer til å spare deg til fant på motorene og vil trenge en oppgradering om ikke lenge. Da er det greit å kunne bruke samme strømforsyningen. ;-)

    Grunnen til at jeg ville brukt kun 1 forsyning er først og fremst kostnad. Dernest plassbehov.

    Jeg kunne forresten tenkt meg å støpe sidevegger av aluminium for gantry for å få mer fasong på dem. Og dermed større stivhet uten at de blir søkk tunge.

  18. #38
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Jeg har sett litt mer på tegningene dine, og har et par bekymringer. Grunnkonstruksjonen din er sannsynligvis stiv og fin, men gantryen blir i svakeste laget med bare to stenger som bærende elementer. Med litt heftig kutting i X- eller Z-retning vil det sannsynligvis bøye seg. Jeg vil anbefale å ha noen aluminiumsprofiler mellom sideplatene og feste Hiwin-skinner på dem også. Jeg ble forresten tipsa om et nettsted med billige skinner og kuleskruer: Online Store 210929 - Small Orders Online Store, Hot Selling Linear Guides,Ball Screw,tie and more on Aliexpress.com

    Det andre er montering av steppermotorene til X-aksen. Det er mekanisk sett en god løsning å montere dem inni firkantrørene, som du har gjort, men det er dessverre stor sjanse for at de vil bli for varme. En bedre løsning vil være å bruke et lengre belte og sette dem på innsida av ramma.

    En annen løsning er å fastmontere skruene og feste roterende mutter på gantryen. Det løser eventuelle svingningsproblemer i lange skruer, men kan medføre en del jallamekk...

  19. #39
    Join Date
    Nov 2010
    Posts
    46
    Hmmm kom over disse tannhjulene på eBay. KAn dette egne seg for overføringen fra mine Nema34 med 16mm aksling..?

  20. #40
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    De bør passe fint, selvfølgelig forutsatt at du finner passende belter og tannhjul til skruene.
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

Page 2 of 4 1234

Similar Threads

  1. Byggetråd - ShapeOko
    By GeirA in forum Norwegian
    Replies: 24
    Last Post: 07-04-2013, 08:39 PM
  2. Hva slags CNC maskin?
    By mrroy76 in forum Norwegian
    Replies: 5
    Last Post: 03-07-2012, 07:06 PM
  3. Proto-M byggetråd
    By mcentric in forum Norwegian
    Replies: 75
    Last Post: 03-04-2010, 05:52 PM
  4. Francka's CNC byggetråd
    By francka in forum Norwegian
    Replies: 15
    Last Post: 07-17-2009, 05:29 PM
  5. Byggetråd Cnc
    By Vegabond in forum Norwegian
    Replies: 10
    Last Post: 06-15-2009, 10:06 PM

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •