584,865 active members*
4,939 visitors online*
Register for free
Login
Results 1 to 3 of 3
  1. #1
    Join Date
    Feb 2006
    Posts
    174

    4.akse. Selvgjort er velgj...

    Har endelig karret meg til å gjøre ferdig en rotasjonsakse som har stått ganske langt fram i prosjektkøen et års tid.
    Det begynte med at jobben skrotet en liten sveisemanipulator. Den minste av vinkelgearboksene, som hadde stått på tilten av bordet, fant fort veien ned i skuffen min.
    Utvendig er den litt malingsslitt, men innvendig ser det helt nytt ut.

    Det kjentes ut som om glappet kunne være flere grader, og problemet ble identifisert til 3 forskjellige steder:
    -lengdeveis bevegelse på skruen (inngående aksel) p.g.a løs innspenning av lager.
    -tannglapp på grunn av for stor avstand mellom skrue og snekkehjul.
    -lengdeveis bevegelse på snekkehjul p.g.a. store kulelager uten forspenning.

    Tiltak:
    På inngående aksel ble det ene lagret limt fast med Loctite 638, og det andre lagret fikk en fjærskive mot ytterbanen slik at det forspennes med ca 15 kg.

    Tannglappet ble redusert ved å dreie ned styrediameteren på de store endelokkene slik at hele snekkedrevet med lager og endelokk kan flyttes mot inngrep i skruen.

    Til slutt ble de store lagrene på snekkedrevet shimmet aksielt til slakken akkurat forsvant + noen få hundredeler.

    Etter å ha drevet litt innkjøring og maskinering er glappet målt til 0,17 grader på den verste plassen. Det får duge så langt.

    1,8 Nm stepper ble handlet billig på ebay, og adapter ble fabrikert.
    Oppspenningsplate ble dreid med med litt overmål og spent fast fra baksiden med et 1/2" rør, slik at det fremdeles er et brukbart senterhull.

    Oppsett i Mach kan ha noen små fallgruber, men cnczone og Google er dine venner!
    Det første aksen ble brukt til var å bore sine egne hull, og planere monteringsplata. Da jeg skulle ta ytterdiameteren på plata til 100mm akkurat, måtte jeg bytte vertøy før siste kuttet, og vips var jeg nede på 99.96.
    Ingen stor sak, men plata er et fint sted å ha som referansepunkt i forhold til senter av aksen.
    Første produkt var et mannshode av Afrikansk avstamming, frest i passende mørkt treverk. Resultatet er fullt på høyde med de beste forhåpningene:-)

    Lars
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails DSC00769.jpg   Circular_Worm_Gear.gif   DSC00763.jpg   DSC00771.jpg  

    DSC00776.jpg  

  2. #2
    Join Date
    Sep 2007
    Posts
    99
    Ser bra ut, jeg har brukt lignende løsning hos meg men spen på en 4-bakkskive.
    Lyst til å dele G-kode figur?
    Hva har du brukt som cam for å lage kode?
    Runar Holm, Norway
    www.maxmekker.com

  3. #3
    Join Date
    Feb 2006
    Posts
    174
    Koden er nok langtfra optimal. Man må jo begynne et sted med innstillinger.
    Bruker Rhinocam. Verktøyet var 6mm endefres, 6mm kule, og 3mm kule.
    Jeg kan sikkert lage en kode utfra ønsket verktøy, mating og størrelse på figuren. Send en PM.
    Hodet kom fra et program som heter Facegen, som genererer og modifiserer hoder til du blir lei av det. Hvis du har ansikts og profilbilder kan du få en figur som matcher nokså godt.

    4-bakkskive var i tankene, men til sjelden bruk tror jeg plata funker bra.

    Lars

Similar Threads

  1. Replies: 1
    Last Post: 12-02-2011, 06:30 PM
  2. Plassering av "skinner" på x-akse
    By henrikm in forum Norwegian
    Replies: 1
    Last Post: 11-18-2011, 06:33 PM
  3. Replies: 39
    Last Post: 10-20-2010, 10:04 AM

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •