585,743 active members*
4,887 visitors online*
Register for free
Login
Results 1 to 5 of 5
  1. #1
    Join Date
    Jun 2004
    Posts
    10

    Smile New kid on the block ;-)

    Hei - Kjære landsmenn

    Jeg skjønner egentlig ikke at jeg har klart å unngå dere her i "Norwegian Club House". Ble faktisk overrasket da jeg browset gjennom forumene og fant NCH for ett par dager siden.
    Min feil selvfølgelig, har vært medlem på CNCZone siden juni 2004, men har ikke sett den norske aktiviteten tidligere - på den annen side har jeg ikke vært noe spesielt aktiv på forumene og ikke i det heletatt de 3-4 siste årene.

    Litt om meg:
    54 år gammel elektronikk ingeniør, har jobbet som IT sjef i ett større internasjonalt konsern de 16 siste årene - en rent administrativ jobb. Interessen for CNC er nok ett forsøk på å holde den kreative abstinensen under kontroll - har ikke jobbet med elektronikk faget som yrke på ca 20 år, men lysten har alltid vært der. Bor i Grenland nærmere bestemt Skien og har registrert at MaxMekker og jeg nærmest er naboer. Vi er godt stilt som har Gasolin.no/Reodors.no i distriktet - gir god tilgang på Kina maskiner som råvare til ombygging.

    Min status er at jeg bygget en portalfres ca 40x60 cm basert på AluFlex profiler og steppere i 2004-2005, drivere og interface fra NC-Step - nå MechaPro.de i Tyskland.
    Kjøpte tidlig inn en X3 fra HBM etter inspirasjon fra gruppene på Groups.Yahoo.com. Planen har vært å bygge denne om med ett mekanikk kit fra CNC-Fusion og drivere fra Gecko, interface fra SmoothStepper og DeskCNC. Tiden har ikke strukket helt til så jeg har ikke fått ferdigstilt maskinen ennå, men betilte ett interface kort CM106 til SS fra Korea for noen dager siden. det meste mekaniske er montert, skapet er mekanisk bygget men ikke kablet ennå - klart for 4 akser (eventuelt +2) med 1 kVA power supply. Håper på å få ferdigstilt X3 maskinen og være på lufta iløpet av ett par uker nå.

    Har også ett dreiebenk prosjekt på gang. Har kjøpt en Chester DB11V som skal konverteres med en enkel 8 stasjoners verktøy karusell, VFD spindel kontroll. Har kjøpt benken, verktøy karusellen og sett litt på ett egendesign av løsningen - men er også fristet til å kjøpe et ombyggingskit fra Promica i Australia.

    Jeg har/bruker AutoCad, Dolphin Partmaster, VCarve, Cut3D, CNCPlayer,DeskCNC og Mach3 til styring av mine maskiner.

    Skal se om jeg kan få postet noen bilder etterhvert, morsomt å følge dere i alle fall og jeg må si at det var hyggelig å se at jeg ikke er alene om å være GEEK på dette området.

    Stå på fortsett det gode arbeidet - jeg blir med på neste samling om jeg får det til å passe med resten av programmet mitt.


    /geir

  2. #2
    Join Date
    Apr 2009
    Posts
    290
    Hyggelig at du fant veien hit til slutt da

    Ser ut som du har plenty med prosjekter som vi hadde vært glade for å få dokumentert her

    Velkommen!

    mvh
    Mikael
    "Hey! It's that guy you are!" - Phillip J. Fry

  3. #3
    Join Date
    May 2011
    Posts
    212
    Hei Geir! Mange spennende prosjekter vi venter på å høre om

  4. #4
    Join Date
    Sep 2007
    Posts
    99
    Heisann Geir.
    Jeg har bygd om min DB11V, men det med karusell skulle jeg likt å hørt litt mer om :-)
    Har funnet ut att Mach3 ikke er særlig fornuftig når det gjelder dreiebenk da det er endel bugs i den, til fres er Mach3 kjempeflott.
    Runar Holm, Norway
    www.maxmekker.com

  5. #5
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Vælkømmin!
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

Similar Threads

  1. New guy on the block
    By vanjast in forum Hobby Discussion
    Replies: 2
    Last Post: 12-20-2010, 07:54 AM
  2. New on the block
    By jatt in forum Australia, New Zealand Club House
    Replies: 0
    Last Post: 03-12-2010, 09:49 PM
  3. 1 2 3 block
    By sundy58 in forum Uncategorised MetalWorking Machines
    Replies: 1
    Last Post: 02-20-2008, 11:46 PM
  4. New man on the block
    By deerhunter in forum DIY CNC Router Table Machines
    Replies: 2
    Last Post: 01-11-2008, 01:36 AM
  5. RS232 program block by block
    By smoregrava in forum CNC (Mill / Lathe) Control Software (NC)
    Replies: 3
    Last Post: 12-22-2005, 07:52 AM

Tags for this Thread

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •