584,862 active members*
5,814 visitors online*
Register for free
Login
Results 1 to 10 of 10
  1. #1
    Join Date
    Apr 2012
    Posts
    9

    Planer om et CNC fres prosjekt!

    Hei!
    Har lenge syns metallarbeid med dreiebenk og fres har vært spennende, og enda med spennende med CNC, men CNC har jeg ikke fått prøv meg på.

    Så nå er tiden kommet for å prøve CNC... De store CNC maskinene på jobben kan jeg lengte lenge etter å få prøve så da er alternativet å lage seg en selv.

    Dette skal være en fres for å ha stående hjemme i boden så den kan ikke være så alt for stor. Jeg regner med at den vil ha et arbeids område på ca. 450mm x700mm.

    Fresen vil jeg komme til å lage av laminert hardtre (husker hva det heter) men vi bruker det til bankemal for forming av aluminium og tynt stål så det er hardt som faen og tungt som bare det.

    Det jeg tenker å lage kalle vel for "fixed gantry mill" Dette er det jeg regner med vil gi best stabilitet selv om at det går på bekostning av arbeidsområdet man får til rådighet.

    Blir å kjøpe det meste som trengs av Guide Rails, Ballscrews, couplings, stepmotorer og spindel motor fra Kina, da dette skal være en hobby fres. Men det blir vel ikke noe billig afære uansett.

    Det er langt i fra alt som er planlagt ennå så hvis noen har et godt råd om anbefalt elektronik for styring av stepper motorene, helst via USB og som ikke koster så alt for mye så hadde det vært ønskelig.

  2. #2
    Join Date
    Apr 2012
    Posts
    9
    Glemte å legge med bilde av planen:

    Er ikke allverdens flink i autocad men føler det begynner å nerme seg.
    https://picasaweb.google.com/lh/phot...eat=directlink

  3. #3
    Join Date
    Apr 2009
    Posts
    290
    Hei og velkommen!

    Det er en kjempespennende hobby du er i ferd med å begi deg ut på

    Høres ut som du er godt igang med forarbeidet og planlegging av prosjektet og det er et veldig godt utgangspunkt. Det har vært veldig få fixed gantry konstruksjoner blandt oss norske byggere, så dette skal bli spennende å følge.

    Når det gjelder elektronikk så kan jeg personlig anbefale at du ser på CNC4PC.com sine styringskort sammen med et Smoothstepper USB interface. Da får du kjørt Mach3 kontrollsoftware med USB tilkobling.

    Lykke til og hold oss oppdatert!

    Mvh
    Mikael
    "Hey! It's that guy you are!" - Phillip J. Fry

  4. #4
    Join Date
    Apr 2012
    Posts
    9
    Da har prosjekte gått videre over i annskaffelse perioden. Og etter litt epost korrespedanse med en Kinesisk leverandør fikk jeg kjøpt det meste av det nødvendige av rails og guide rails og slikt. det ble en god del og spare ved å ta kontakt å kjøpe alt i et... faktisk over 300usd

    Her er såfall listen over utstyr som kommer fra den fjærne øst.
    2 Linear Guide Rail 20-L700mm
    2 Linear Guide Rail 20-L500mm
    2 Linear Guide Rail 20-L350mm
    6 Square Linear Carriage
    3 BF25*30-6.35*10 Jaw Flexible Shaft Coupling
    1 Ballscrew at 727mm total lengh
    1 Ballscrew at 527mm total lengh
    1 Ballscrew at 377mm total lengh
    3 Ballscrew Nut Housing Bracket
    3 Ballnut 1605
    3 BK12 Fixed End
    3 BF12 Free End Support

    Også har jeg fått tak i steppermotorer, det var en kolega på jobb som har hatt et lignende prosjekt på gang og har lagt det på hylla som jeg kunne overta til en fornuftig pris. Det eneste er aliencnc kortet har han ikke fått til å virke men jeg skal ta en titt hvis ikke trur jeg skal gå for CNC4PC sine kort som anbefalt lengere opp.

    3 KL23H276-30-4A
    1 KL23H276-30-8B
    1 KL-201-24 (24v 8,5A)
    1 Aliencnc 4axis 1/8microsteping driver octostep

  5. #5
    Join Date
    Apr 2012
    Posts
    9
    OPPDATERING!!

    Fikk meg en slik hyggelig overaskelse i dag Det kom en pakke på over 20 kilo med stash!

    https://picasaweb.google.com/lh/phot...eat=directlink

    Nå kan byggingen starte... men så har jeg lurt på om jeg kanskje skal lage fresen i alu. Noen tanker og meninger om det? så kan det også hende at fresen ikke lengre blir fixed gantry...

  6. #6
    Join Date
    Apr 2012
    Posts
    9
    Det skjer stadig fremgang, har vært å fått meg en eldre pc med parallell port og 22" lcd skjerm, på så nå skal om man ikke får fart i elektronikken.

    Har også bestilt litt mere stash fra UgraCNC
    Limit Micro Switch, Safety Mushroom Button Red, Double Head Button, DB25 Parallel Port Cable, Shielded Cable 4 x 18 Ga, 4 Pin Cable Connector, Cable Carrier 25 x 37mm

    Ellers så har ikke selve byggingen startet men skal gjøre starte på søndag med Z-aksen tenker jeg.

  7. #7
    Join Date
    May 2012
    Posts
    0
    Joachim fra Tverlandet? Jim her. Synes det var noe kjent med nicket.
    Begynte selv på en cnc-fres for noen uker siden.

  8. #8
    Join Date
    Apr 2012
    Posts
    9
    Hehe ja det er meg!

    Hvordan går det med deg? hvilken maskin er det du skal bygge?

  9. #9
    Join Date
    May 2012
    Posts
    0
    Noe lignende som denne med skinner med rulleskøyte-kulelager.
    [ame=http://www.youtube.com/watch?v=AFFWJnhTuQk&list=FLHhgkkMYU8NmbmuN0HqfP9A& index=12&feature=plpp_video]Home Made CNC ([/ame]
    Hadde først tenkt å lage en liten 20x20cm versjon kun for å lage kretskort men ombestemte meg og valgte å bygge litt større så jeg har mulighet å lage større deler etterhvert.

  10. #10
    Join Date
    Aug 2012
    Posts
    12

    ...

    hvor kjøpte du delene ? Er det HIWIN ?

Similar Threads

  1. 4-axis prosjekt
    By dst in forum Norwegian
    Replies: 37
    Last Post: 03-13-2012, 11:48 PM
  2. Retrofit Terco 45 fres
    By Desire in forum Norwegian
    Replies: 3
    Last Post: 11-04-2011, 12:07 AM
  3. Prosjekt EduMill 3000
    By Patz in forum Norwegian
    Replies: 22
    Last Post: 01-03-2011, 07:24 PM
  4. Hjemmelaget CNC - mitt prosjekt..
    By Daffy in forum Norwegian
    Replies: 1
    Last Post: 11-20-2009, 05:16 PM

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •