586,024 active members*
3,912 visitors online*
Register for free
Login
Results 1 to 2 of 2
  1. #1
    Join Date
    Aug 2012
    Posts
    0

    X2 - X akse justering av X akse..

    Heisann.


    er det noen som har gode råd til en nybegynner på maskinering?

    Jeg har en X2 fres som jeg har hatt mye glede av allerede, og som jeg holder på å konvertere til CNC innimellom alle de andre prosjektene.
    Men.. Jeg har noen utfordringer med denne fresen. Når jeg stiller inn "gib strip" (er det noe norsk ord for dette) på X aksen med bordet midtstilt så blir det slark når bordet kommer til endene. Stiller jeg inn "gib strip" når bordet er kjørt helt ut til høyre, så blir det veldig stor motstand når bordet kommer nær ytterstilling til venstre.

    Er det noen som kjenner igjen tendensene? Kan det være "ledemutter" som ikke står overens med ledeskrue f.eks. og det er derfor det blir tregere når bordet kjøres ut helt til venstre?
    Merket også at det var bra mye vibrering i ledeskruen på X aksen når jeg satte på en skrumaskin for å testkjøre bordet. Tok X akse ledeskrue ut av aksial lagrene for å sjekke at den var rett, og det var den. Spente den opp i dreiebenk og målte den. Konklusjonen ble at aksial lagrene ikke sentrerer ledeskruen? Kanskje sette på et lager i enden av skruen for å holde den i riktig posisjon?
    Friksjon er det ganske mye av..

    Andre tips for å få en tett og fin vandring langs X aksen uten alt for mye friksjon? Jeg har lest mye om "lapping" og "scraping", men det virker som veldig drastiske tiltak for å få til jevn og "tight" gange på X aksen.


    Råd og tips mottas med glede!

  2. #2
    Join Date
    Aug 2012
    Posts
    0
    Da har jeg gjort unna en del lesing på forumet..

    Finner flere referanser til ledemutter som ikke er overett med ledeskrue. Fix'en er å løsne mutteren med de to låseskruene og traversere bordet helt til høyre. Stram opp låseskruene og prøv så.

    Andre vanlige saker er "gib strip" som må flates ut så den blir rett.

    Kan kanskje neven at mitt CNC prosjekt er basert på gjenbruk av de orginale ledeskruene og finjusteringen av Z aksen. Vi får se hvordan det slår ut og hvordan mitt behov funker med dosse innstillingene.

    Et av behovene er å få laget plugg for støping av ror og kjøl i kompositt. Må lages over flere oppspenninger men det skal gå greit. Pga. dette båtprosjektet og annet småtteri blir det ikke full fokus på CNC prosjektet. Men jeg pusler da med det. Laget bøssing for X aksen i går og må vel greie å få ferdig holder og endeplate mm. denne uka..

    Her er båtprosjektet mitt: Woodastic, it's fantastic

Similar Threads

  1. 5-akse (B/C) løsning for DIY - Semi-proffe
    By Artistix in forum Norwegian
    Replies: 3
    Last Post: 05-22-2012, 03:48 PM
  2. 4.akse. Selvgjort er velgj...
    By LN-JET in forum Norwegian
    Replies: 2
    Last Post: 01-21-2012, 10:26 PM
  3. Replies: 1
    Last Post: 12-02-2011, 06:30 PM
  4. Plassering av "skinner" på x-akse
    By henrikm in forum Norwegian
    Replies: 1
    Last Post: 11-18-2011, 06:33 PM
  5. Replies: 39
    Last Post: 10-20-2010, 10:04 AM

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •