584,871 active members*
5,191 visitors online*
Register for free
Login

Thread: Korte bor

Results 1 to 3 of 3
  1. #1
    Join Date
    Apr 2007
    Posts
    42

    Korte bor

    Hei.
    Er det noen som vet hvor man kan kjøpe bor sett med korte bor?

    Den vanlige lengden ("jobber length" kalles det vel) blir ofte for lange i en fresemaskin når de kommer litt opp i størrelse. F,eks med 15 mm bor i vanlig lengde (169mm langt) med lengden på chucken som stikker ned og høyden på maskinskrustikka så tar boret nesten nedi bunnen av skrustikka og det er dermed ikke mye plass til materialer akkurat. Og å bytte ut chucken med en collet som passer boret for å tjene litt arbeidshøyde er jo rimelig tungvindt og fremdeles er det jo ganske lite å gå på. Og å ta bort skrustikken og istedenfor spenne opp arbeidsstykket rett på boret med noen spacere for å kunne bore gjennom det uten å ødelegge bordet er jo enda mer tungvindt.

    Little Machine Shop har sett med korte bor som de kaller "Screw Machine Length", men de er ikke metriske så det er ikke noe alternativ. Og alle vanlige butikker som biltema, jula, clasohlson osv. selger kun standard lengde bor ("jobber length") som altså er for lange. Og jeg har handlet litt på Topptools.no også, men der har de heller ikke korte bor, og ihvertfall ikke i sett. Og heller ikke ArcEuroTrade har korte bor.

  2. #2
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    eBay is your friend :-) Har ingen selgere å anbefale, men søk på stub, stubby eller short drill bit, så finner du en del.
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  3. #3
    Join Date
    Sep 2007
    Posts
    99
    Øberg Verktøy i Skien har stubb bor, jeg har fått det jeg har trengt uten problem.
    Har også korta ned bor selv og slipt de opp uten problem.
    Runar Holm, Norway
    www.maxmekker.com

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •