584,833 active members*
5,612 visitors online*
Register for free
Login
IndustryArena Forum > Community Club House > International / Regional Forums > European Club House > Norwegian > Trenger litt hjelp til å sette opp CAM program mot fresen min.
Results 1 to 6 of 6
  1. #1
    Join Date
    Sep 2011
    Posts
    0

    Trenger litt hjelp til å sette opp CAM program mot fresen min.

    Jeg trenger litt CAD/CAM Gkode hjelp..


    Noen med skype/face som har tid å preike litt?


    Jeg har fått fresen opp å gå hardware og softwaremessig og har gjort et par kutt med prøvetegningene som følger med Mach3.

    Det jeg sliter med nå er å gjøre om CAD tegninger til G-kode. Har testet litt forskjellige programmer og får det liksom ikke til. Jeg sliter litt med å forstå hva jeg skal gjøre. Selve tegningen går jo fint, men det ka virke som jeg gjør noe rivruskende gale.

    Jeg har Mastercam, CamBam og BobCAD.

    Jeg håper å bruke BobCAD da det er det jeg har tilgjengelig via jobben osv. Mastercam og Cambam har jeg bare prøveversjoner av.

    Som sagt, trenger å spørre litt noen som kan dette!


    Fresen er en 6040 3-akse fres, Gecko 540 driver og Nema23 steppere.

  2. #2
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Jeg fikk mye kødd med absolutte (G90) og relative (G91) koordinater med G-kode kjørt ut fra UGS NX4. Aner ikke om det er det samme for deg, men det er verdt å se på.
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  3. #3
    Join Date
    Sep 2011
    Posts
    0
    Problemet mitt er kunnskapen stopper opp før jeg kommer så langt at jeg får generert g-kode :-) Jeg har testfreset et par tegninger som følger med mach3. Freste med helt feil verktøy siden det var det jeg hadde tilgjengelig for øyeblikket.

    Resultatet ble slik:

    Click image for larger version. 

Name:	uploadfromtaptalk1356878728240.jpg 
Views:	46 
Size:	64.4 KB 
ID:	174012

    Click image for larger version. 

Name:	uploadfromtaptalk1356878747454.jpg 
Views:	39 
Size:	40.4 KB 
ID:	174013


    Så maskinen virker kan man si. Nå trenger jeg litt hjelp/veilledning på valg av programmer og hvordan det brukes.

  4. #4
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Da har dessverre ikke jeg mye å bidra med. Jeg har bare NX4 til å generere større programmer med, ellers programmerer jeg enklere deler manuelt, delvis med hjelp fra innebygde wizards i Mach3. Det er bare å lese gjennom oversikten i Mach3 og/eller google gcode for å få oversikt og eksempler.

    Lykke til, og kos deg!
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  5. #5
    Join Date
    Sep 2011
    Posts
    0
    Takk for det!

    Jeg har funnet en løsning som egentlig passer meg bra. Jeg har brukt Google Sketchup veldig mye, og da funker SketchUcam veldig greit til mitt bruk.

    Så inntil videre er jeg vell hjulpen. Ellers er det litt kjipt at aktiviteten her er så lav nå når jeg skal kjøre i gang maskinen min :P Mye på engelsk her, men det meste er over mitt nivå kunnskapsmessig så da er det greit å få det inn med teskje fra en nordmann! :P

  6. #6
    Join Date
    Jul 2012
    Posts
    8
    Quote Originally Posted by Trulsen View Post
    Takk for det!

    Jeg har funnet en løsning som egentlig passer meg bra. Jeg har brukt Google Sketchup veldig mye, og da funker SketchUcam veldig greit til mitt bruk.

    Så inntil videre er jeg vell hjulpen. Ellers er det litt kjipt at aktiviteten her er så lav nå når jeg skal kjøre i gang maskinen min :P Mye på engelsk her, men det meste er over mitt nivå kunnskapsmessig så da er det greit å få det inn med teskje fra en nordmann! :P
    Hei

    Jeg er kansje ikke den beste å svare, men jeg bruker bobcam selv. det finnes mange videoer på youtube.com som viser hvordan en lager et ferdig produkt der.

    Ellers hadde jeg mye tull med min fres og fikk hjelp til ny post prossesor. fikk en del vertøy krasj. bare søk på bobcam på you tube og du vil finne steg for steg der. Håper det ordner seg :cheers:

Similar Threads

  1. SP-fres vansker, og hjelp trengs
    By Guten i Norge in forum Norwegian
    Replies: 9
    Last Post: 12-14-2021, 04:47 AM
  2. Hjelp!!! Skal kjøpe 4aksa cnc router
    By TexasOutlaw in forum Norwegian
    Replies: 2
    Last Post: 09-17-2012, 11:22 AM
  3. Replies: 22
    Last Post: 04-01-2011, 07:05 PM
  4. Trenger cnc fresing av Aluminium
    By luuude in forum Norwegian
    Replies: 4
    Last Post: 12-11-2010, 01:50 PM
  5. Trenger du hjelp med CNC maskin ?
    By swatta in forum Norwegian
    Replies: 0
    Last Post: 11-18-2010, 01:42 PM

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •