584,805 active members*
4,987 visitors online*
Register for free
Login
Page 3 of 4 1234
Results 41 to 60 of 69
  1. #41
    Join Date
    Oct 2013
    Posts
    104

    Re: Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!

    Quote Originally Posted by henrikm View Post
    Nå snakker vi skikkelig prosjekt ja, spennende å se. Dette fikser du. Når det gjelder kjølevæske har jeg akkurat bestilt en liter med Tilia Special (blandes ut ~8%) som jeg skal teste litt. Denne er 100% biologisk og basert på olje fra lindetrær slik jeg har forstått. Hvis den fungerer er det et billig og miljø/helsevennlig alternativ.
    Hehe, har ikke hatt så mye tid til å gjøre så mye i det siste med den. Har fått drillet alle alignment hulla og platen aligner seg selv med 0.02mm repeatability. Noe som er helt OK

    Hvor kjøpte du kjølevesken i fra?
    Og hva er pris pr.liter kjøleveske (ferdig blandet) sånn ca?
    link?

  2. #42
    Join Date
    Oct 2013
    Posts
    104

    Re: Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!

    Da har jeg sendt forespørsel til forskjellige maskineringsverksted om plansliping av fiksturplaten.

    Vet noen her om firma som tar på seg plansliping (surface grinding) av store plater?

    Får tilbakemelding rundt 1430 i dag om hva pris og tid kommer på, om det ikke blir så altfor dyrt kan det hende at det faktisk lønte seg å lage en slik plate selv, inkl. verktøy/fresebit for mange tusen, som jeg da igjen kan bruke til andre oppdrag.

  3. #43
    Join Date
    May 2011
    Posts
    212

    Re: Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!

    slutt å kjase så fælt med dette, bestill surface grinderen fra tormach så kan du lage en plate til meg også

    Kjølevæska bestilte jeg på jobben, gjennom Luna i Sverige. Har du en TOOLS butikk i nærheten bør de kunne bestille til deg. Evt. kan jeg sende opp ei flaske til deg, men det blir ikke før over jul.
    Tror en liter "konsentrat" kom på rundt 200 kr ink. mva.

  4. #44
    Join Date
    Nov 2013
    Posts
    24

    Re: Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!

    Quote Originally Posted by agurkmedia View Post
    Herlige bilder på photobucketen, den er bokmerka
    Hvilket program designer du i?
    Hehe.
    Kan tegne i det meste, Siemens NX (favoritt), SolidWorks, Inventor

    Jeg jobber som subsea design engineer

  5. #45
    Join Date
    Oct 2013
    Posts
    104

    Re: Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!

    Quote Originally Posted by ar_cnc View Post
    Hehe.
    Kan tegne i det meste, Siemens NX (favoritt), SolidWorks, Inventor

    Jeg jobber som subsea design engineer
    Hehe,

    Da regner jeg med at du er rette mannen å komme til når man trenger litt proffesjonel hjelpl

  6. #46
    Join Date
    May 2011
    Posts
    212

    Re: Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!

    Hei! er plata ferdig? bilder?

    Hva slags layout gikk du for på hullene? Avstand, størrelse og forskjellige typer (gjenget/innstilling)?

    Skal lage en plate selv nå så forsker litt på mønster, hull og dimensjoner. Skal bestille noen slike Mitee-Bite (e.l.) klemmer i M8 til den, bør holde til den lette fresingen jeg gjør.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Untitled-1.jpg  

  7. #47
    Join Date
    Oct 2013
    Posts
    104

    Re: Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!

    Quote Originally Posted by henrikm View Post
    Hei! er plata ferdig? bilder?

    Hva slags layout gikk du for på hullene? Avstand, størrelse og forskjellige typer (gjenget/innstilling)?

    Skal lage en plate selv nå så forsker litt på mønster, hull og dimensjoner. Skal bestille noen slike Mitee-Bite (e.l.) klemmer i M8 til den, bør holde til den lette fresingen jeg gjør.
    Hei!

    Beklager sene svar, mye å gjøre for tiden

    Joda plata ble ferdig, endte opp med 30mm avstand mellom hvert 12mm hull.

    Borret og reamet ett 8mm hull for alignment screws, og det funkerer sweet.

    Det jeg enda mangler på platen er å få den planfrest, men foreløpig fungerer den perfekt til det jeg har hatt å gjort i det siste. Brukte bare flycuttern og planfreste den selv ned på ett område 500x290, og jeg har enda ikke behov for å frese større.

    Alignmenten treffer så og si 100% hver gang, jeg klarer ikke å se differanse når jeg setter opp speed dial.

    Her ser du resultat fra plata

    Totalt 23kg stål ble frest/borret bort av den totale operasjonen




    Her er litt andre videoer som ikke ligger på youtube, men på facebook.
    https://www.facebook.com/video.php?v=10205895677614077

    Litt fra drill ops på plata, litt ensomt arbeid så plata ble laget under litt øl.
    https://www.facebook.com/video.php?v=10205565709005068

  8. #48
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272

    Re: Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!

    Nice! Sender snart bestilling ;-)
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  9. #49
    Join Date
    Oct 2013
    Posts
    104
    Hehe på fiksturplate?

  10. #50
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272

    Re: Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!

    Yup! Men det har ikke akkurat noe hast, så du har lang tid på deg til å finne en unnskyldning for at du ikke gidder :-)
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  11. #51
    Join Date
    Oct 2013
    Posts
    104

    Re: Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!

    Quote Originally Posted by Novec View Post
    Yup! Men det har ikke akkurat noe hast, så du har lang tid på deg til å finne en unnskyldning for at du ikke gidder :-)
    Hehe, jeg har forresten bruk for flere oppdrag nå, da jeg begynner å få lite å gjøre Og snart er all reisinga fra dagtidsjobben ferdig, dvs at jeg får mer en bare helgene å jobbe med maskinen

    Jeg kan/vil ikke lag noe større en enn plate som jeg kan frese i 1 op på maskinen, da jeg ikke vil selge noe som ikke er 100%.

    Så fiksturplater på 480x270, med reamede alignment hull (8,10,12mm) og m6/m12 gjenger kan jeg lage, det blir heller ikke så dyrt å lage såfremt kunden fremskaffer alu-platen.

    Kan og fikse stålplate om det er ønskelig, men belag deg på en stivere pris både på maskinering og material (min stålplate måtte jeg betale 2000,- for, der 950kr var kun for plasmakuttinga, og dette var kompispris)

    Vil tro en slik plate vil koste 3-4k(listepris, prisen er selvf. justerbar) i alu såfremt kunden fremskaffer alu platen og betaler frakt, og den ikke er tykkere en 20mm.

    Tosatool selger jo like store plater som jeg lagde til min maskin, men prisen på de er ganske drøy, tror de koster rundt 2,500$ noe som tilsvarer 20k idag inkl. frakt og moms.

    Jeg har 200x10mm alu, så ikke noe stort, men en slik fiksturplate kan jeg lage for 1-2k inkl. materiell, noe som jeg mener er en bra pris, såfremt den er stor nok for behovet til kunden.

    Jeg har og design klart for alle fiksturplater, så om du trenger en 3d modell så bare si i fra



    Bare for morro skyld:
    Tosatool plate = $2,419.00 = 18392.87
    Frakt fra USA m/båt 3-4ukers leveringstid: 1000kr
    Frakt innlands: 1800kr
    Moms: 18393+1000*1.25 = 24241,-

    Totalt: 26000,- NOK


    Har og hørt at det er ca 2-3ukers ventetid på de platene, så man må nok belage seg 2-3måneders ventetid.

    Men platen de selger er suberb!


    Men om jeg kan lage samme i mindre skala, til en pris av 3-5k, og frakt på nærmere 1k? Så vil jeg si prisen er bra

    Jeg tjener iallefall noen hundrelapper på en slik jobb, så det lønner seg for meg, selv om jeg ikke tjener fett på det. Helt til jeg knekker en threadmill som jeg gjorte sist, som koster 95$
    Men dette er en hobby, ikke en fulltidsjobb, så profit er ikke så mye jeg behøver å tenke på

  12. #52
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272

    Re: Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!

    Hmm... Det høres utvilsomt interessant ut. Skal ikke se bort fra at jeg tar kontakt når jeg kommer igang igjen og får gjort unna en del småting

    Er det forresten gjennomgående skruehull? Det var litt vanskelig å se fra videoene.
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  13. #53
    Join Date
    Oct 2013
    Posts
    104
    Quote Originally Posted by Novec View Post
    Hmm... Det høres utvilsomt interessant ut. Skal ikke se bort fra at jeg tar kontakt når jeg kommer igang igjen og får gjort unna en del småting

    Er det forresten gjennomgående skruehull? Det var litt vanskelig å se fra videoene.
    Ja. Er gjennomgående. Men alignment hullene går kun 15mm ned

  14. #54
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272

    Re: Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!

    Det hadde vært litt irriterende å miste de små pinnene ned i T-sporene hele tida...

    Bruker du forresten G60-kode på hullene? Det eliminerer backlash ved at den beveger seg litt ekstra i minusretningen, for så å bevege seg nøyaktig i plussretningen: G-Code Tutorial: G04, G09, G60, and G61
    Jeg så det tilfeldigvis på Tosatools, og det ser ut til å være en god løsning for nøyaktig plassering av hull på litt mer slarkete maskiner, som min SX3.
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  15. #55
    Join Date
    Oct 2013
    Posts
    104

    Re: Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!

    Quote Originally Posted by Novec View Post
    Det hadde vært litt irriterende å miste de små pinnene ned i T-sporene hele tida...

    Bruker du forresten G60-kode på hullene? Det eliminerer backlash ved at den beveger seg litt ekstra i minusretningen, for så å bevege seg nøyaktig i plussretningen: G-Code Tutorial: G04, G09, G60, and G61
    Jeg så det tilfeldigvis på Tosatools, og det ser ut til å være en god løsning for nøyaktig plassering av hull på litt mer slarkete maskiner, som min SX3.
    Hehe, ja det har det. På neste plate blir jeg å beholde litt material for skruhullene også, slik at vis jeg bruker for lange skruer så skrur jeg ikke platen opp slik at den blir buet.

    Har ikke skjedd sålangt da jeg har bruk 12x50-80mm skruer, men faren for at det kan skje er jo der.


    Mach3 støtter ikke G60 Positive Approach, men du kan bruke positive approach pattern når du velger hvordan hullene skal drilles.
    Isteden for zig-zag som mange program utfører, så driller du alle hull i X->X+ og så Y+->Y- og X+->X, litt vanskelig å forklare, men det minsker all backslash du har.

    Jeg har iallefall ikke opplevd noe unøykatighet med måten jeg drillet dem på. Men jeg tok og vedlikehold på alle gibs før jeg drillet, så jeg fikk ned backlashn så mye som mulig

  16. #56
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272

    Re: Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!

    Jeg visste ikke om G60 før jeg leste om det på Tosatools, så jeg har også brukt sikk-sakk-metoden du bruker. Avhengig av utforming på emnet og antall hull har jeg enten programmert én canned cycle for hver rad eller bare lagt til en ekstra kolonne med hull utafor emnet. Det er uansett veeeldig behagelig framfor å gjøre sjiten manuelt...

    Har du forresten vurdert å forsenke gjengene et par millimeter og lage plugger/setskruer så du ikke får spon i hullene?
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  17. #57
    Join Date
    Oct 2013
    Posts
    104

    Re: Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!

    Jeg skal forsenke alle hull med 0.5mm eller 1mm med 60graders vinkling. Jeg har kjøpt meg en gjengestang på 2meter som jeg skal kutte i små biter å drille spor for festing av disse som skal ned i alle hull på platen.

    Det er nok den største ulempen med subplate, og det er at spon setter seg fast i hull og det blir vanskelig å rengjøre.

    Jeg skal lage en video når jeg utfører all kutting av gjengestangen og fresingen av spor, men det blir enda en stund til det blir gjort

    Planen er å kjøpe meg en R8 hylse på 12mm og feste gjengestaven i den, og bruke maskinen som vertikal lathe slik som jeg visste på den ene facebook videon, og kutte alle skruene.

    Da får jeg ca 4-5 skruer i hvert operasjon, og bruker bare powerdrawbar for å få 5 til Hver skrue blir ikke lengre en 17mm.

    Så bare følg med ifall jeg legger ut en slik video.


    Plan fremover nå:
    1. Video av LocLine Distributor.
    2. Video av Turning Tool Holder (hvordan jeg lagde den)
    3. Video av Subplate Maskineringen
    4. Video av Fabrikering av knapper til en kompis (med gravering og gjenging)
    5. Video av Gjengestang M12 for subplate

    Så jeg må lære meg å redigere litt bedre, så går det nok fortere

    Jeg har og planer om å legge ut videoer av alle prosjekt jeg har, såfremt det er ok for kunden.
    Pr.nå har jeg masse videoer som må redigeres, mens ordrereserven synker, noe som jeg må få has på

  18. #58
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272

    Re: Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!

    Gleder meg!
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  19. #59
    Join Date
    Oct 2013
    Posts
    104

    Re: Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!

    Quote Originally Posted by Novec View Post
    Gleder meg!
    Må bare beklage at jeg ikke har oppdatert dere på en stund

    Jeg har inngått samarbeid med ett design firma, og all min tid foregår å produserer prototyper og deler for de, til min hærligste fornøyelse!!!

    Jeg blir etterhvert å legge meg selv ut på instagram og bli litt mer aktiv på youtube, samt facebook.
    De jeg har inngått samarbeid med designer noen helt sjuke møbler!!1 og de er også noen eksemplariske gode selgere, så og si alt vi lager får vi solgt

    Gleder meg til dere får se hva vi skaper! Men vi skal gå ut med en større lokal satsning her i byen rundt sommertider.

    Jeg blir og å flytte alt maskineriet mitt inn i ett lokale på 500kvm, der alt er prepared, samt operere 2 andre maskiner.
    Det blir mest sannsynlig bestilt en ny maskin neste uke som dekker 2.3x1.3x.0.4M, denne blir brukt for produksjon, mens de 3 andre blir brukt til prototyper.

    Min tormach blir nok brukt til å lage forskjellige deler i metaller som vi skal pynte møblene med.


    Jeg lover at jeg snart skal legge ut litt videoer av hva vi lager på youtube (for dere som abonnerer), men jeg kan ikke gå ut med så mye før jeg får dispansjon fra designgrupppa.
    Skal høre om jeg får legge ut noen bilder snart

  20. #60
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272

    Re: Tormach PCNC 1100 Series 3 er nå i hus!

    Kult!
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

Page 3 of 4 1234

Similar Threads

  1. Tormach PCNC 1100 Series 3
    By TormachCNCSale in forum For Sale Only
    Replies: 1
    Last Post: 08-26-2016, 12:35 PM
  2. Tormach PCNC 1100 Series II
    By 0llie in forum For Sale Only
    Replies: 0
    Last Post: 03-02-2014, 07:26 AM
  3. Considering buying a Tormach PCNC 1100 Series 3
    By havardak in forum Tormach Personal CNC Mill
    Replies: 12
    Last Post: 05-04-2012, 12:46 AM

Tags for this Thread

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •