585,670 active members*
4,242 visitors online*
Register for free
Login

Thread: Mister steps

Results 1 to 12 of 12
  1. #1
    Join Date
    Aug 2013
    Posts
    12

    Mister steps

    Hei.

    Jeg har ikke vært veldig aktiv på dette forumet, men har lest mye å siklet endel på råe maskiner

    Jeg har bygd min egen, som har vært i drift i ca 1,5år å fungert ypperlig. har nå byttet litt programvare på pc, å får nå tool change i et hjørne (det går sikkert ann å endre dette...?)
    Resultatet av dette er når neste fres skal igang har maskinen flyttet seg ca 0,5-1,0mm i X renting. det er godt mulig den alltid har gjort dette men når den jobber/freser blir delene som de skal, så hvis jeg har jobben i 2 forskjellige G-koder å bytter fres rett over arbeidsstykke uten å gå til hjørne blir delen riktig.


    Hvorfor?


    info om oppsettet mitt.
    motor oppsett for X aksen, de andre går fortere..
    -hastighet Ca 1800mm/min askerelasjon 180
    -Ballscrew 5mm pitch
    -Bosch rexroth føringer.
    -vandring X600mm Y400mm Z220mm (jobber stort sett i midten med mindre fresejobber)
    -mach3
    -jeg har kjørt på 2 microstep å har da fått 80 step per rev (hvis ikke jeg husker feil)
    -DB25 parallell som kommunikasjon. 25KHz
    -skjermet kabel til alle motorer


    Det skal også sies at jeg har opplevd noen stall i X retning i det siste, dette var ikke noe tema før, begynte da å endre litt på hastigheter, microsteps, current og DIR PUL i motor tuning i mach3
    med det resultat at ALT med mye værre , alle motorene stallet for ingen ting.

    I et forsøk på å få bedre styring av motorene ville jeg koble driverene opp til Protuner på PC, det står i manualen at dette skal gå. har mailet i etterkant til automationtechnoligesinc å de sier at
    dette kun er for produsenten.. tror jeg nå har ødelagt den ene driveren, så vis noen andre får den lure ideen om å prøve det samme... husk å ha riktig comport og protokoll først!

    Copy paste av produktene:
    3-Axis NEMA23 CNC Kit (PS 48V/12.5A 570 oz-in KL-5056D Digital Stepper Driver) (110VAC/220VAC):
    This kit is widely used for the 48" x 48" or 48" x 36" router or other application
    * (3) KL23H2100-50-4B 570 oz-in stepping motors, NEMA 23
    * (3) KL-5056D Digital Bipolar Stepper Motor Driver-32 bit DSP Based
    * (1) 48VDC /12 .5A Power Supply 110VAC/220VAC
    * (1) C10 Breakout board
    * (1) 5V power supply 110VAC/220VAC


    Det jeg synes er det rareste er at hvis jeg ikke bytter fres så blir delene akkurat som de skal..:S

  2. #2
    Join Date
    Dec 2012
    Posts
    390

    Re: Mister steps

    Sikkert på at du ikke treffer kanten når du har verktøybytte og derfor mister step? Hvis du kjører på 1/2 micro-step, har du 400 step pr rev.

  3. #3
    Join Date
    Aug 2013
    Posts
    12

    Re: Mister steps

    ja, jeg har endret softlimits. har ca 7cm å gå på, så god klaring. har testet dette med å gå over softlimits også. det stemmer nok med 400 step pr rev, har ikke maskina her jeg sitter. rent mekanisk tror jeg maskina fungerer bra. fett får den til og med, av å til

    Men jeg tenker litt på C10 kortet. kortet seg jo veldig spinkelt ut? noen erfaringer?

  4. #4
    Join Date
    Dec 2012
    Posts
    390

    Re: Mister steps

    Nei, har et C10-kort liggende, men har ikke brukt det. Har ikke blitt ferdig med å bygge om min"store" fres ennå...

  5. #5
    Join Date
    Aug 2013
    Posts
    12

    Re: Mister steps

    Stemmer kortet skal jo "bare" videreformidle signalene, men det er noe som gjør at steps'a forsvinner.

    Jeg har også opplevd at samme antall steps kommer tilbake ved toolchange 2-3...?

  6. #6
    Join Date
    Aug 2013
    Posts
    12

    Re: Mister steps

    Da tror jeg feilen kan være lokalisert og reparert. Det var da ikke elektronisk, å det med at det mekaniske er i orden viste seg å ikke stemme.

    mutteren med set skrue som holder ballscrew skruen fast hadde løsnet, med det resultatet at maskina kunne vandre fritt i X retning.

    resultatet av alt hodebryet er at jeg nå mangler 1 driver. så hvis noen har en tilsalgs er jeg interessert, eventuelt forslag til en fin driver for nema23 570oz/in motor mottas med takk!

    Den defekte driveren har kun en ødelagt RS232 interface, så hvis noen har kunnskap til å reparere den hadde jo det også vært flott!

  7. #7
    Join Date
    Dec 2012
    Posts
    390

    Re: Mister steps

    Hvis det bare er rs232 interfacet som er ødelagt, skal du fortsatt kunne bruke driveren. Må bare sette strøm og step med dip-switchene.

    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

  8. #8
    Join Date
    Aug 2013
    Posts
    12

    Re: Mister steps

    det jeg gjorde var å koble driveren til pc via ethernet pluggen på PC, idiotisk! det som da skjedde var at det grønne lyset ble dimmet ut, når jeg da dro ut pluggen lyser det grønne + ett fast rødt lys.

    Jeg har tidligere brukt dip-switchene.
    Driveren fungerte før jeg gjorde dette, å har blitt brukt mye, men motoren er nå helt dø. skrudde opp lokket for å se, men ser ikke hva som er galt bare med øyene....

    Er det noen som har en formening om en bedre stepper driver, di jeg har brukt er helt ok, men når jeg først må handle inn tenkte jeg å gå for noe bedre.

  9. #9
    Join Date
    Nov 2006
    Posts
    93

    Re: Mister steps

    Er det 3x KL-5056D du har? I såfall har du gode stepp drviere og trenger ikke å bytte dem. KL drivere produseres av Kinesiske Leadshine som er en kjent produsent. I Kina går den under navnet Leisai.
    Motorene dine tåler ikke så veldig mye mer enn 45V alikevel så drivere dine er helt OK for dine motorer.

    Du får ikke noe bedre styring enn det svakeste linken du har.

    I ditt tilfellet vil jeg først og fremst bli kvitt bedritne styringen via LPT port og kjøpt f.eks. SmoothStepper og kjørt alt sammen via LAN.
    Du beholder C10 kortet men kobler den til SS som igjen kobles til Mach via LAN.

    Du må ikke finne på å kjøpe USB basert styring, da det krever gode USB porter. Ofte USB porter på laptoper leverer for lav strømstyrke og spenning sli kat styringen feiler.

    Så glem bytting av drivere osv.. Eller du kan bygge drviere og hvis du liker å kaste peng ut av vindu.
    ------
    Martin

  10. #10
    Join Date
    Aug 2013
    Posts
    12

    Re: Mister steps

    Takk for svar!

    Da beholder jeg dagens oppsett å bestiller meg en ny KL-5056D driver.
    Jeg har trodd at det svakeste leddet jeg har nå er C10 kortet, men det virker da som at LPT overføringen til kortet er det svakeste leddet.

    Det blir nok Smooth stepper etterhvert, så kan jeg kaste den gamle dampmaskina som styrer maskina nå

  11. #11
    Join Date
    Nov 2006
    Posts
    93

    Re: Mister steps

    C10 er ikke det beste man kan kjøpe, men i ditt oppsett ville jeg først eliminert LPT.
    Jeg bruker selv deffekt PMDX-122 hvor jeg må hente strøm til den fra USB porten (kun for power). Problemet er at USBen leverer for lite strøm i forhold til det som står i manualen at kortet bør ha.

    Men jeg bruker Smoothstepper og ting går på skinner som bare det.

    Jeg har selv drivere fra kelling. Bare av eldre utgave. KL-8078 som også kalles for M880 ettersom hvem som selger og hvilket klistremerke som blir satt på. For å side slikt, vile ikke bytte de mot Gecko f.eks.
    Kunne tenke med Digitale, men bare hvis jeg skulle kjøpe nye.
    forøvrig så kanskje jeg kjøper nye etter som den store fresen in blir sendt til Polen for salg og da selger jeg den med 8,5Nm Nema 34 motorer og styring.

    Det kjeke med Smoothstepper er at du han kjøpe Encoder kortet og montere enkodere på motorene dine (dersom du har aksling som stikker på baksiden). Problemet er at det er få som bruekr det og lite info å finne på nett enn så lenge.

    Her ser du det jeg holder på med idisse dagene: https://www.dropbox.com/s/o2jl0gg3ev...29.26.jpg?dl=0 Tann hjul for beltene til en RC snø brøyter. https://dl.dropboxusercontent.com/u/...1_21-27-14.png Fines ikke beter i størrelsen jeg trenger så må lage alt selv.
    ------
    Martin

  12. #12
    Join Date
    Aug 2013
    Posts
    12

    Re: Mister steps

    Jeg har også sett litt på dette med closed loop på steppere, men jeg har trodd at man da må ha drivere som er lagd for dette, å ikke at smoothstepper'n behandler disse signalene, men det er jo gledelig at jeg da slipper å kjøpe 3 nye drivere for å få til dette. jeg har motorer med dual shaft.

    Tøff den snø brøyteren, har et lingende prosjekt, men da en skala hjullaster som utgangspunkt byggetråd på Velkommen til RClastebil.no

Similar Threads

  1. Mister Mister?
    By dan3676 in forum Uncategorised MetalWorking Machines
    Replies: 4
    Last Post: 08-11-2014, 01:37 AM
  2. Another fogless mister
    By jimglass in forum Uncategorised MetalWorking Machines
    Replies: 0
    Last Post: 05-27-2013, 02:55 AM
  3. DIY Mister for DIY CNC Router?
    By analogman in forum DIY CNC Router Table Machines
    Replies: 5
    Last Post: 07-07-2009, 06:34 PM
  4. Mister
    By Mooser in forum Tormach Personal CNC Mill
    Replies: 0
    Last Post: 06-01-2008, 03:21 PM
  5. Mister cooling??
    By Robin in forum MetalWork Discussion
    Replies: 1
    Last Post: 04-11-2005, 02:59 PM

Tags for this Thread

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •