585,761 active members*
3,992 visitors online*
Register for free
Login
Results 1 to 14 of 14
  1. #1

    Nema 23 og tb6560 driverkort, trenger hjelp!

    Heisann!

    Har nå koblet opp 3 nema 23 stepper motorer mot et tb6560 driverkort og trenger litt veiledning. Bruker også Mach3


    Det som er problemet mitt er at motorene låser seg i en posisjon og går ikke å bruke mach3 til å rotere på motorene slik at de går rundt!

    Har koblet Blå, Rød, Grønn og Svart slik det står og har sett andre som har koblet likt!

    Bruker parallellport til en eldre XP maskin.

    Håper dere kan hjelpe meg med feilsøkingen!

  2. #2
    Join Date
    Dec 2012
    Posts
    390

    Re: Nema 23 og tb6560 driverkort, trenger hjelp!

    Har du satt opp Mach3 riktig, med hvilke pinner som kontrollerer hva?

  3. #3
    Join Date
    Oct 2013
    Posts
    104

    Re: Nema 23 og tb6560 driverkort, trenger hjelp!

    har du sjekket Accel og mm/min på motor tuning?

    Om accel er for høy, staller motorene.

    Begynn med disse instillingene: mm/min: 2000. Accel: 100mm/min (Hvis de forsatt staller går du bare nedover på Accel instillingen, helt ned til 30mm/min)

    Hvis de da ikke staller, anbefaler jeg at du kobler ifra motorene fra ballscrews, og prøver å turne dem for hånd, hvis det er altfor mye motstand så er et kanskje ett kulelager som er røkent.

    Hvis de fortsatt staller høres det ut som det kan være koblingsfeil og/eller som Stigoe sa

  4. #4

    Re: Nema 23 og tb6560 driverkort, trenger hjelp!

    Okai, Finnes det noe grei tutorial på hvordan man setter opp hvilke pinner som kontrolerer hva?

    Merket når jeg satt i parallell kablen at motorene låste seg!

  5. #5
    Join Date
    Dec 2012
    Posts
    390

    Re: Nema 23 og tb6560 driverkort, trenger hjelp!

    De skal normalt låse seg når du setter spenning på kortet dersom det ikke også er en Enable som må enables. Har du link til kortet ditt? Mange av kortene har samme inputs på parallell-inngangen, men det er noen forskjeller, så du bør lese manualen som kanskje fulgte med. Virker som om det er ihvertfall "Blue board" og "Red board" som har forskjellige tilkoblinger. Her er ihvertfall en side som viser hvordan man setter opp Mach3. Sjekk informasjonen som er gitt der mot hva som står i manualen på kortet ditt.

  6. #6

    Re: Nema 23 og tb6560 driverkort, trenger hjelp!

    Kortet er et toshiba TB6560AHQ. og gjorde det som sto i den linken men ser ikke ut til å funke..

    men fant nå manualen på en cd som fulgte med og sto litt andre tall der gitt! så skal se det ordner seg!


    EDIT: nå går alle motorene rundt! Men de hakker veldig mye. Noe innput på hva som gjør det?

  7. #7
    Join Date
    Dec 2012
    Posts
    390

    Re: Nema 23 og tb6560 driverkort, trenger hjelp!

    Hva slags step bruker du? Full step, 1/2, 1/4, 1/8, etc? Prøv med 1/8 step. Skal kunne velge det ved hjelp av dip-switcher på kortet. Tror det er et sett med dip switcher pr kanal, men vet det ikke sikkert. Det står sikkert også i manualen. Når du har valgt microstep, må du også sette opp Mach3 med riktig antall step per enhet bevegelse (mm/inch).

    Edit: I fall du ikke er klar over det, disse kortene har ikke noen særlig høy stjerne blant de som er litt mer erfarne innen CNC. Hvis du har en del problemer med kortet, er gjerne rådet du får å bytte det ut med andre drivere, f.eks. Leadshine eller Gecko, men de koster også en del mer.

  8. #8

    Re: Nema 23 og tb6560 driverkort, trenger hjelp!

    Alt dette er helt nytt for meg som du sikkert har skjønt!

    Så jeg stiller antall step på selvet kortet? er fire små klosser som det står små brytere på og det er tall fra 1 til 6 og 1,3,4 og 5 står i posisjon ON!

  9. #9
    Join Date
    Dec 2012
    Posts
    390

    Re: Nema 23 og tb6560 driverkort, trenger hjelp!

    Kan du laste opp manualen som et vedlegg eller har du en link til manualen? Det står i manualen hva de forskjellige bryterene gjør, og siden jeg ikke vet om de bestemmer det samme for alle typer kort, er det like greit å sjekke i manualen til det faktiske kortet...

  10. #10

    Re: Nema 23 og tb6560 driverkort, trenger hjelp!


  11. #11
    Join Date
    Dec 2012
    Posts
    390

    Re: Nema 23 og tb6560 driverkort, trenger hjelp!

    Ok, det betyr at current er satt til 2.6A (1 - On, 2 - Off), Decay = Fast (3 - On, 4 - On) og MicroStep = 1/2 (5 - On, 6 - Off).
    Hva slags motorer og PSU har du?
    For å sette MicroStep til 1/8, sett 5 - Off og 6 - On. Så må du sette Mach3 til riktig antall steps/mm eller steps/inch. Hvet ikke hva slags skruer du har, men med 1/8 microstep, har du 1600 steps per omdreining.

    Ser i manualen at de ikke har peiling på å dimensjonere PSUs heller...

  12. #12

    Re: Nema 23 og tb6560 driverkort, trenger hjelp!

    Okay, så det er sånn det funker! og har nema 23 motorer!
    skal se om jeg får det til nå! fikk ikke motorene til å gå rundt istad heller men blir nok bedre med riktig settings!

  13. #13
    Join Date
    Dec 2012
    Posts
    390

    Re: Nema 23 og tb6560 driverkort, trenger hjelp!

    Nema23 sier bare noe om hvor stor fronten av motoren er, dvs moteringsinformasjon, ikke noe om hvor mye strøm den bruker eller hvor sterk den er. Det jeg tenkte mest på er hvor mange ampere den er på, eller hva modellnummeret er. Hvor mange volt og ampere er PSU'en din?

  14. #14

    Re: Nema 23 og tb6560 driverkort, trenger hjelp!

    okei! har ikke peiling på hvor store motorene er!... kjøpte et kinakit på ebay så er sikkert ikke av det beste greiene...
    men PSU'en 24 v DC og 8.3 A output og AC input 230V 2.5 A.

    Men når er nesten alt oppe å går, det eneste er at jeg får ingen respons på Y aksen! men alle de tre andre kanalene er det ingenting galt med!

Similar Threads

  1. Nybegynner trenger hjelp til programvare
    By ProtoPrint in forum Norwegian
    Replies: 2
    Last Post: 04-27-2014, 09:13 AM
  2. Trenger hjelp til fres
    By david88eve in forum Norwegian
    Replies: 1
    Last Post: 04-20-2014, 06:22 AM
  3. Replies: 5
    Last Post: 01-20-2013, 09:20 AM
  4. TB6560 3 Axis 3A and Nema 23's I'm NEW to CNC.
    By ihacbook in forum DIY CNC Router Table Machines
    Replies: 13
    Last Post: 11-18-2012, 11:21 PM
  5. Trenger du hjelp med CNC maskin ?
    By swatta in forum Norwegian
    Replies: 0
    Last Post: 11-18-2010, 01:42 PM

Tags for this Thread

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •