584,798 active members*
4,239 visitors online*
Register for free
Login
IndustryArena Forum > Community Club House > International / Regional Forums > European Club House > Norwegian > Bygging/kjøp av 3,4 eller 5 akse CNC fres til metallarbeid
Results 1 to 11 of 11
  1. #1
    Join Date
    Jul 2017
    Posts
    5

    Bygging/kjøp av 3,4 eller 5 akse CNC fres til metallarbeid

    Hallo alle sammen

    Har i de siste ukene lekt med tanken om å få meg en CNC fres, og har i den forbindelse googlet i mangfoldige timer på jakt etter noe som kan oppfylle mine behov.

    Kjapt hva mine behov er:
    - Mulighet til å frese karbon- og rustfritt/syrefast stål.
    - Presisjon over hastighet
    - Minst 3 akser, helst 4.
    - Kunne bearbeide emner på minst 250*100*150mm(kanskje noe mindre)
    - Helst en ferdig løsning eller et retrofit kit.
    - Budsjett på 30 000kr for alt som trengs, inkludert fres.(om det er realistisk?)

    Litt om meg selv og mine forutsetninger for å få dette til:
    - Fagbrev som elektriker og automatiker
    - Elkrafttekniker og elkraftingeniør
    - Grunnkunnskap innen AutoCad, men den biten er jeg ikke bekymret for.
    - Aldri tatt i hverken en fres eller dreiebenk før
    - Lite/ingen erfaring med tilsvarende prosjekter
    - Venner/kolleger med stor teknisk kompetanse innen metallarbeid, om jeg skulle trenge hjelp med den biten.

    Jeg har personlig mest tro på å kjøpe f.eks. en HBM BF16 eller BF25, og bygge den om til 3 akse CNC.
    Siden jeg har få muligheter til å få laget fester til motorene er jeg litt avhengig å få kjøpt en relativ komplett løsning mtp. det mekaniske.
    Har også kikket på ferdige CNC maskiner fra Alibaba.com, men usikker på kvaliteten, og om dette gir mest "bang for the bucks".

    Er det noen her inne som kan peke meg i riktig retning, evt. komme med sine tanker rundt mitt prosjekt?
    Lar dette seg gjøre med mitt budsjett, eller er det en glemmesak?
    Setter stor pris på alle tilbakemeldinger!

    Ser at det er flere tråder som omhandler denne problemstillingen, men de begynner å bli noen år gamle nå.

  2. #2
    Join Date
    Jun 2017
    Posts
    5

    Re: Bygging/kjøp av 3,4 eller 5 akse CNC fres til metallarbeid

    Hei, bra start at du har peilet deg sånn noenlunde inn på hva du er ute etter) Har en kamerat som er elektriker til daglig, men en 1000 kunstner når det kommer til arbeide med maskinering og lage ting av stål på fritiden, så man skal ikke undervurdere hva eletrikere kan få til av ting delvis utenom fagfeltet)
    HBM maskinene ligner på et merke som heter Optimum, Tysk firma som får maskiner produsert i Asia, 'high-end' maskiner i rimlig klasse. Importør i Norge og, men kan kjøpes direkte i Tyskland fra div. forhandlere noe rimligere tenker jeg. Er en 3 akset cnc fres BF20 eller så, som det skal være mulig å få for rundt 30K. Kan bruke den sammen med cnc styrt rundmatingsbord, som da kan bli den 4'de aksen. Kryr av maskiner på alibaba og div. steder, og er en del brukende etterhvert nå. Kvaliteten på selve delene er som regel ikke så verst, men problemet ligger ofte i monteringsjobben, 'hastverksarbeid', løse skruer etc. Og reklamasjoner, kundeservice etc, kan man oftest i praksis bare glemme. (finnes selvsagt kvalitetsutstyr og kvalitetsfirma i Kina og, men da er det en annen prisklasse igjen) Vil si at å handle rimlige verktøymaskiner fra østen direkte, så bør en ha erfaring og kunnskap fra før, det vil som regel trengs noe 'sluttmontering', finjustering og 'klø seg i hodet' stunder generelt. Vil heller anbefale kjøp via europeisk firma, så kan en spare seg for litt bryderi. Leveringstid direkte fra Kina, skader under transport, rust grunnet dårlig innpaking osv osv. som kan skje. Har selv en Wabeco F1210 cnc fres fra Tyskland, men det er mer opp i pris da.
    Handle en rimlig maskin, ettermontere cnc..prøv å unngå om 'mulig' Sier det for jeg har holdt på litt selv tidligere med 'halvfabrikata', montere selv etc, for å spare 'en neve dollar'.. men selvsagt en mulighet det, kanskje best for spesielt interesserte, med en del fritid, ville heller spart opp litt lenger, og brukt den tiden der på noe mer fornuftig, så lenge en komplett cnc maskin kan være innen for rimlig rekkevidde) Men den er nå min personlige mening.
    Angående fresing mer for hobbybruk, så er ikke hastigheten på maskinen av så stor betydning (de du nevner har brukelig motoreffekt), men 80% av jobben er god planlegging og å få spennt opp emne sikkelig. Skikkelig maskinskrustikke, beregnet for fresemaskin er å anbefale (ikke noe biltemaopplegg) Tenk 2 ganger først (minst!) og fres 1 gang). Dreiebenk er 'enklere', mindre ting som kan gå galt en på fresing) Kan frese rustfritt stål med disse mindre maskinene, men det er et forholdsvis vanskelig material å arbeide med, prøver å unngå når jeg kan og vurderer heller om det går med messing eller alu, om korrosjon skulle være en issue Vanlig stål, alu, messing tar opp varme fra skjæreprosessen og hjelper til å avkjøle fresebits, mens rustfritt tar omtrent ikke opp noe varme, det mest går rett i fresebitsen/borret. God kjøling er nyttig for å øke levelengden på verktøyet. Rustfritt 304 er noe enklere å skjære en rustfritt 316 (syrefast)

  3. #3
    Join Date
    Jul 2017
    Posts
    5

    Re: Bygging/kjøp av 3,4 eller 5 akse CNC fres til metallarbeid

    Takk for tipsene

    Jeg har utelukket bestilling fra Kina da jeg ikke orker tanken på en evt. reklamasjonssak eller bestilling av reservedeler.

    Har sendt litt e-poster til leverandører av mekaniske freser i Norge, så venter på litt tilbakemelding der.
    Som du skriver så finnes det mange som leverer den samme maskinen, men under forskjellige navn.
    Optimum, HBM, SIEG, HiTorque, Grizzly m.m.

    Den foreløbige planen er å kjøpe en av disse fresene, mest sannsynlig noe tilsvarende en SIEG X2 modell, og deretter installere et komplett mekanisk CNC-kit fra CNCfusion.
    Det kommer på 619-655USD, uten frakt og moms.
    CNC Fusion

    Elektronikken er jeg litt mer usikker på.
    Littlemachineshop.com har lagt ut en handleliste over hva man trenger å handle hos automationtechnologiesinc.com for å bygge om deres freser(som er tilsvarende SIEG sine).
    http://littlemachineshop.com/instruc...ueMiniMill.pdf

    Ut i fra den handlelisten så kommer delene på 1302USD, uten frakt og moms.


    På Ebay så finner jeg, tilsynelatende, den samme elektronikken til 2-300USD.
    F.eks 4Axis Nema23 Stepper Motor 425oz-in 3A 57BYGH Stepper Driver DM542A CNC kit | eBay

    Kan ikke forstå at prisen er 5 ganger lavere på ebay...

    Mitt kostnadsoverslag er nå følgende:
    Fres = 11-12 000kr
    Mekanisk konversjonskit = 5000kr
    Elektronikk = 2500kr

    Total = 18 500NOK, uten frakt og moms.

    Er jeg inne på noe her, eller er jeg ute å sykler?
    Er det noe spesielt jeg bør tenke på når det gjelder elektronikk?

  4. #4
    Join Date
    Jun 2017
    Posts
    5

    Re: Bygging/kjøp av 3,4 eller 5 akse CNC fres til metallarbeid

    Bortunder 20K ex moms/frakt, nok vanskelig å få det rimligere. 4-5 ganger billigere for elektronikken på ebay, temmelig stor forskjell ja) ebay tar vel og 10% i gebyr fra selger. Ville luftet det på engelsk andre steder på forumet og hørt hva de mener ute i verden angående slike ebay-kit.

  5. #5
    Join Date
    Jul 2017
    Posts
    5

    Re: Bygging/kjøp av 3,4 eller 5 akse CNC fres til metallarbeid

    Jeg får rote fram engelsken min da

  6. #6
    Join Date
    Dec 2012
    Posts
    390

    Re: Bygging/kjøp av 3,4 eller 5 akse CNC fres til metallarbeid

    En av grunnene til at ebay er billigere, er at det settet det er mye dårligere enn det som er listet fra automationtechnologies. Hvis du ser på inductance på ebaymotoren, så er den på 9mH, mens den andre er på 3.6mH. Dette gjør at du mister mye kraft ved høyere turtall ved samme spenning. Og strømforsyningen fra eBay var bare 36 volt. I tillegg er stepper driveren fra AT mye bedre enn de fra eBay.

    I tillegg ville jeg ikke basert meg på å kjøpe noe fra CNCFusion. Hvis du kikker litt rundt, er det mange blandede erfaringer med å kjøpe fra dem.

    X2 er vel den fresen der man kan tilte hele Z-aksen? I så fall er det mange som sliter med at den er for fleksibel uten en del modifikasjon. Men det virker som denne ikke har tiltbar Z-akse.

  7. #7
    Join Date
    Jul 2017
    Posts
    5

    Re: Bygging/kjøp av 3,4 eller 5 akse CNC fres til metallarbeid

    Liten oppdatering:

    Har nå gått til anskaffelse av en dreiebenk tilsvarende Sieg SC6 og en Sieg SX2l fres.
    Dreiebenken er grei nok til mitt bruk, men ser allerede at fresen ikke egner ser til ombygging, og må derfor oppgraderes.

    Fresen skal enten byttes ut med en manuell fres uten tiltende hode, eller mot en fabrikklaget 3-akse fres.
    Noen tanker til hva som er lurest?

  8. #8
    Join Date
    Dec 2012
    Posts
    390

    Re: Bygging/kjøp av 3,4 eller 5 akse CNC fres til metallarbeid

    Quote Originally Posted by Norsk View Post
    Noen tanker til hva som er lurest?
    Det rådet som går igjen på slike spørsmål er, kjøp så stor fres du har plass og råd til. Det er svært få som angrer på at de kjøpte så stor fres, men det er mange som har angret på at de kjøpte så liten.

  9. #9

    Re: Bygging/kjøp av 3,4 eller 5 akse CNC fres til metallarbeid

    Falkenberg norge
    Aldrig!! Aldrig!! Kjøp noe fra dem
    Verste møkkafirma som finnes de selger biesse
    Vi har 3 cnc maskiner fra dem
    De vil ødelegge bedriften din
    De har ingen kompetanse I det hele !!
    De later som de har peiling
    Når du spørr dem om et problem så velger de og være tyst
    De tør ikke svare da kan de vise hvor jævla amatører de er
    De må brenne I hælvete
    Er du fra norge bruk junget proffe folk)))

  10. #10

    Re: Bygging/kjøp av 3,4 eller 5 akse CNC fres til metallarbeid

    Falkenberg norge
    Aldrig!! Aldrig!! Kjøp noe fra dem
    Verste møkkafirma som finnes de selger biesse
    Vi har 3 cnc maskiner fra dem
    De vil ødelegge bedriften din
    De har ingen kompetanse I det hele !!
    De later som de har peiling
    Når du spørr dem om et problem så velger de og være tyst
    De tør ikke svare da kan de vise hvor innkompitent de er
    Hvis du absolutt ma kjøpe biesse fra de
    For de har enerett pa biesse tremaskiner
    Så ikke la de kalibrère eller sette opp cncen
    bruk junget i Danmark også til suport of cervis proffe folk)))

  11. #11
    Join Date
    Apr 2007
    Posts
    42

    Re: Bygging/kjøp av 3,4 eller 5 akse CNC fres til metallarbeid

    Quote Originally Posted by Norsk View Post
    Hallo alle sammen
    Jeg har personlig mest tro på å kjøpe f.eks. en HBM BF16 eller BF25, og bygge den om til 3 akse CNC.
    Siden jeg har få muligheter til å få laget fester til motorene er jeg litt avhengig å få kjøpt en relativ komplett løsning mtp. det mekaniske.
    Når du har kjøpt en manuell fres så er det jo ikke noe i veien for å bruke den til å lage motorfestene til CNC konverteringen manuelt... Bare å kjøpe litt aluminium fra f.eks https://cycle-start.no/ også starte å frese og borre litt. Det er jo ikke akkurat veldig avanserte greiene.

Similar Threads

  1. Bygging av cnc fres
    By Dalern in forum Norwegian
    Replies: 9
    Last Post: 02-20-2017, 11:55 AM
  2. X2 - X akse justering av X akse..
    By Cheap n'Nasty in forum Norwegian
    Replies: 1
    Last Post: 09-03-2012, 12:23 PM
  3. Planlegging og bygging av en CNC maskin
    By _Bonus_ in forum Norwegian
    Replies: 18
    Last Post: 07-04-2011, 10:16 PM
  4. Nybegynner, råd om kjøp
    By HarryH in forum Norwegian
    Replies: 8
    Last Post: 03-17-2011, 09:42 AM
  5. sveise eller skru?
    By Raptorman in forum Norwegian
    Replies: 4
    Last Post: 09-10-2009, 03:57 PM

Tags for this Thread

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •