502,577 active members
7,228 visitors online
Register for free
Login
IndustryArena Forum > CNCzone Club House > Norwegian Club House > Trenger hjelp med en Pocket toolpath som ikke freser helt ut i hjørnene..
Page 2 of 2 12
Results 13 to 18 of 18
  1. #13
    Moderator Novec's Avatar
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    268

    Re: Trenger hjelp med en Pocket toolpath som ikke freser helt ut i hjørnene..

    Å sette bare CV stop til 89 grader er ikke helt trygt - det løser bare problemet på vinkler som er 90 grader eller mer. Det er definitivt verdt å bruke litt tid på å sette det opp riktig i stedet. Med såpass stor avrunding som du fikk på bildet ditt kan du ha mye å hente på det.

    Hvor mye CV runder av hjørnene avhenger av to ting: Aksellerasjon og hastighet. Med treg aksellerasjon tar det lengre tid å komme opp i fart, og avrundingen blir større. Høyere fart tar selvfølgelig enda lenger.

    For det første bør sette så høy aksellerasjon i Motor Tuning som fresen din klarer. Det avhenger blant annet av av tyngde, friksjon, motorkraft og topphastighet, men du kommer langt med å søke deg fram til noen med lignende maskin her på forumet og teste ut litt. Standardverdiene i Mach3 er satt veldig konservativt for å ikke tryne fullstendig på trege maskiner, og å få satt det riktig er noe av det viktigste du kan gjøre for å få en velfungerende maskin.

    Hvis det ikke får deg i mål kan du sette "CV Dist Tolerance" til den største avrundingen du kan godta. For utvendige hjørner kan avrundingen være lik radiusen på skjæreverktøyet du bruker uten at det påvirker resultatet. På innvendige hjørner kan du ta et lite triks i G-koden. Legg inn en kort linje med lav hastighet rett etter hjørnet, så vil maskina nesten ikke trenge å aksellerere før hjørnet:

    Dette:
    G1 X50 F1000
    G1 Y1 F100
    G1 Y50 F1000


    I stedet for dette:
    G1 X50 F1000
    G1 Y50 F1000


    Hvilken hastighet du trenger kommer selvfølgelig an på hvor rask maskin du har. Men ettersom nøyaktighet er viktigst på det siste finish-kuttet, som vanligvis kjøres med vesentlig lavere feedrate uansett, er det sjelden nødvendig.
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  2. #14

    Join Date
    Feb 2019
    Posts
    10

    Re: Trenger hjelp med en Pocket toolpath som ikke freser helt ut i hjørnene..

    Takk for utfyllende forklaring og svar!
    Har ikke hatt behov for å endre noe enda etter at jeg satt CV som jeg gjorde, men skal definitivt følge oppskriften din om noe ikke går i orden

    Det kan virke som jeg har litt utfordring med Z, med tanke på variasjon mellom X lengst venstre kontra X lengst høyre. Når den kjører helt ute på høyresiden freser den konsekvent noe grunnere enn på venstre siden. Jeg har sjekket maskinen for skjevhet, men finner ingen korrelasjon mellom dettenog problemet..
    Aner du hva det kan være?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  3. #15
    Registered
    Join Date
    Dec 2012
    Posts
    332

    Re: Trenger hjelp med en Pocket toolpath som ikke freser helt ut i hjørnene..

    Du har sjekket avstanden mellom fresebordet og X-aksen at den er den samme hele veien? Har du sjekket at spindelen er vinkelrett mot bordet i både X og Y (trammed, som det heter på nynorsk...)? Hvis alt det stemmer, burde det ikke være noe forskjell. Du kan også frese av litt på toppen av bordet over hele området fresen dekker. Da skal det i hvertfall ikke være noe forskjell...

  4. #16

    Join Date
    Feb 2019
    Posts
    10

    Re: Trenger hjelp med en Pocket toolpath som ikke freser helt ut i hjørnene..

    Skal lage et nytt anlegg på bordet, så får gjøre som du foreslår og frede av hele platen.
    Noen som kan anbefale et sted man kan få tak i gode fresestål med 6mm stamme? Blant annet til å planere større flater..?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  5. #17
    Registered
    Join Date
    Dec 2012
    Posts
    332

    Re: Trenger hjelp med en Pocket toolpath som ikke freser helt ut i hjørnene..

    Quote Originally Posted by Halstvedt View Post
    Noen som kan anbefale et sted man kan få tak i gode fresestål med 6mm stamme? Blant annet til å planere større flater..?
    Ebay? Aliexpress? Spørs litt hva du skal frese og hvor stort bordet er, men Clas Ohlson og Jula har greie nok fresestål til tre. Hvis det er til metall kan det hende du må henvende deg til de litt mer profesjonelle hvis du skal ha fra Norge, men internett er så ræva her at jeg gidder ikke prøve å søke opp noen...

  6. #18

    Join Date
    Feb 2019
    Posts
    10

    Re: Trenger hjelp med en Pocket toolpath som ikke freser helt ut i hjørnene..

    Nei, de fleste fra jula og c-olson er 8mm stamme på... vanskelig å finne.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

Page 2 of 2 12

Similar Threads

  1. Nema 23 og tb6560 driverkort, trenger hjelp!
    By Magnusth in forum Norwegian Club House
    Replies: 13
    Last Post: 12-16-2014, 09:44 AM
  2. Nybegynner trenger hjelp til programvare
    By ProtoPrint in forum Norwegian Club House
    Replies: 2
    Last Post: 04-27-2014, 09:13 AM
  3. Trenger hjelp til fres
    By david88eve in forum Norwegian Club House
    Replies: 1
    Last Post: 04-20-2014, 06:22 AM
  4. Trenger litt hjelp til å sette opp CAM program mot fresen min.
    By Trulsen in forum Norwegian Club House
    Replies: 5
    Last Post: 01-20-2013, 09:20 AM
  5. Trenger du hjelp med CNC maskin ?
    By swatta in forum Norwegian Club House
    Replies: 0
    Last Post: 11-18-2010, 01:42 PM

Tags for this Thread

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •