585,982 active members*
4,667 visitors online*
Register for free
Login
Page 6 of 8 45678
Results 101 to 120 of 141
  1. #101
    Join Date
    Apr 2009
    Posts
    290
    Det har veldig fort blitt klart at eBay kommer jeg meg ikke utenom Vurderer den strømforsyninga her til HCNCPRO kitet med 305oz/in steppere.

    Det der ser unektelig veldig profft ut Robert

  2. #102
    Join Date
    Dec 2008
    Posts
    441
    Takk for det!

    Jeg tenker og bygge vannkjøling på styringskortet til cnc`n, noen som har noen tips?

    Se i denne tråden på Diskusjon.no


    Mvh Robert.

  3. #103
    Join Date
    Apr 2009
    Posts
    290
    @Robert: Den første ideen som slår meg i forbindelse med vannkjøling av elektronikk inneholder hageslanger og Gardena produkter, så jeg tror likså godt jeg stopper med en gang


    Nå er jeg ihvertfall i gang! HobbyCNC Pro 3 axis pakka med 305oz/in motorer er bestillt. 36VDC 9,7A strømforsyning er også bestill.

    Jeg har drøssevis av skisser av routerdesignet mitt men jeg er fortsatt litt usikker på hva jeg skal gå for med tanke på lineær bevegelse i aksene. Aluminium vinkelprofil og kulelager prinsippet er jo godt utprøvd og billig men jeg ser for meg at jeg ville spart meg selv for mye arbeid og ikke minst frustrasjon ved å gå for en variant av VXB sine Linear Motion Systems. De er jo ikke fælt dyre heller.

    Leadscrew blir trapesgjengestang.

    Dette blir ikke noen utpreget stor maskin. Ser for meg ca 100x80cm effektiv bordareal. 25mm MDF er det jeg har lettest tilgang på så dette burde absolutt bli robust nok til å klare alu fresing også.

    Noen synspunkt?


    miko

  4. #104
    Join Date
    Dec 2008
    Posts
    441
    Hei.

    Høres fint ut dette, men har du ingen skisse som du kan få på nett? vært artig å se hvordan løsningene dine er.


    Mvh Robert.

  5. #105
    Join Date
    Apr 2009
    Posts
    290
    Jeg skal få snekkra sammen en rask sketchup tegning.

    Er det noen her som har erfaring med vcarve pro eller cut3d? Koster jo litt men ser relativt brukervennelig ut.

    miko

  6. #106
    Join Date
    Dec 2008
    Posts
    441
    Kan ikke si jeg har så mye erfaring, men jeg har prøvd Vectric Aspire, du kan laste ned trial versjonen på www.vectric.com

    Synes det er et kjempebra program i allefall.


    Mvh Robert.

  7. #107
    Join Date
    Jun 2005
    Posts
    55
    Har Cut2d selv, det er genialt enkelt i forhold til andre CAMer. Du kan laste ned demoer av vcarve pro og cut3d

  8. #108
    Join Date
    Apr 2009
    Posts
    290
    Aspire ser veldig bra ut, men det blir desverre alt for dyrt. Jeg ser for meg at routeren hovedsaklig skal brukes til å lage skilt osv for familie og venner samt gitarkropper og halser. Muligens også litt alu hvis den orker det.

    Å "snekkre sammen en rask sketchup tegning" går ikke så fort allikevel

    Kom ikke lenger enn det her på jobben i dag:
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails proto-m_22.jpg  

  9. #109
    Join Date
    Feb 2008
    Posts
    61
    Hei.
    Jeg har både V-Carve Pro og Aspire, kjempeprogrammer for dem som synes det er morsomst å bruke tiden sin til å frese og ikke måtte lese seg gjennom en hel haug med manualer for å komme igang
    Ser at http://www.probotix.com/vectric_software/ har aspire til en ganske redusert pris, verdt en kikk

  10. #110
    Join Date
    Apr 2009
    Posts
    290
    Takk for linken! Det var jo noen kroner å spare hos Probotix. I første omgang tror jeg at jeg får klare meg med innkjøp av Mach3 og Cut3d. Selvom Aspire ser ekstremt bra ut synes jeg 10 lapper blir litt mye... i hvertfall sammenlignet med hva selve routeren ender med å koste meg

    Kom litt lenger på designet i dag. Det er jo ikke akkurat revolusjonerende men jeg føler at jeg lærer mer av å utvikle tegningen selv enn å følge noen annens design. De feilene jeg garantert kommer til å gjøre får jeg bare lære av
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails proto-m_23.jpg  

  11. #111
    Join Date
    Dec 2006
    Posts
    73
    Morsomt at det er litt liv i noen nordmenn her også. Jeg håper å få ferdigstilt mitt prosjekt i løpet av våren. Byggetråd ligger under Open-source designs, ta en titt og si hva dere syns.
    Har det meste av deler, men er fortsatt på jakt etter billig og robuste 1000mm skinner/blokker. Mangler 2 før jeg kan begynne å tenke montasje i løpet av sommerferien...

    Hvordan er resten av det norske hjemmebygger miljøet spredd utover? Jeg og en annen kar fra Moss har slitt med å finne en plass å ha maskinen..det har faktisk kommet til det punktet at jeg skal bygge meg rom i kjelleren i sameiet jeg bor i...Total ombygging av en kjellerbod til "fullverdig" verksted, med MYE lydisolering...blir litt av et prosjekt...

    Hvordan har dere andre ordnet dere?

    Anders fra Oslo
    Building Stage: [///////------]45% Now we are getting somewhere...
    Ordering & planning: [///////////---] 80% Aaaalmost done...

  12. #112
    Join Date
    Apr 2009
    Posts
    290
    Den maskina blir robust vil jeg tro Anders

    Jeg har forplikta meg fullt og helt til dette prosjektet nå. Følgende er bestillt:

    HCNCPRO kitet med 305 steppere fra HobbyCNC
    36VDC 9.7A strømforsyning fra eBay
    3stk anti backlash leadscrew nuts fra Dumpster CNC
    6 stk 16mm SBR Support Rails (300mm/750mm/1000mm lengder) 12 stk SBR Bearing Blocks fra eBay

    Jeg forestiller meg at det dyreste nå er i havn..... jeg har tatt feil før

    miko

  13. #113
    Join Date
    Aug 2007
    Posts
    4
    Hallo

    Kuult å se at det er så pass mange fra Norge som driver div. CNC prosjekter.

    Var ikke klar over denne tråden - også på norsk da. Ja, savner faktisk et eget
    norsk forum. Det trenger vi i Norge. Vi bor tross alt litt utenfor allfarvei og må/ bør
    utveksle gode og dårlige erfaringer som gjelder oss.

    Har ikke vært så aktiv på CNC-zone den siste tiden. Kommet meg over i neste
    "fase" og som Mattew sa litt lengre opp i tråden er jeg vel rimelig "gal", men skitt au
    - må man, så må man. CNC'n er for meg et "must" hvis jeg skal oppnå
    det andre prosjektet og jeg er faktisk kommet godt i gang - ref. div. info på:
    hjemmesiden min.

    Og, maskinen fungerer helt perfekt for det jeg skal mekke til.
    Den har ruslet rundt i ca. 1 år nå med små og store jobber - kun ett
    par små oppgraderinger bl.a. ny Z-akse og et Index hjul.

    Lykke til med bygging og fresejobber!!

    Hilsen

    Per-Erik / Fetsund

  14. #114
    Join Date
    Mar 2008
    Posts
    63
    Hvis det er stemning for det kunne vi jo satt opp vårt eget forum. Noen som har noen gode/trygge osv gratis forum opplegg?
    OØ

  15. #115
    Join Date
    Dec 2008
    Posts
    441

    Red face

    Quote Originally Posted by Odeott View Post
    Hvis det er stemning for det kunne vi jo satt opp vårt eget forum. Noen som har noen gode/trygge osv gratis forum opplegg?
    OØ
    Det hadde vært gøy, har tenkt samme tanken selv og fått til noe "Norsk Cnc forum.no" "Cncforumet.no" eller noe slikt
    Jeg er i hvertfall ivrig på det, og kan være med på og starte opp, men har ingen erfaringer med web design osv.


    Mvh Robert. (Trondheim)

  16. #116
    Join Date
    May 2009
    Posts
    12

    Enda en Norsk CNC Bygger

    Sikkelig morro at denne siden finnes.
    Jeg bygger også en CNC Router.
    Er nå kommet til fasen hvor jeg må bestille ball screws og step motorer.

    Franck Andersen
    på Utsiden av Bergen

  17. #117
    Join Date
    Dec 2008
    Posts
    441
    Quote Originally Posted by francka View Post
    Sikkelig morro at denne siden finnes.
    Jeg bygger også en CNC Router.
    Er nå kommet til fasen hvor jeg må bestille ball screws og step motorer.

    Franck Andersen
    på Utsiden av Bergen
    Hei Franck!

    Jeg har postet linken ifra min byggetråd før, men poster den gjerne igjen
    http://forum.modellflynytt.no/showth...&highlight=cnc



    Mvh Robert.

  18. #118
    Join Date
    Apr 2009
    Posts
    290
    Det hadde jo kanskje gått ann å høre om vi kunne fått et eget norsk forum her på cnczone?

    miko

  19. #119
    Join Date
    Dec 2008
    Posts
    441
    Quote Originally Posted by mcentric View Post
    Det hadde jo kanskje gått ann å høre om vi kunne fått et eget norsk forum her på cnczone?

    miko
    Kanskje et dumt sp.mål, men går det an da?

    Kan du fortelle litt mere om det ?


    Mvh Robert.

  20. #120
    Join Date
    Apr 2009
    Posts
    290
    Quote Originally Posted by Vegabond View Post
    Kanskje et dumt sp.mål, men går det an da?

    Kan du fortelle litt mere om det ?


    Mvh Robert.
    Det hadde vært en enkel sak for forum administratoren å opprette et gruppe for oss. Det mest logiske ville vel kanskje være å opprette "Norwegian Club House" under Europe Club House. Det store spørsmålet er vel om forum administratoren er villig til dette. Jeg kan sende en mail å høre.

    miko


    * Da er mail sendt. Vi får se hva de sier.

Page 6 of 8 45678

Similar Threads

  1. calling subprograms on osp-100
    By horst007 in forum Okuma
    Replies: 8
    Last Post: 11-05-2011, 03:28 PM
  2. Calling All Experts
    By buffmasterbran in forum Want To Buy...Need help!
    Replies: 4
    Last Post: 08-09-2011, 09:07 PM
  3. Calling all X4 and X4+ owners
    By hughlss in forum Syil Products
    Replies: 2
    Last Post: 09-26-2008, 01:13 PM
  4. Calling a Tool up
    By MBG in forum G-Code Programing
    Replies: 10
    Last Post: 04-30-2008, 03:04 AM
  5. Calling all machinist!
    By MattF811 in forum Employment Opportunity
    Replies: 5
    Last Post: 10-29-2007, 08:42 PM

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •