586,612 active members*
3,541 visitors online*
Register for free
Login Register
Siemens Forum

Digital Industries, Motion Control, Machine Tool Systems

Norwegian > CNC karer fra Namsos/Namdalen!
Results 1 to 12 of 12
  1. #1
    Join Date
    Nov 2006
    Posts
    31

    CNC karer fra Namsos/Namdalen!

    Siden det ikke er så stort cnc miljø i Namsos, og heller ikke et eget norsk forum, som jeg vet om, som omhandler emnet, tenkte jeg å lage en liten tråd for å høre om det er noen i ovennevnte område som besitter kunnskaper og er interessert i å pussle litt med det jeg har av utstyr.
    Jeg har to freser stående, en 1981 Fanuc tape center model d, som nevnt i flere tråder her på forumet også har jeg en Syil x4 plus, med mach3 styring.
    Klarte aldri lærekurven på egen hånd, så hvis jeg stiller utstyr til disposisjon så kanskje jeg kan få litt lærdom tilbake.
    Bare et forslag.
    Er du der så kan du svare i tråden eller send meg en PM

  2. #2
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Det er ikke så fryktelig langt fra Trondheim, men uten bil blir litt ugreit å få til likevel...
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  3. #3
    Join Date
    Nov 2006
    Posts
    31
    De e itj langt, men nån tima går det fort, spesiellt hves du itj har bil

    Som nevnt så har ikke maskinene vært i gang,( untatt syil som jeg har kjørt manuellt) så endel tjon er det nok før de er operative.

  4. #4
    Join Date
    Feb 2006
    Posts
    174
    Hei, og lenge siden sist!
    Siden den gang har jeg opparbeidet meg en god del praktiske erfaring på godt og vondt, og tror nok jeg skulle ha hjulpet deg godt i gang med x4'en. Avstanden er desverre litt for stor for tidsklemma:-(

    Hva er det du ser som den største bøygen?

    Lars

  5. #5
    Join Date
    Nov 2006
    Posts
    31
    Hei Lars!

    Lenge siden sist ja!
    Jeg har ingen erfaring med cnc idet hele tatt, jeg vet bare det jeg har lest i bøker og sett på internett. Vet ikke helt hvordan jeg starter, og hvordan jeg får stilt inn maskinen riktig. Kan heller ikke så mye om programering, manuelt eller med cad/cam, men dette skal jeg nok få til etter hvert.

    Jeg ser du har fått deg en maskin nå. Fungerer bra?
    Nesten så jeg skulle kjørt meg en tur til deg når du skal lage noe på maskinen din, hvis dette er mulig?

  6. #6
    Join Date
    Feb 2006
    Posts
    174
    Quote Originally Posted by Bugster View Post
    Hei Lars!

    Jeg ser du har fått deg en maskin nå. Fungerer bra?
    Nesten så jeg skulle kjørt meg en tur til deg når du skal lage noe på maskinen din, hvis dette er mulig?
    Manuell programmering har jeg ikke brydd meg om ennå. Kan gjøre noen enkle redigeringer i programmene hvis det trengs.
    Maskina mi fungerer bra, og vi kunne sikkert koke sammen noen ting å frese ut for eksemplets del.
    Hva har du av cad/cam?

    På maskina bruker jeg Mach3, men jeg har brukergrensesnittet fra: Calypso Ventures, Inc.
    ,så den er kanskje litt uvant i forhold til det du ser av mach ellers.

    Lars

  7. #7
    Join Date
    Nov 2006
    Posts
    31
    Har for tiden ingen cad/cam, men har lekt litt med flere typer tidligere.
    Hva er enklest å lære seg? Skulle hatt en 3d program, men ser for meg at det er vanskelig å lære.
    Hva bruker du?

  8. #8
    Join Date
    May 2011
    Posts
    212
    Quote Originally Posted by LN-JET View Post
    På maskina bruker jeg Mach3, men jeg har brukergrensesnittet fra: Calypso Ventures, Inc.
    ,så den er kanskje litt uvant i forhold til det du ser av mach ellers.

    Lars

    Kan du fortelle litt om fordelen av å bruke Calypso interfacet? Er det verdt $60 for pro- versjonen?

  9. #9
    Join Date
    Feb 2006
    Posts
    174
    Quote Originally Posted by henrikm View Post
    Kan du fortelle litt om fordelen av å bruke Calypso interfacet? Er det verdt $60 for pro- versjonen?
    Med tanke på hvor mye penger som har fløyet ut på disse greiene så tror jeg det. Jeg fulgte med på utviklingstråden som var på machsupport.com, og sikret meg en av de siste betaversjonene. Skjermbildene er oversiktlige og behagelige, i motsetning til vanlig mach3 som er utrolig rotete.
    Det du betaler ekstra for i proversjonen er de funksjonene for probing, verktøylengdemåling, og lagring av offsettabeller som du ikke finner i vanlig Mach3. Vet ikke om dette er ting du behøver?

    Lars

  10. #10
    Join Date
    Feb 2006
    Posts
    174
    Quote Originally Posted by Bugster View Post
    Har for tiden ingen cad/cam, men har lekt litt med flere typer tidligere.
    Hva er enklest å lære seg? Skulle hatt en 3d program, men ser for meg at det er vanskelig å lære.
    Hva bruker du?
    Jeg tegner i Rhino, og bruker RhinoCam.
    Har ellers tilgang til alle programmene fra Vectric. De er lettlærte og brukervennlige. De forskjellige cut2d, cut3d, Vcarve dekker forskjellige bruksområder, og flaggskipet Aspire favner om alle.

    Gratisprogrammet 123D fra Autodesk ser lovende ut, men jeg vet ikke helt hvordan det ligger an med filformater derfra. Et annet mye brukt program for de som ikke har råd til Solidworks er Alibre.

    Mørke høst og vinterkvelder er virkelig tida til å lære seg noe nytt:-)

    Lars

  11. #11
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Jeg fikk tak i en brukt lisens på UGS NX4 for et par år sida. Veldig innvikla å lære seg, men veldig effektivt når det sitter i fingra. Og koster flere tusen dollar hvis du ikke tilfeldigvis vet om noen på et verksted som går konk...
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  12. #12
    Join Date
    Feb 2006
    Posts
    174
    Store parametriske konstruksjonsprogram som UG, Catia, Solidworks, Inventor etc. er suverene, men prisen og lærekurven er tøff. Som hobbybruker har det tatt meg flere år å få Rhino noenlunde ut i fingrene. Timene blir rett og slett for få.
    I forbindelse med en ekstrajobb har jeg til låns en pc med Solidworks på, men jeg sliter litt med å få taket på noe. Ett grunnkurs hadde sikkert vært tingen.

    Lars

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •