587,168 active members*
3,312 visitors online*
Register for free
Login
Page 4 of 4 234
Results 61 to 80 of 80
  1. #61
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Stepover er hvor bredt kutt du tar. Det oppgis ofte i prosent også, så hvis du kutter 3mm av gangen med en 12mm fres har du 25% stepover. Hvis du kutter rett inn i materialet kalles det slot milling, og du har 100% stepover.
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  2. #62
    Join Date
    Apr 2007
    Posts
    42
    Ok. Overlappingen altså. Takker.

  3. #63
    Join Date
    Nov 2008
    Posts
    28
    Hvordan går det med prosjektkaren?

    Virket som at det begynte å nærme seg med maskinen din. Når det gjelder hodet og tyngde har du en par alternativer; gassdemper eller motvekt, synes selv at motvekt høres bra ut da dette gir javn effekt.

    Hvis du skal lage en ny maskin er faktisk støpegods best da dette er dødt og fint. Du kan kanskje bruke maskinen du har som et grunnlag?
    maskinbutikken.no Sieg dreiebenker, Sieg fresemaskiner og andre greier

  4. #64
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Etter å ha fått inn et par prisoverslag ser det ut som det blir altfor dyrt å lage ny fres. Stål er ikke billig, og profesjonelle verksteder har sjelden hyggelig timepris... Og ettersom så mange andre er fornøyd med X3/SX3, og flere YouTube-videoer viser en vesentlig mer stabil fres enn sånn min oppfører seg nå, bør jeg komme langt med litt justering.

    Planen er å finne noe gammelt skrap og lage motvekt, uansett om det blir ny fres eller om jeg beholder SX3-en.
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  5. #65
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Jeg tror jeg har finni ut hvorfor Z-aksen min er så ustabil - giben strammes ikke skikkelig. Uansett hvor hardt jeg drar til strammeskruene er det synlig slark i begge ender. Noen som har noen anelse om hvorfor, og ikke minst hvordan jeg får fiksa det?
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  6. #66
    Join Date
    Apr 2007
    Posts
    42
    Quote Originally Posted by Novec View Post
    Jeg tror jeg har finni ut hvorfor Z-aksen min er så ustabil - giben strammes ikke skikkelig. Uansett hvor hardt jeg drar til strammeskruene er det synlig slark i begge ender. Noen som har noen anelse om hvorfor, og ikke minst hvordan jeg får fiksa det?
    Det ser ut til at dette er et ganske utbredt problem med X3. Og det kan visst noen ganger ikke ha med "giben" å gjøre men heller innfestinga av Z-akse søylen mot "bunnramma" av maskinen. Sett et måleur med en magnetfot på Z-akse søylen også måleuret ned mot bordet også prøver du å presse søylen fremm og tilbake og ser om det er noe utslag på måleuret. Da ser du om det er søyleinnfestingen eller giben det er noe galt med.

    En annen tråd om dette:
    http://www.cnczone.com/forums/bencht...is_owners.html
    Og du finner flere tråder om det hvis du søker på X3 nodding head, X3 Z-axis, el.

    BF20, BF25 og liknende maskiner ser ut til å ikke ha dette problemet og er derfor mer nøyaktig/stiv i Z-aksen enn X3 selv om BF20 eller BF25 er en del lettere vektmessig. Jeg har selv nylig kjøpt BF25 fra Reodors.no og er veldig fornøyd så langt (men tror ikke jeg har fått slitt inn børstene på motoren enda da den driver og "hoster" litt og gnistrer litt på høyt turtall eller når den aksellererer fort opp i turtall). CNC konvertering av denne står vel straks for tur tenker jeg så fort jeg får litt tid :banana:

    BF20 eller BF25 (heter også f.eks Grizzly G0704 og andre ting hos andre butikker, men er samme maskin) har ca samme spesifikasjoner som X3 ellers (alle fåes med langt bord slik at de har ca 50 cm vandring på X-akse, jeg ser ingen grunn til at noen ikke skulle ville kjøpe med langt bord).

    BF25 hos reodors (i Norge):
    Fres med trinnløs hastighet [HBM BF25] - 11.900,00kr : Reodors.no, Velkommen til vår nettbutikk

    X3 med langt bord hos arceurotrade (England, er ikke så veldig ille frakt egenklig (du får det beregnet hvis du legger den i handlekurv, ol. uten å måtte kjøpe den)):
    SIEG Super X3 and Super X3L Mills - Arc Euro Trade

  7. #67
    Join Date
    Nov 2008
    Posts
    28
    Hei, skal prøve å hjelpe deg så godt jeg kan.

    1. Ligger øverste strammeskruen an på kanten? det gjør den av og til pga at den er lang og linjalen strammer av og til før den er nedi forsenkingen, hvis den gjør det kan du stramme til du blir blå uten at linjalen rører seg.
    2. før du strammer den øverste skruen må du slakke den nederste skruen, noen strammer begge med dårlig resultat.
    3. er det skikkelig rengjort nedi der? hvis det ligger et partikkel eller tykt fettlag på feil plass vil det ikke bli tight uansett hva du gjør.

    Det å få ut linjalen for inspeksjon er ganske greit; legg noe i mellom hodet og fresebordet for å støtte det opp, sveiv hodet ned så det hviler på "noe". Deretter skrur du ut øverste stilleskrue (som kan være litt kinkig pga sideveis belastning) så nederste stillskrue (samme her). Deretter slår du forsiktig i bunn av linjalen til den løsner og kommer opp.

    Inspiser så nøye retthet og overflate. Denne er av stål, er den litt skeiv eller vridd kan den bøyes/vries rett (dette må du være sikker på før du gjør noe), er den røff i anleggsflaten finner du noe som er plant, så legger du et pussepapir på den plane flaten og pusser den til den blir finere (kan nok gjøres med fordel uansett).

    Med den konstruksjonen som denne linjalen har skal det egentlig være nesten umulig å ikke få det tight på alle anleggsflater, det er ikke noe vanlig problem ihvertfall.

    I verste fall ring meg.
    maskinbutikken.no Sieg dreiebenker, Sieg fresemaskiner og andre greier

  8. #68
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Takk for linken, det var nok akkurat det jeg trengte! Skal rive ut og sjekke/pusse giben og eventuelt lage en liten shim av en lett brukt ølboks, som han fra Promica anbefalte. Neste steg blir eventuelt å skaffe noe messing og lage nye gibs av.

    Avstiving av søyla blir eventuelt neste steg, først må jeg få giben i orden.

    Edit: Så ikke innlegget ditt før jeg posta, Northtown. Strammeskruen går fint ned i forsenkinga - den går faktisk helt i bånn uten at det blir stramt, uavhengig av hva jeg gjør med nedre skrue. Tviler på at jeg får tid denne uka, men jeg sjekker giben når jeg får tid.
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  9. #69
    Join Date
    Nov 2008
    Posts
    28
    Da høres det ut som den må shimses ut, det er relativt enkelt, men må gjøres på riktig flate, det er den låseskruen skrus inn imot. en kjapp løsning kan og være å "hoppe over" hakkene i skruen og giben og stramme rett oppå den.

    Ser ikke hva som kan gjøres galt med søyleinnfestingen som vil lage slark. fleksing og skjevhet kan det bli, men fleks, skjevhet og slark er jo forskjellige problemer med forskjellige årsaket og løsninger.

    Jeg har selv eid og brukt 2 SX3 maskiner, de har vært veldig bra og de hadde nesten for lange linjaler, ikke omvendt. Jobbet faktisk med verktøystål i de med helt ok resultater, så tror problemet ditt er helt 100% løsbart.

    Noen av de store maskintraderne strekker seg langt for å forhandle ned prisene på maskinene fra Sieg, så om en HF, Bernardo eller Grizzly har et spesifikt problem betyr ikke det at alle eller noen andre har samme problem. Noen av de er basert i land med mindre strenge kjøpslover og kan ta seg friheter på kvaliteten. HF vet jeg har hatt mye feil.

    Posten som er linket til står det mye bra.

    Tror BF maskinene til HBM er produsert av Weiss, de lager bra maskiner de også, samme kvalitet som Sieg, valget mellom de to er en smakssak.
    maskinbutikken.no Sieg dreiebenker, Sieg fresemaskiner og andre greier

  10. #70
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Heineken to the rescue! Ei lita stripe av den tidligere dokumenterte ølboksen innafor giben gjorde susen - nå er hodet vesentlig mer stabilt uten låsing enn det var med låsing tidligere. Med litt finjustering både der og på bordet blir det nok vakkert :-)
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  11. #71
    Join Date
    Nov 2008
    Posts
    28
    Utrolig bra

    Er det såpass at du kan stramme til hodet knapt vil bevege seg?
    maskinbutikken.no Sieg dreiebenker, Sieg fresemaskiner og andre greier

  12. #72
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Har ikke prøvd, jeg slutta når sveiva ble hardere å skru. Da hadde jeg igjen rundt en cm på strammeskruen. Har litt å gå på før jeg sliter den ut ;-)
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  13. #73
    Join Date
    Nov 2008
    Posts
    28
    Da er det bare gull og grønne skoger skriv for all del en rapport når du har fått testet å frese igjen.

    Ps: det virker som at du har fått stilt den inn riktig, det skal strammes til du såvidt merker at det blir tyngre å sveive, da er det god klem.
    maskinbutikken.no Sieg dreiebenker, Sieg fresemaskiner og andre greier

  14. #74
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Får nesten lyst til å gi den en god klem ;-)
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  15. #75
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Nå er forsåvidt delene til Z-aksen ferdige, og klare til montering i helga, men så kom jeg plutselig på en ting - gassfjær. Jeg har finni en (Gassfjærer) som gir ~365 mm vandring innebygd i søyla, en drøy centimeter mer enn originalt. Ser for meg at det er en bedre, og i alle fall mer elegant, løsning enn motvekter hengende bak. Til den nette pris av 375,- pluss frakt er det heller ikke dyrt i forhold til det jeg har brukt så langt...

    Men så til spørsmålet - hvor sterk bør den være? Jeg har ikke finni noe fornuftig data på nett, og det hadde jo vært greit å ha det omtrent i likevekt. Fjæra blir montert rett på kulemutteren, så det vil ikke påvirke geometrien.

    Jan Rune: Skal jeg bestille en til deg også?
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  16. #76
    Join Date
    Nov 2011
    Posts
    0
    Quote Originally Posted by flesvik View Post
    Jeg har selv nylig kjøpt BF25 fra Reodors.no og er veldig fornøyd så langt (men tror ikke jeg har fått slitt inn børstene på motoren enda da den driver og "hoster" litt og gnistrer litt på høyt turtall eller når den aksellererer fort opp i turtall). CNC konvertering av denne står vel straks for tur tenker jeg så fort jeg får litt tid :banana:
    Da må du gi beskjed dersom du trenger noe tegninger eller annen info når du kommer så langt at du skal cnc konvertere fresen din. Jeg driver på med en Weiss wmd25lv akkurat nå og har kommet så langt at jeg freser 2D med de orginale mateskruene. Jeg kommer ikke til å ta Z-aksen før jeg skifter ut mateskruene. Jeg sitter på masse tegninger av både stepper fester og fester til mateskruer fra både Roton og kina-skruer (C7)

  17. #77
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Jeg tok forresten første prøvefresing med tre akser i forrige uke. Det gjør det mildt sagt raskere og greiere å bore hullsekvenser og frese dype profiler. Ulempen er at fresehodet er i tyngste laget for steppermotoren sånn det er nå, men jeg har designet deler til gassfjæra jeg fikk for et par uker sida. Så nå er det bare å riste av seg influensaen og sette igang!
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  18. #78
    Join Date
    Nov 2008
    Posts
    28
    Hei, du må bare gi deg med denne sjukdommen!

    Bakdelen med kuleskruer er nok den at det må mer muskler evt litt hjelp til for å kjøre hodet opp og ned. Prøvde du ramping (3 akse simultan)? Det går mye bedre enn plunging (å dure fresen rett ned i arb stykke som et bor før den beveger seg i x og y)
    maskinbutikken.no Sieg dreiebenker, Sieg fresemaskiner og andre greier

  19. #79
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Det er å kjøre hodet raskt opp som er problemet, så planen er å montere en gassdemper for å avlaste motoren på vei opp. Jeg skal leke litt mer med den, så ser jeg hvor jeg ender opp.
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  20. #80
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Uka begynte bra med ny planfres, men når jeg skulle starte maskina var min gamle SSD plutselig omdøpt til Yatapdang Bearfoot-ROM. Ikke særlig velfungerende, med andre ord. Og med min fullstendige mangel på backup betyr det at jeg må reinstallere alt, sette opp programmene på nytt og skrive ny G-kode. Etter påskeferien. Oh, joy!

    Er det forresten noen som har ei skikkelig maskinskrustikke til overs? Jeg har en som ligner mye på 100-millimeteren på maskinbutikken, men den er både en smule unøyaktig (emnene blir aldri helt plane når jeg strammer til) og den har et litt snaut gap på ~92 mm.
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

Page 4 of 4 234

Similar Threads

  1. sieg kx3; everything i need?
    By boogerlad in forum Benchtop Machines
    Replies: 23
    Last Post: 12-04-2010, 06:45 AM
  2. Sieg KX3 VS DIY X3 CNC
    By DonF in forum Benchtop Machines
    Replies: 85
    Last Post: 12-01-2010, 06:19 AM
  3. Sieg SX4
    By thebowman in forum Benchtop Machines
    Replies: 5
    Last Post: 05-12-2010, 04:32 AM
  4. Help! What is Sieg X1, X2, X3?
    By cjchands in forum Benchtop Machines
    Replies: 4
    Last Post: 10-12-2006, 11:20 AM
  5. Sieg X2 and X3
    By rozon in forum Benchtop Machines
    Replies: 12
    Last Post: 05-05-2006, 02:23 PM

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •