588,362 active members*
7,956 visitors online*
Register for free
Login
Page 1 of 2 12
Results 1 to 20 of 35
  1. #1
    Join Date
    May 2009
    Posts
    31

    Huanyang VFD og 1,5kW vannkjølt spindel

    Hei

    Da har jeg fått testa oppsettet:

    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=nI1Q8XgtA5c"]YouTube - testingspindle[/ame]

    Legg merke til lydnivået. Det meste av støyen er viftesus fra VFD'en.

    Dette er altså en Huanyang VFD med 1,5kW vannkjølt spindel fra linearmotionbearings på ebay. pris ca 400 dollars for hele pakka. ER11 collets.

  2. #2
    Join Date
    Apr 2009
    Posts
    290
    Stilig! Og til den prisen så virker det jo absolutt som et godt kjøp.... begynner å klø litt i Ebay finger'n

    miko
    "Hey! It's that guy you are!" - Phillip J. Fry

  3. #3
    Join Date
    Dec 2006
    Posts
    73
    Moro, gleder meg til å se hvordan den blir i bruk! Foreløpig får jeg klare meg med min Kress FME....
    Building Stage: [///////------]45% Now we are getting somewhere...
    Ordering & planning: [///////////---] 80% Aaaalmost done...

  4. #4
    Join Date
    May 2009
    Posts
    12
    Har bestilt maken.
    Blir litt ekstra styr med kjølevann og pumpe, men med det lydnivået er det bryet verdt føler jeg. -Og stort dyrere enn Kress er det jo heller ikke, ihvertfall ikke med de leverandørene jeg har funnet på kress 1050.

  5. #5
    Join Date
    Nov 2006
    Posts
    93
    Hvor mye fant du kress FME 1050 for?

  6. #6
    Join Date
    May 2009
    Posts
    12
    Her: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...m=370202286796
    Også må man jo ha noe og feste den i, det blir fort en førti-femti dollar.

  7. #7
    Join Date
    Feb 2007
    Posts
    1
    Denne finnes jo også i luftkjølt versjon for de som ikke har lyst til å introdusere vann.
    Link

    Jeg er litt usikker på hvordan lagerkvaliteten på spindelaksen er. Noen som har erfaring med disse spindlene ?

  8. #8
    Join Date
    Sep 2009
    Posts
    3

    billigstart

    Har tittet på denne tråden og kommer til å kjøpe denne fresen. Jeg har nettopp begynnt min reise i cnc verden og har kjøpt et start-kit fra hobby cnc med styring og motorer.
    Jeg ønsker å begynne litt med fresen før jeg skal ut og bruke 400$ og tenkte å plukke fra hverandre biltema overfresen jeg har og montere den. Men der lurte jeg først på hva er maksmomentet på denne fresen? (mulig at biltema ikke klarer tyngden, de er jo ikke kjent for kvalitet).
    og hva er vibrasjonen

  9. #9
    Join Date
    Apr 2009
    Posts
    290
    Quote Originally Posted by Carst1 View Post
    Har tittet på denne tråden og kommer til å kjøpe denne fresen. Jeg har nettopp begynnt min reise i cnc verden og har kjøpt et start-kit fra hobby cnc med styring og motorer.
    Jeg ønsker å begynne litt med fresen før jeg skal ut og bruke 400$ og tenkte å plukke fra hverandre biltema overfresen jeg har og montere den. Men der lurte jeg først på hva er maksmomentet på denne fresen? (mulig at biltema ikke klarer tyngden, de er jo ikke kjent for kvalitet).
    og hva er vibrasjonen
    Hei,

    Jeg gjorde nettopp dette med Ferm overfresen jeg kjøpte på Jula. Dette er helt sikkert akkurat samme kvalitet som de som Biltema selger... om ikke fra samme fabrikken i Kina Den er på 1200-1300W mener jeg å huske og har fungert helt utmerket til trearbeid, også veldig hardt tre. Eneste minuset jeg har opplevd til nå er at jeg kun har 6 og 8mm spennhylser. Skulle gjerne hatt en på 3mm og sånn at jeg kunne gjort litt mer detaljert 3D fresing.
    Jeg vurderte også denne vannkjølte fresen med VFD, men tror heller jeg kommer til å gå for en Kress 1050 da denne kan fåes for ca 1700-1800,- inkl frakt og tar spennhylser fra 1-10mm.
    Legger ved et bilde av den løsninga jeg har i dag.

    Mikael
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails IMG_0184.jpg  
    "Hey! It's that guy you are!" - Phillip J. Fry

  10. #10
    Join Date
    May 2006
    Posts
    309
    Jeg har sett litt på den vannkjølte spindelen på Ebay. Den er spessifisert som 3 fase. Er dette riktig, og er det noe man kan gjøre for å koble den til 1-fase. Jeg mener å huske at man kan lage en krets med noen få komponenter for å klare dette..

  11. #11
    Join Date
    Apr 2007
    Posts
    42
    Jeg lurer også på om dette er en 3 fase eller 1 fase inn på frekvensomformeren (har bare 1 fase hjemme og ble litt usikker etter det siste innlegget her).

    Og ER11 collet, hvordan hylse er dette? fungerer denne f.eks med jula.no elller Reodors sine spennhylser? Eller må jeg kjøpe spennhylser i utlandet også?

    Og sist men ikke minst: hvordan vanntillførsel må denne ha? går det bra og koble den til en spylervæskemotor, har den en egen pumpe eller må man ha noe kraftigere pumpe?

    Det stod veldig lite info på e-bay annonsen til denne motoren.

  12. #12
    Join Date
    May 2006
    Posts
    309
    Er-11 går bare opp til 7mm. Jeg vurderer å kjøpe en litt større spindel med Er-20 som kan ta opp til 1/2-toms freser.

    Spennhylser kjøper man vel billigst på ebay..

  13. #13
    Join Date
    Apr 2009
    Posts
    290
    Quote Originally Posted by flesvik View Post
    Jeg lurer også på om dette er en 3 fase eller 1 fase inn på frekvensomformeren (har bare 1 fase hjemme og ble litt usikker etter det siste innlegget her).

    Og ER11 collet, hvordan hylse er dette? fungerer denne f.eks med jula.no elller Reodors sine spennhylser? Eller må jeg kjøpe spennhylser i utlandet også?

    Og sist men ikke minst: hvordan vanntillførsel må denne ha? går det bra og koble den til en spylervæskemotor, har den en egen pumpe eller må man ha noe kraftigere pumpe?

    Det stod veldig lite info på e-bay annonsen til denne motoren.
    Jeg er nesten 100% sikker på at disse går på 1 fas. Tror noe av poenget med VFD'en er at den skiller ut 3 stabile faser som kjører motorene via frekvensendringer og med konstant strøm, men det er fullt mulig jeg tar feil her. Rogerer som startet denne tråden burde jo kunne svare på det

    ER serien spennhylser er bransjestandard og er like uansett hvor du kjøper dem (skal være ihvertfall ) Men som jaru-eri sa så går ER11 kun opp til 7mm og det kan jo bli litt i minste laget for mange.

    Ut ifra det jeg har lest i trådene om emnet her på forumet så klarer man seg med en enkel akvariumspumpe for å sirkulere vannet til fresen. Det krever ikke mye gjennomstrømning for å holde temperaturen nede.

    Mikael
    "Hey! It's that guy you are!" - Phillip J. Fry

  14. #14
    Join Date
    Apr 2007
    Posts
    42
    Takker for godt svar. jeg fannt en annen selger for denne spindelmotor og frekvensomformer kombinasjonen Her
    Og her stod det en del mer spesifikasjoner enn den andre selgeren jeg så på som hadde denne (ser nesten ut som at det blir til å kjøpe spindel motor fra en annen selger enn den jeg kjøper skruer og lineære skinner fra (bare spørs hvor mye fraktforskjellen blir)).

    Så ettersom jeg forstår så må man kjøpe 2,2 KW utgaven for å få en ER20 collet som da tar 2 -13mm freser (må jo nesten ha såpass).

    Også så jeg på spørsmålene nederst og der stod det at man kunne ha enten 3 fas eller 1 fas inn på frekvensomformeren så dette går bra uansett hva man har


    Men er det noen som vet hvor man får tak i feste for denne spindel motoren? eller må man lage det selv?

  15. #15
    Join Date
    Apr 2009
    Posts
    290
    Jeg tror absolutt ikke du skal bekymre deg over å kjøpe alt hos linearmotionbearings. Spindelen og VFD'en er akkurat de samme som hos love-happyshopping (kineserne kan det med catchy firmanavn ) Jeg kjøpte skinner, lagerblokker og litt div fra Chai hos linearmotionbearings og jeg var kjempeimponert over den servicen jeg fikk. Han var rask til å svare på alle henvendelsene jeg hadde. Han tilbydde seg til og med å legge på 25cm på hver av de lengste skinnene uten tillegg i prisen da jeg lurte på om han kunne levere den lengden.

    Det du burde gjøre er å få en bekreftelse fra ham om at spindelen faktisk blir levert med ER20 som det står og ikke ER16. Jeg har lest at noen har fått det. Det er visst ingen problem å sende spindelen tilbake å få riktig, men hvem gidder vel det bryet når det burde være unødvendig.

    Ellers vil jeg anbefale å lese denne ganske så omfattende tråden om emnet om du ikke allerede har gjort det. Det virker som det kan være litt varierende kvalitet på disse lavpris spindelene... det er vel en grunn til at de koster det de gjør

    Personlig kommer jeg som sagt til å satse på en Kress 1050. Minst halve prisen av kinaspindlene. 2-10mm Spennhylser. Slippe å tenke på potensielle vannlekasjer på MDF fresen min. Minusene er selvsagt at den bråker en del mer og at jeg ikke kan regulere turtallet fra Mach... men det kan jeg leve med.

    Mikael
    "Hey! It's that guy you are!" - Phillip J. Fry

  16. #16
    Join Date
    Apr 2007
    Posts
    42
    Kjempebra svar mcentric Det klarna opp det meste av tvil jeg hadde, men nå har jeg jo måtte lese gjennom noen hundre inlegg i den tråden du linket til :tired:
    Jeg får passe på å spesifisere at jeg SKAL ha ER20 hylse til spindelen når jeg skal kjøpe denne.

    Jeg tar og legger ut en link til manualen til frekvensomformeren også som jeg fannt i den tråden i tilfelle noen andre også er interessert i denne:
    http://www.cnczone.com/forums/attach...7&d=1244235846

    Og her er en som lager feste til denne spindelmotoren også: http://www.spindlemounts.com/Welcome.html

  17. #17
    Join Date
    May 2006
    Posts
    309
    Quote Originally Posted by mcentric View Post
    Jeg tror absolutt ikke du skal bekymre deg over å kjøpe alt hos linearmotionbearings. Spindelen og VFD'en er akkurat de samme som hos love-happyshopping (kineserne kan det med catchy firmanavn ) Jeg kjøpte skinner, lagerblokker og litt div fra Chai hos linearmotionbearings og jeg var kjempeimponert over den servicen jeg fikk. Han var rask til å svare på alle henvendelsene jeg hadde. Han tilbydde seg til og med å legge på 25cm på hver av de lengste skinnene uten tillegg i prisen da jeg lurte på om han kunne levere den lengden.

    Det du burde gjøre er å få en bekreftelse fra ham om at spindelen faktisk blir levert med ER20 som det står og ikke ER16. Jeg har lest at noen har fått det. Det er visst ingen problem å sende spindelen tilbake å få riktig, men hvem gidder vel det bryet når det burde være unødvendig.

    Ellers vil jeg anbefale å lese denne ganske så omfattende tråden om emnet om du ikke allerede har gjort det. Det virker som det kan være litt varierende kvalitet på disse lavpris spindelene... det er vel en grunn til at de koster det de gjør

    Personlig kommer jeg som sagt til å satse på en Kress 1050. Minst halve prisen av kinaspindlene. 2-10mm Spennhylser. Slippe å tenke på potensielle vannlekasjer på MDF fresen min. Minusene er selvsagt at den bråker en del mer og at jeg ikke kan regulere turtallet fra Mach... men det kan jeg leve med.

    Mikael
    Det er riktig at Kress er billigere bare for maskinen, men spennhylser og ekstra muttere til disse er svinedyre. Så du må regne med å doble prisen og vel så det for fullt utstyr. Muttere og spennhylser til Er-20 er langt billigere. Kressen er også begrenset til 10mm og mange av de bra fresene på markedet har 1/2 toms tange.

    Fordelen med de vannkjølte spindlene er at du da kan lage en lydisolert løsning rundt ruteren der du er sikret kjøling ved å lage noen hull til vannslangene. Dette kan være en stor fordel dersom du driver med dette hjemme og ikke liker støy eller å forstyrre evt. naboer.

  18. #18
    Join Date
    Apr 2009
    Posts
    290
    Quote Originally Posted by jaru-eri View Post
    Det er riktig at Kress er billigere bare for maskinen, men spennhylser og ekstra muttere til disse er svinedyre. Så du må regne med å doble prisen og vel så det for fullt utstyr. Muttere og spennhylser til Er-20 er langt billigere. Kressen er også begrenset til 10mm og mange av de bra fresene på markedet har 1/2 toms tange.

    Fordelen med de vannkjølte spindlene er at du da kan lage en lydisolert løsning rundt ruteren der du er sikret kjøling ved å lage noen hull til vannslangene. Dette kan være en stor fordel dersom du driver med dette hjemme og ikke liker støy eller å forstyrre evt. naboer.
    Det er jo ikke tvil om at en vannkjølt spindel har mange fordeler over en Kress som i prinsippet bare er en overfres. Jeg mener bare at man skal være klar over at en vannkjølt spindle og VFD kombinasjon er en mye mer komplisert løsning med potensiale for langt mer alvorlige feil og svakheter som sansynligvis ikke vil være reparerbar av den vanlige bruker. Dette er jo noe noen av de her på cnczone har fått erfare. Men i det store og det hele virker jo de aller fleste fornøyde og man får jo mye for pengene.*
    Ikke misforstå, jeg skulle gjerne hatt en vannkjølt fres og vfd, men med den maskina jeg har bygd ville det være overkill. Neste maskina mi skal bygges av aluminium og da er det ikke tvil om hva jeg skal ha

    Regna raskt sammen at den billigste 2.2kw fresen med vfd og er20 sett jeg fant på ebay er fortsatt godt over 1000kr dyrere enn kress og fullt hylse sett fra cnc-plus i Tyskland. Da er frakt og moms medregna.

    Mikael
    "Hey! It's that guy you are!" - Phillip J. Fry

  19. #19
    Join Date
    May 2009
    Posts
    12
    Quote Originally Posted by flesvik View Post
    Jeg lurer også på om dette er en 3 fase eller 1 fase inn på frekvensomformeren (har bare 1 fase hjemme og ble litt usikker etter det siste innlegget her).

    Og ER11 collet, hvordan hylse er dette? fungerer denne f.eks med jula.no elller Reodors sine spennhylser? Eller må jeg kjøpe spennhylser i utlandet også?

    Og sist men ikke minst: hvordan vanntillførsel må denne ha? går det bra og koble den til en spylervæskemotor, har den en egen pumpe eller må man ha noe kraftigere pumpe?

    Det stod veldig lite info på e-bay annonsen til denne motoren.
    Jeg bruker den vannkjølte spindelen med VFD fra Linearmotionbearings. Det er riktig at motoren går på 3-fas, men dette ordner VFD-en selv. Den kobles til vanlig 1-fas 220(230)V.
    Kjølevannet til min leveres av en 250 kroners campingvognpumpe fra Jula. Hvis man gjør kompliserte fresejobber med flere timers kontinuerlig drift er nok ikke dette den beste pumpen siden den går varm ved lang tids drift, men generellt går det greit.

    Når det gjelder ER11 lønner det seg å søke på ebay og inkludere free shipping, man finner komplette sett for nesten ingenting. -Husk bare å ta med en ekstra mutter eller to, siden den som følger fresen ikke er helt kompatibel med standarden, den trekker ikke spennhylsen ut når du løsner den, slik at det blir litt fiklete å få ut freseverktøyet når du skal bytte...
    -Jeg går ut fra at dette gjelder også for de andre ER-hylser i andre størrelser.

  20. #20
    Join Date
    Feb 2006
    Posts
    174
    Quote Originally Posted by te-raptor View Post
    -Husk bare å ta med en ekstra mutter eller to, siden den som følger fresen ikke er helt kompatibel med standarden, den trekker ikke spennhylsen ut når du løsner den, slik at det blir litt fiklete å få ut freseverktøyet når du skal bytte...
    -Jeg går ut fra at dette gjelder også for de andre ER-hylser i andre størrelser.
    Det var som f... at jeg ikke leste den posten før jeg bestilte spennhylser her om dagen. Jeg har både 1,5 og 2,2kw spindel nå, og har kjøpt hylser til begge uten å ofre mutteren en tanke:-(

    Jeg fant for en stund siden ER11 hylse på 8mm, men det begrenses litt av at hullet videre i spindelen bare er 7mm

    Lars

Page 1 of 2 12

Similar Threads

  1. best router spindel
    By Ed Williams in forum FAQ of DIY CNC Machine Building
    Replies: 7
    Last Post: 10-19-2014, 03:56 AM
  2. Help with Huanyang HY02D223B
    By stevespo in forum Spindles / VFD
    Replies: 266
    Last Post: 02-01-2014, 09:42 AM
  3. Help Help Help - Huanyang VFd and spindle
    By PsychoPig7 in forum Phase Converters
    Replies: 8
    Last Post: 06-19-2012, 09:54 AM
  4. Spindel speed PWM controller
    By choelzen in forum CNC Machine Related Electronics
    Replies: 4
    Last Post: 07-28-2010, 06:07 PM
  5. Quicker 2 spindel
    By satneo in forum Mazak, Mitsubishi, Mazatrol
    Replies: 2
    Last Post: 08-18-2007, 01:05 AM

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •