586,061 active members*
4,574 visitors online*
Register for free
Login
Results 1 to 5 of 5
  1. #1
    Join Date
    May 2010
    Posts
    0

    Verktøyholder MAS 403 BT

    Hei

    Jeg er relativt ny innen dette med CNC maskiner, men prøver meg fram så godt jeg kan.

    Maskinen jeg mekker på tilhører Akademisk Forening Smørekoppen på NTNU. Det er en Kasuga TC-4 fra 1982 med Fanuc 6M kontrollsystem og Fanuc AC spindelmotor. Vi har holdt på å sette den i stand et års tid nå. Alt har gått på frivillig arbeid blandt maskinstudentene på NTNU.

    Vi er snart klare til å frese for førse gang, men en av de få tingene vi mangler er en passende verktøyholder. I følge de som vi fikk fresen av skal det være en verktøyholder med MAS 403 BT kon på. Fra før av har vi en fresebenk som bruker ER40 hylser til å feste pinnefreser med så det hadde vært fint om gikk om hverandre.

    Det vi trenger er altså en verktøyholder med MAS 403 BT i ene enden og ER40 i andre enden.

    Så kommer spørsmålet. Hvor skaffer en noe sånt billig? NTNU ringer bare nærmeste pusher og betaler det det koster. Det har ikke vi råd til siden vi jobber på et minimumsbudsjett. (Største utgiften til nå har vært olje til girkassa)

  2. #2
    Join Date
    Jul 2007
    Posts
    887
    Hej!
    Jag har tyvärr inga referenser till Norska leverantörer men jag har köpt en hel del verktygshållare från W-Tool i Tyskland. Sen finns OTD Tools i Sverige som också har rätt OK priser. Det borde finnas liknande leverantörer i Norge men om du hittar nått så rekomenderar jag W-Tool.

    Lycka till!
    /Henrik.

  3. #3
    Join Date
    Dec 2005
    Posts
    23
    Hei,

    Skal dere ha dette billig så kan dere kikke på maritool.com
    I Norge er det vel blant annet Nortools som er store på dette.

    Eller finner dere det alltids veldig billig på ebay. Sender ikke selger til Norge kan dere bruke JetCarrier.com

    BT finnes så vidt jeg forstår i størrelsene BT30, BT40, (BT45) og BT50.
    Se http://www.steelholdsindia.com/product1.html for mål.
    Project eduMill 3000: http://www.cnczone.com/forums/showthread.php?t=95095

  4. #4
    Join Date
    Oct 2009
    Posts
    5
    BT holdere er ganske standard her i landet, så det finner du hos de fleste verktøyleverandørene. Men det kan jo være greit å forberede seg litt så man stiller de riktige spørsmålene osv.

    Her er en pdf fil med beskrivelse og mål på de mest vanlige holderene. Det som kan være verdt å merke seg er at DIN69871, MAS 403 og ANSI/CAT holderene er svært like, men ikke helt. De går ikke nødvendigvis direkt om hverandre.

    Ellers så ville jeg tatt en telefon til nortools og forklart problemet. Det er jo ikke helt utenkelig at de har et hyggelig tilbud å komme med.

  5. #5
    Join Date
    May 2010
    Posts
    0
    Takk for gode tips
    Det ser ut til at det blir en god del billigere enn de prisene vi hadde funnet til nå.

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •