586,076 active members*
3,917 visitors online*
Register for free
Login
Results 1 to 7 of 7
  1. #1
    Join Date
    Oct 2010
    Posts
    0

    Weiss WM290V-F dreiebenk

    Hei, har kjøpt en dreiebenk...
    Er litt på "0" her og har et problem med å starte greia. Det er en "Weiss WM290VF" dreiebenk. Ved start får jeg et displaybilde med, jeg antar en feilkode: 5246. Deretter "0" i displayet. Er det noen som har efaring med dette? (Manuell dreiebenk så langt) Kan noen gi et tips? Mvh H.:idea:

  2. #2
    Join Date
    Apr 2009
    Posts
    290
    Hei,

    Jeg har akkurat kjøpt en WM180V til jobben og den var litt "kronglete" å starte.

    Ting må gjøres i riktig rekkefølge:
    1 - kjoksdekslet må selvsagt være nede, men sjekk at mikrobryteren til dekslet faktisk går på. Vår trengte litt tweaking.
    2 - retnigsvelgeren må stå i F eller R (avhengig av om du skal dreie med- eller moturs)
    3 - så kan du trykke inn startknappen. Hvis ikke pkt 1 & 2 er i orden så vil ikke startknappen holde seg inne.
    4 - vri hastighetsvelgeren til ønsket hastighet.

    Dette var jo veldig basic, men ettersom du sa du var nybegynner er det kanskje greit å ta det mest grunnleggende først

    Hvor kjøpte du maskina? Hvor holder du til? Bare spør om det er noe du lurer på.

    mvh
    Mikael
    "Hey! It's that guy you are!" - Phillip J. Fry

  3. #3
    Join Date
    Oct 2010
    Posts
    0

    Weiss WM290VF

    Hei, takker for flott svar. Bryter på chuckdeksel hører jeg slår inn og ut ved vipp opp og ned. Måtte dere måle at bryter slo inn/ut? Ser også at deksel over drev boks/reimføringer har en bryter som en tynnplatedel på deksel holder inne(litt svakt, flekser litt) men jeg hører og den bryteren slår inn når deksel blir satt på. Har ikke målt noen av sikkerhetsbryterne men hvis ikke begge disse bryterne er i "on" vil en heller ikke få lys i displayet slik som jeg får. "5246" vises i 2 sekunder og deretter "0" som står der uavhengig om jeg vrir på potensiometeret.
    Kjøpte maskinen hos P.Meidell's underleverandør på L.T. solberg AS på Osterøy utenfor Bergen. Har tatt kontakt med de og de ser på saken så jeg regner med det ordner seg snart:-)

    Har og en digital DRO enhet tilkoblet og lurer på om det er denne jeg har trykket noe tull på. Manualen har jeg men på kinesisk og det er jeg enda dårligere på en dreiebenker...hehe. Tenker jeg kobler fra den enheten og prøver igjen.

    Ville bare sjekke om det er noe helt åpenbare forglemmelser som er gjort/glemt av meg. Takker for hjelp uansett:-)
    Jeg holder til på Voss.
    Mvh Hansa

  4. #4
    Join Date
    Apr 2009
    Posts
    290
    Hei igjen,

    Vi kjøpte også våres fra LTS, samt en Sieg cnc fres. Vær forberedt på å måtte purre mye på dem. Ring Leif Tore direkte hvis du ikke allerede har gjort det. Jeg liker egentlig ikke å snakke dritt om leverandører sånn offentlig og LTS har levert det de har lovet, det har bare tatt sykt mye lenger tid enn avtalt. Ved flere anledninger har det vært helt åpenbart at han har glemt oss. Bare mas på dem

    Det er neppe DRO'en din som forårsaker problemet ettersom den ikke har noe med styringen til benken din å gjøre. Har DRO'en din egen stikkontakt eller henter den strøm fra benkens strømtavle? Kan ikke tro at det skal ha noe å si heller ettersom det eneste de i såfall deler er 220V inn til benken. Hadde noe vært feil der skulle du ikke hatt strøm i det hele tatt

    Nå er det forsåvidt for seint for deg ettersom du har kjøpt allerede, men jeg kan absolutt anbefale å bestille maskiner direkte fra Sieg fabrikken i Kina. Jeg bestilte både fres og dreiebenk derfra og fikk dem ferdig levert på døra til nesten en tredjedel av prisen til LTS og de andre norske leverandørene.

    Lykke til

    Mikael
    "Hey! It's that guy you are!" - Phillip J. Fry

  5. #5
    Join Date
    Oct 2010
    Posts
    0

    Weiss WM290

    Har målt sikringer og sjekket brytere igjen og de er ok. Det kan virke som at det er et kort som er gåent, venter på et nytt og har snakket direkte med Leif T. LTS har levert så langt, bortsett fra manual til DRO'EN som jeg fikk på kinesisk. Takker for mase tipset siden jeg er lovet manual og nytt kretskort. Får nok følge de opp da hehe...Ellers; DRO'en har egen strømforsyning/stikk kontakt som du nevner ja.. Ellers ser de litt "spinkle" ut de kortene som er plassert det jeg vil kalle litt utsatt til inni benken. Hvis jeg får problemer med elektronikken her vil jeg røske det ut og sette inn eget og erstatte DC motoren med en servomotor som driver chucken hvis det er plass. + et kordinatbord og en overfres på. DC motoren er på 1,1kW men det er ingen for for merking på komponenter inni her så hvilken framesize motoren er har jeg ennå ingen aning om. Hvilken Sieg cnc fres har du kjøpt fra Sieg fabrikken og hva måtte du gi for den? Holder på å kjøpe komponenter til en 4 akse fres og det koster. Så langt har jeg kjøpt steppermotorer og kort fra xylotec, og kulestenger, føringer etc. fra et selskap i kina. Når jeg har alle de delene skal jeg få tak i profiler(de er dyyre de) Vet du om noen rimelige alternativer her?. Mvh hansa

  6. #6
    Join Date
    Apr 2009
    Posts
    290
    Det ordner seg nok med benken din. Virker som du har god nok oversikt

    Det var manuelle maskiner jeg kjøpte direkte fra Sieg (SX3 fres og C6b 550 dreiebenk). Marginene på CNC fresene er ikke like stor mellom import og kjøp fra norsk forhandler som på de manuelle maskiner. Jeg fikk tilbud på KX3S CNC fresen fra dem da vi skulle kjøpe en til jobben, og jeg mener å huske at prisen fra dem var på ca NOK 31.000,- dvs ca 42-43.000,- ferdig levert og momset her i Norge. Prisen fra den norske forhandleren var ca 80% høyere inkl mva og det var med rabatt siden vi er skole. Vi endte allikevel med å kjøpe i Norge ettersom det er så mye knot med å bestille fra utlandet når man er statlig bedrift.

    Jeg har bygd min egen cnc fres. Konstruksjonen er lagd av MDF. Jeg kjøpte også alt av føringer osv fra kina via eBay og har vært veldig fornøyd. Jeg gikk for trapesskruer i steden for kuleskruer for å spare penger, men jeg vurder nå å oppgradere siden jeg også har fikset en del andre ting på maskina. Hvem kjøpte du kuleskruene av?

    Jeg bygger også en stor fres til jobben og der bygger jeg med aluminiums profiler. Som du sier, de er dyyyyyyre. Tror egentlig ikke det finnes noe rimelig alternativ her, men Rollco, som jeg kjøpte fra, er i hvertfall ikke noe dyrere enn andre og i hvertfall billigere enn Bosch Rexroth feks.

    Mikael
    "Hey! It's that guy you are!" - Phillip J. Fry

  7. #7
    Join Date
    Oct 2010
    Posts
    0
    Kortet kom fra LTS mens jeg skrev i forumet isted. Har byttet det og nå virker D:-)
    Jeg kjøpte kuleskruene med koplinger, føringer, endelagre, kuleskruer, kulemuttre, 3 sett, 16mm med 5mm pitch, 500mm lange, bearbeidet i ender for 550 dollars med frakt + moms av linearmotionbearings2008. Spent på om varene kommer denne gangen og. Når de evt. kommer vil jeg tegne opp greia i inventor til jeg er fornøyd med resultatet. 4rde akse har jeg tenkt på et horisontalt rotasjonsbord. MDF, ja det er faktisk smart hvis du kan plaste det med tanke på kjøling. MDF er jo helt dødt tror jeg og det er jo bra med tanke på presisjon.
    Skal titte på byggetråden din senere... vi snakkes senere. mvh hansa

Similar Threads

  1. Weiss WMD30LV conversion project
    By LongRat in forum Benchtop Machines
    Replies: 372
    Last Post: 08-18-2019, 10:24 AM
  2. Weiss USA? Need lathe parts....
    By unixadm in forum Uncategorised MetalWorking Machines
    Replies: 5
    Last Post: 06-06-2012, 09:55 PM
  3. Who Sell Weiss Machine Tools In The USA?
    By thebowman in forum Benchtop Machines
    Replies: 22
    Last Post: 11-04-2010, 02:25 AM
  4. Considering a Grizzly G0602 or a WM250 Weiss
    By photomankc in forum Mini Lathe
    Replies: 37
    Last Post: 06-19-2010, 03:04 AM
  5. Weiss Milling Machines
    By abfa9358 in forum Benchtop Machines
    Replies: 92
    Last Post: 02-19-2010, 01:20 AM

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •