586,036 active members*
3,813 visitors online*
Register for free
Login
Results 1 to 9 of 9
  1. #1
    Join Date
    Mar 2011
    Posts
    0

    Smile Nybegynner, råd om kjøp

    Ja da er det nok et medlem kommet til. Gratulere, takk takk.
    Men..... Er veldig fersk og trenger litt råd. Har lenge tenkt på å kjøpe cnc fres og da mest for morro og hobby. Hva bør jeg se etter når det gjelder selve fresemaskinen, hva er viktig? og hvilken programmvare kan anbefales. For å hjelpe med eventuelle svar så får dere følgende opplysninger: Skal jobbe mest med tre, plast og evt. alu, messing. Har greie pc kunnskaper. Vil ha en maskin som ligger i sjikt tung hobby/lett proff. Maskinen bør kunne jobbe med opptil 60x60 cm plater, gjerne noe større. Må ha problemfri drift og oppsett og selvfølgelig.... nesten gratis.

    Har sett på shark med programvare fra vetric. Virker grei til hobby, noen som har erfaring?
    På forhånd takk.

    ps. er det noen i oslo/akershus som holder på med hobby/småskala cnc?

  2. #2
    Join Date
    Sep 2005
    Posts
    36
    Jeg er også en nybegynner når det gjelder cnc og holder til i Askim.
    En maskin med arbeidsområde på 60x60 eller større er ikke akkurat billig, kommer jo litt an på hva du synes er billig da
    Og hvis du skal ha problemfri oppsett og drift så blir det sikkert enda dyrere.

    Som nybegynner vil jeg nok anbefale Mach3 og programvare fra Vectric.
    Veldig enkelt å sette opp og raskt å komme i gang å frese med.

    Selv kjøpte jeg en liten maskin fra cncdiy.org og er så langt fornøyd med den.
    Men jeg ser at de har fått inn andre maskiner enn da jeg kjøpte så jeg vet ikke kvaliteten på de.
    Det er flere som er godt fornøyd med disse Kina maskinene men til daglig/konstant drift så er de kanskje ikke de beste.
    Men jeg må si at den jeg har er i hvertfall veldig solid bygd.

    Jeg ser jo at Shark maskinen koster en del + at du må kjøpe Mach3 eller bruke EMC2 (hvis du liker å fikle med Linux)
    Det står at Shark er laget av stål, alu og high-density polyethylene men på bildet så ser det jo ut som mesteparten er av high-density polyethylene.
    Men jeg stoler litt mer på alu selv om jeg vet at hdp er et solid materiale

  3. #3
    Join Date
    Mar 2011
    Posts
    0
    Takk for svar, skal titte inn på det netstedet du nevnte og sjekke litt. Linux har jeg ingen erfaring med så om jeg må bruke det så........ plug and play er stikkordet, finnes det i cnc hobby kretser? Du nevnte ikke hvilken maskin du har og pris og hva bruker du maskinen til?

  4. #4
    Join Date
    Apr 2009
    Posts
    290
    Heisann og velkommen!

    Jeg holder til på Skedsmokorset. Har bygd en lavbudsjettfres hjemme som jeg nå holder på å oppgradere. Jeg holder også på å bygge en ganske stor og IKKE lavbudsjett fres på jobben. Du finner begge byggetrådene her på forumet.

    Jeg har veldig lite erfaring med ferdigproduserte "moving gantry" freser og kvaliteten på de forskjellige merkene, men om du kunne tenke deg å bygge en selv så bare ta kontakt.

    mvh
    Mikael
    "Hey! It's that guy you are!" - Phillip J. Fry

  5. #5
    Join Date
    Dec 2008
    Posts
    441
    Hei og velkommen til forumet

    Kanskje du kan hive inn linkene til fresene dine her i tråden Mikael

    Jeg selv har også en ganske avansert og stødig fres. Prisen du er ute etter gjenspeiler seg jo i kvalitet/stabilitet.

    Jeg skal ta noen bilder av maskinen min og sende til deg, samt et lite prisoverslag.

    Det ser ut som at du har tenkt og kjøpe en ferdig maskin?


    Mvh Robert.
    My second homebuilt cnc machine cnczone.com/forums/norwegian_club_house/123977-ombygget_cnc_-_gecko_540_a.html

  6. #6
    Join Date
    Sep 2005
    Posts
    36
    Quote Originally Posted by HarryH View Post
    Takk for svar, skal titte inn på det netstedet du nevnte og sjekke litt. Linux har jeg ingen erfaring med så om jeg må bruke det så........ plug and play er stikkordet, finnes det i cnc hobby kretser? Du nevnte ikke hvilken maskin du har og pris og hva bruker du maskinen til?

    Jeg har en maskin som de ikke selger lenger, men den har et arbeidsområde på 300mm x 400mm , tror den kom på rundt 7000,- inkl. frakt
    Slapp å betale noe mva. da de skrev lavere verdi på pakken
    Det ser ut som de selger noen andre maskiner nå men jeg tipper det er mye av det samme som de "gamle" maskinene.

    Jeg har ikke gjort så mye med maskinen ennå men planen er å lage acryl skilt og diverse annet morsomt.
    Har investert i en "spring loaded drag engraver" og en vinyl cutter for å lage vinyl merker til hvor hen man måtte ønske å klistre dem
    Bare fantasien setter grenser...

  7. #7
    Join Date
    Dec 2008
    Posts
    441
    Hei Sharx, kan du ikke sende meg en PM med litt info om vinyl cutteren din og hvordan den funker? kanskje en link eller to også


    Mvh Robert.
    My second homebuilt cnc machine cnczone.com/forums/norwegian_club_house/123977-ombygget_cnc_-_gecko_540_a.html

  8. #8
    Join Date
    Sep 2007
    Posts
    99
    Jeg har en DIY fres med arbeidsområde på ca 1000x550mm.
    Vil ikke annbefale å bygge selv uten god kjennskap til mekanikk og elektronikk.
    Jeg har også brukt mye tid på å optimaliser min, men nå fungerer den knirkefritt
    Min erfaring er rask maskin er ikke så presis som en litt tregere, jeg freser endel printkort innen elektronikk og trenger nøyaktighet.
    Selv bruker jeg Mach3 og er meget fonøyd med det, men valg av programvare er en smak sak.
    Uansett hva en velger så er det utrolig morro å holde på med :-)
    Runar Holm, Norway
    www.maxmekker.com

  9. #9
    Join Date
    Mar 2011
    Posts
    0
    Takk for svar så langt. Bygge selv er nok ikke det jeg ønsker i første omgang men jeg er imponert over dere som gjør det, kanskje en annen gang. Får titte i flere kataloger først. burde vell få noe for 20-25 000. Har lyst på noe som er såpass kraftig at jeg slipper å bruke "dremmel" freser. Når det gjelder størrelse på arbeidsområde. Er det slik at arbeidsområde kun er et spørsmål om lenger bord og løpebaner/skruer eller må man gjøre mer (elektronikk/data) Om det første er tilfelle så kan jeg vell se etter noe som har kraftige steppmotorer og spindler og heller gå ned på arbeidsområde i første omgang. Noen som har tanker på det? Var hos en seilmaker og så på kutterbordet der. Den gikk på tannhjul og tannhjulsbaner limt rett på bordet, han kunne forlenge bordet laaangt, trengte bare mer hus. Regner med at disse maskinen ikke er hensiktsmessige for fresing (tre). De har forresten vakum i bordet for å holde vinyl flatt når de kutter.

Similar Threads

  1. Replies: 6
    Last Post: 02-19-2011, 05:02 PM

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •