586,094 active members*
3,859 visitors online*
Register for free
Login
IndustryArena Forum > Community Club House > International / Regional Forums > European Club House > Norwegian > Bygger CNC-maskin - trenger litt råd og assistanse
Page 1 of 2 12
Results 1 to 20 of 23
  1. #1
    Join Date
    Oct 2010
    Posts
    17

    Bygger CNC-maskin - trenger litt råd og assistanse

    Hei folkens!

    Utrolig morsomt å se at vi har en egen kategori for norske CNC-entuiaster!

    Nå er det i hvert fall en nordmann til her :P Jeg er 22 år, nylig utdannet automatiker som da har en del kunnskap både rundt elektronikk og mekanikk. Vel, i hvert fall synes jeg begge deler er utrolig morsomme både å jobbe med og bare å generelt tenke på det til vanlig.

    Etter å ha sett denne videoen: [nomedia="http://www.youtube.com/watch?v=5HttjJerL8k"]YouTube - Scott's Completely Homemade CNC Machine[/nomedia]

    Ble jeg også inspirert til å bygge min egen CNC-maskin. Jeg har tenkt litt frem og tilbake på både design og bruksområde, men må ærlig innrømme at jeg vet ikke helt hva jeg skal gå for. Jeg er ikke en ekstremt dyktig planlegger, så derfor bestemte jeg meg for at jeg begynner med å kjøpe noen deler, og så tar jeg det derfra. Til en viss grad i alle fall.

    Jeg har nå kommet så langt at jeg har laget arbeidsbordet, som består av en 10-millimeter tykk treplate som ligner litt på kryssfiner, som jeg har skrudd fast til neon plankebiter. Jeg har alt planlagt hvordan arbeidsstykket skal festes og delvis hvor stort arbeidsområde jeg ønsker.

    (Rettelse: Jeg har ikke montert de tre plankene som skinnene er festet på. Jeg har kun skrudd sammen plata og plankebitene under det. De tre plankene og skinnene er det jeg ser for meg å bruke.)

    Det jeg sliter litt med først og fremst er å finne ut hvilke skinner jeg skal kjøpe. Her er bilde av designet tegnet i Solidworks:



    Etterfulgt av bilde fra undersiden: