586,094 active members*
3,859 visitors online*
Register for free
Login
IndustryArena Forum > Community Club House > International / Regional Forums > European Club House > Norwegian > Bygger CNC-maskin - trenger litt råd og assistanse
Page 1 of 2 12
Results 1 to 20 of 23
  1. #1
    Join Date
    Oct 2010
    Posts
    17

    Bygger CNC-maskin - trenger litt råd og assistanse

    Hei folkens!

    Utrolig morsomt å se at vi har en egen kategori for norske CNC-entuiaster!

    Nå er det i hvert fall en nordmann til her :P Jeg er 22 år, nylig utdannet automatiker som da har en del kunnskap både rundt elektronikk og mekanikk. Vel, i hvert fall synes jeg begge deler er utrolig morsomme både å jobbe med og bare å generelt tenke på det til vanlig.

    Etter å ha sett denne videoen: [nomedia="http://www.youtube.com/watch?v=5HttjJerL8k"]YouTube - Scott's Completely Homemade CNC Machine[/nomedia]

    Ble jeg også inspirert til å bygge min egen CNC-maskin. Jeg har tenkt litt frem og tilbake på både design og bruksområde, men må ærlig innrømme at jeg vet ikke helt hva jeg skal gå for. Jeg er ikke en ekstremt dyktig planlegger, så derfor bestemte jeg meg for at jeg begynner med å kjøpe noen deler, og så tar jeg det derfra. Til en viss grad i alle fall.

    Jeg har nå kommet så langt at jeg har laget arbeidsbordet, som består av en 10-millimeter tykk treplate som ligner litt på kryssfiner, som jeg har skrudd fast til neon plankebiter. Jeg har alt planlagt hvordan arbeidsstykket skal festes og delvis hvor stort arbeidsområde jeg ønsker.

    (Rettelse: Jeg har ikke montert de tre plankene som skinnene er festet på. Jeg har kun skrudd sammen plata og plankebitene under det. De tre plankene og skinnene er det jeg ser for meg å bruke.)

    Det jeg sliter litt med først og fremst er å finne ut hvilke skinner jeg skal kjøpe. Her er bilde av designet tegnet i Solidworks:



    Etterfulgt av bilde fra undersiden:




    Nå har jeg valgt å tegne skinnene basert på disse: linear bearing slide unit SBR16-1000mm 2 rails+4 blocks - eBay (item 290513565493 end time Apr-16-11 11:39:37 PDT)

    Plata er 1000mm x 568mm. Har dere erfaring med de skinnene jeg linker til? Når det gjelder pris for å få ferdig dette prosjektet, vil jeg helst ikke bruke mer enn 6000 kroner, men ønsker en maskin med relativt god presisjon. Jeg er forøvrig ganske bestemt på at jeg skal bruke denne maskinen til å bygge en minst like stor - om ikke større maskin i fremtiden. Derfor har jeg ikke noe i mot å investere i deler som eventuelt kan brukes om igjen senere. Ellers må dere gjerne komme med kommentarer til både det ene og det andre. Jeg jobber for øyeblikket med å finne ut hvor jeg skal legge ledeskruen for x-aksen. Det er mulig jeg legger legger den på ene siden ved siden av eller over ledeskinna. Kommentarer på det? Ser for meg at den burde være sånn nogenlunde på midten av skjærebordet slik at ledeskinnene er på hver side, men får ta det litt etter hvert. Hvis dere har råd eller tips tar jeg i mot det og håper at det til slutt vil bli en fungerende maskin.

    På forhånd takker jeg for svar. Still gjerne spørsmål om dere lurer på noe. :P

  2. #2
    Join Date
    Mar 2011
    Posts
    19
    Jeg er også i planleggingsfasen av en cnc maskin og tenker å benytte samme type rails som du. Jeg har tenkt å gjøre det litt annerledes med tanke på montering av rails - kanskje mer tradisjonelt ?

    Se min planleggingstråd her: Planlegging av CNC prosjekt

    Jeg har en mer oppdatert skisse av maskinen, men skal gjøre noen endringer før jeg legger den ut...

    _Bonus_

  3. #3
    Join Date
    Oct 2010
    Posts
    17
    Takker for svar! Skal så absolutt følge med på prosjektet ditt, samt de øvrige prosjektene som er på gang.

    I går ble det bestillt skinner, skruer og noe annet snacks fra ebay, så blir spennende å se hvordan det ser ut. Føler ikke at jeg får gjort mer før jeg ser hvordan delene er. Håper bare det ikke er så utrolig lang leveringstid.

  4. #4
    Join Date
    Jan 2011
    Posts
    15

    Takk for info Bonus

    Takk for den fine siden i Tyskland som du viste til i din post Hr. Bonus...

    Fine greier til en helt grei pris.. som jeg kan se det.... ;+)

    FLOTT flott

    MVH Ørvar

  5. #5
    Join Date
    Apr 2009
    Posts
    290
    Heisann!

    Gøy å se at flere og flere bygger selv her i Norge

    Noe jeg umiddelbart ser som en stor svakhet i designet ditt er vridningsstivhet.... egentlig i alle retninger. Når man bygger konstruksjonen av tremateriale, noe mange av oss har gjort, så er treverkets iboende svakheter noe av det første som må adresseres. Uten stivhet i hele rammen vil man aldri kunne oppnå noe særlig til presisjon.

    Det som er veldig vanlig er å bygge det som på godt norsk kalles en "torsion box". Hvis du ser på byggetråden min HER så ser du hvordan jeg løste det da jeg bygget første fresen min av MDF.

    Mener ikke å kritisere deg altså, bare dele litt kunnskap fra erfaring

    Bare å hiv ut spørsmål her så skal jeg eller noen av de andre prøve å hjelpe så godt som mulig.

    mvh
    Mikael
    "Hey! It's that guy you are!" - Phillip J. Fry

  6. #6
    Join Date
    Oct 2010
    Posts
    17
    Det er ikke annet å gjøre enn å takke for kritikken, egentlig, det er vel den enkleste måten å unngå dyre ekstrautgifter på. Ellers ser det ut som at du har klart å bygge deg en fantastisk maskin!

    Ellers tror jeg ikke jeg er helt med når du sier vridningsstivhet. Hvilke veier snakker du om da?

    Hele prosjektet er litt vanskelig, da det hele bygges i en stue på rundt 20 kvadratmeter. :P Ser at du har bygget et stativ eller bord for å få det opp fra gulvet. Det ser jeg ikke helt at jeg har mulighet til. Derfor blir nok plata som tegnet liggende direkte på gulvet og maskinen bygget over det nivået igjen. Det jeg da ser som en utfordring, er få få plassert ledeskruen for x-aksen på midten av arbeidsbordet, for å få likt trekk på begge sidene. Tror nok jeg må bygge opp maskinen 10 - 15 cm for å så legge ledeskruen på samme måte som det du har gjort.

    Ut over det lurer jeg på om det finnes ferdige sett med elektronikk? Det inkluderer da 3 motorer, styrekort, muligens spenningsforsyning med mer. Har sett at mange bruker Nema-motorer, men jeg aner ikke hvilken størrelse man trenger.

    Ellers takk igjen for tilbakemelding. Det er forøvrig litt travelt på jobb om dagen etter en liten brann ... Vel, liten og liten. 70 km med kabel er brent og alle sløyfer i fabrikken må kontrolleres. Så pga. det og overtid blir det ikke sååå mye tid til planlegging, men planlegger og leser så ofte jeg kan.

    Edit: Selv om arbeidsbordet til cnc-maskinen er ferdig, ser jeg ikke bort fra at det sannsynligvis kan eller må endres underveis, det går nok greit. Så ser nytten ved å gjøre god planlegging på forhånd. Til tross for at det er litt vanskelig å vite alle detaljer uten at man har delene forran seg.


    Odd Ingar

  7. #7
    Join Date
    Mar 2011
    Posts
    19
    Quote Originally Posted by notalive View Post
    Det jeg da ser som en utfordring, er få få plassert ledeskruen for x-aksen på midten av arbeidsbordet, for å få likt trekk på begge sidene. Tror nok jeg må bygge opp maskinen 10 - 15 cm for å så legge ledeskruen på samme måte som det du har gjort.
    Alternativt kan du ha én skrue på hver side. Da slipper du å bygge opp maskinen, men får kanskje noe mer komplekistet i form av mer mekanikk og en ekstra stepmotor.

    Quote Originally Posted by notalive View Post
    Ut over det lurer jeg på om det finnes ferdige sett med elektronikk? Det inkluderer da 3 motorer, styrekort, muligens spenningsforsyning med mer. Har sett at mange bruker Nema-motorer, men jeg aner ikke hvilken størrelse man trenger.
    Her fins det mye på eBay bl.a. - søkekriterie: nema 23 step items - Get great deals on Business Industrial items on eBay.com!

    Jeg vurderer å kjøpe et ala dette: 3 Nema 23 Stepper Motor 287oz-in +3 Axis Board CNC Kit - eBay (item 140525114601 end time Mar-25-11 20:49:04 PDT)

    eller dette: 3 Axis Nema 23 stepper motor 425oz.in CNC Router / Mill - eBay (item 200589943383 end time Apr-21-11 18:35:56 PDT)

    270oz stepperene skal være sterke nok til å dra gantry ved fresing av aluminium. 425oz stepperene er sterkere, men etter hva jeg har lest, så jo større/sterkere - jo tregere. Har ikke erfaring med det, så om noen kan bekrefte det er det fint. I settene er det 350W/24V strømforsyning. Det setter kanskje en begrensing etterhvert som man vil fikle og tune litt for å få høyere fart på stepperene = mer spenning/strøm.
    Driveren er det mange som har erfaring med, og det er hjelp der ute å få. Har sett noen steder at folk har hatt problemer med denne typen driver, men at det har løst seg med litt fikling.

    Quote Originally Posted by notalive View Post
    Ellers takk igjen for tilbakemelding. Det er forøvrig litt travelt på jobb om dagen etter en liten brann ... Vel, liten og liten. 70 km med kabel er brent og alle sløyfer i fabrikken må kontrolleres. Så pga. det og overtid blir det ikke sååå mye tid til planlegging, men planlegger og leser så ofte jeg kan.
    Går litt trått her i gården også. Har en del ting som skal fikses i og utenfor huset nå når våren begynner for fullt. Så, jeg planlegger og skal gjøre innkjøp, så har jeg tingene liggende klart til det er mer tid å surre med CNC.

  8. #8
    Join Date
    Apr 2009
    Posts
    290
    Quote Originally Posted by notalive View Post
    Det er ikke annet å gjøre enn å takke for kritikken, egentlig, det er vel den enkleste måten å unngå dyre ekstrautgifter på. Ellers ser det ut som at du har klart å bygge deg en fantastisk maskin!

    Ellers tror jeg ikke jeg er helt med når du sier vridningsstivhet. Hvilke veier snakker du om da?

    Hele prosjektet er litt vanskelig, da det hele bygges i en stue på rundt 20 kvadratmeter. :P Ser at du har bygget et stativ eller bord for å få det opp fra gulvet. Det ser jeg ikke helt at jeg har mulighet til. Derfor blir nok plata som tegnet liggende direkte på gulvet og maskinen bygget over det nivået igjen. Det jeg da ser som en utfordring, er få få plassert ledeskruen for x-aksen på midten av arbeidsbordet, for å få likt trekk på begge sidene. Tror nok jeg må bygge opp maskinen 10 - 15 cm for å så legge ledeskruen på samme måte som det du har gjort.

    Ut over det lurer jeg på om det finnes ferdige sett med elektronikk? Det inkluderer da 3 motorer, styrekort, muligens spenningsforsyning med mer. Har sett at mange bruker Nema-motorer, men jeg aner ikke hvilken størrelse man trenger.

    Ellers takk igjen for tilbakemelding. Det er forøvrig litt travelt på jobb om dagen etter en liten brann ... Vel, liten og liten. 70 km med kabel er brent og alle sløyfer i fabrikken må kontrolleres. Så pga. det og overtid blir det ikke sååå mye tid til planlegging, men planlegger og leser så ofte jeg kan.

    Edit: Selv om arbeidsbordet til cnc-maskinen er ferdig, ser jeg ikke bort fra at det sannsynligvis kan eller må endres underveis, det går nok greit. Så ser nytten ved å gjøre god planlegging på forhånd. Til tross for at det er litt vanskelig å vite alle detaljer uten at man har delene forran seg.


    Odd Ingar
    Heisann,

    Det er hektiske dager her og, så det tar litt tid å få svart

    Der jeg føler du har den største svakheten i designet ditt har prøvd å illustrere i det vedlagte bildet. Det er veldig liten stivhet i en flat plate med tre planker under. Sånn som du så jeg gjorde det på min maskin er egentlig veldig enkelt. Med en torsion box som basiskonstruksjon, har du et stabilt grunnlag som du kan bygge resten av konstruksjonen ut ifra. Jeg kan anbefale MDF da det er et veldig "dødt" materiale som gir solide konstruksjoner.

    Et annet punkt som du, helt korrekt, trekker fram er ledeskrueproblematikken ved dette designet. Det er langt fra ideelt, jeg vil vel egentlig gå så langt som å si ubrukelig, å plassere en enkelt ledeskrue på ene siden av bordet. Maskinen din vil aldri trekke rett. Som du foreslår så er det ideelle å plassere den sentrert under bordet på en maskin av denne størrelsen. Man kan selvsagt gå for to ledeskruer, men det kompliserer og ikke minst fordyrer konstruksjonen.

    Når det gjelder elektronikken så kan jeg anbefale:
    HobbyCNC
    De tilbyr helt basic kit med alt du trenger. Jeg kjøpte dette. Den har ikke fryktelig mye funksjonalitet, men gjør det den skal. Minuset er hvis man har loddeboltskrekk for kretskortet må loddes selv. Det er overhodet ikke vanskelig og det er god manual, men det er en fordel å ha loddet før

    Mikael
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails cnczone.jpg  
    "Hey! It's that guy you are!" - Phillip J. Fry

  9. #9
    Join Date
    Sep 2007
    Posts
    99
    Jeg bruker 495 Oz-in(3,5Nm) og det fungerer flott for meg.
    Kunne gjerne vært sterkere så blir nok å bytte de ut med større med tiden.
    Hastighet på maskinen kan kompenseres med stigningen på ledeskruene.

    CNC kit har handlet hos de tidligere og servicen har vært upåklaglig.
    Runar Holm, Norway
    www.maxmekker.com

  10. #10
    Join Date
    Oct 2010
    Posts
    17
    Takker for svarene! Da skal jeg bruke litt mer tid på å planlegge en stødigere kasse som da vil gi bedre stabilitet og bedre nøyaktighet. Er det greit om jeg bruker tegningen din i første post som utgangspunkt? Ser at jeg kunne tenkt meg å gjøre et par forandringer med tanke på plasseringen av skinnene for gantry, men skal legge ut noen bilder først slik at dere ser hva jeg mener. To lederskruer er ikke aktuellt nå, det er for så vidt heller ikke kjeder. For øyeblikket er det X-, Y- og Z-aksene med god presisjon og repeterbarhet. Senere ser jeg for meg en utvidelse, men vil få til dette først, for å ikke snakke om det å lære seg å programmere fresen og det å få til å bruke den i praksis.

    Hvor god nøyaktighet er det vi snakker om, egentlig? Jeg vet ikke om jeg har noen formening om det.

    Jeg har litt erfaring med lodding, uten at jeg vil kalle meg spesielt dyktig. Jeg tror jeg skal få jobben gjort.

    Ellers takker jeg igjen for svar. Ser forresten at du har en "mittar saw" stående ... Clas Ohlson for 249,- akkurat som min, eller? :P

    Odd Ingar

  11. #11
    Join Date
    Jan 2011
    Posts
    15
    [MaxMekker] Jeg bruker 495 Oz-in(3,5Nm)

    Hei
    Jeg har interesse å lære meg hvordan man kan omgjøre fra Oz til Nm med en formel... er det noen som kan forklare det for meg og troligen mange andre som funderer på det....

    takk på forhand, en uten viten om muligheta

    Hilsen
    Ørvar

  12. #12
    Join Date
    Sep 2007
    Posts
    99
    1Nm tilnærmet lik 141,6 oz-in da har du en god pekepin :-)
    Hvis det er til noe hjelp så har jeg en enkel modell av benken min i SW hvis du trenger.
    Men den er bygd i alu-profiler så det blir kanskje litt dyrt for deg?
    Runar Holm, Norway
    www.maxmekker.com

  13. #13
    Join Date
    Jan 2011
    Posts
    15

    Takk for info i gooo tid... MaxMekker

    Hej på deg...

    Takk takk... det var det jeg ønskede meg... da kan jeg gjøre beregninger på det som jeg driver på med og andre kan også se muligheta med å kjøpe varer fra Europa og fatte hva det dreier seg om i forskjeller mellom Imperial og ISO standardene.... (inches versus millimeter)

    Alt har sin tid og forklaring.. tørr man ikke spørre da er man ille ute vel!

    Hilsen og takk....
    Ørvar

  14. #14
    Join Date
    Sep 2007
    Posts
    99
    Den som ikke spør får ikke svar.
    Finnes ikke dumme spørsmål kun dumme svar ;-)
    Runar Holm, Norway
    www.maxmekker.com

  15. #15
    Join Date
    Jan 2011
    Posts
    15

    Spørsmål versus svar...

    Det er rett at det ikke finnes dumme spørsmål.... kun de som spør, vel!:banana: he he ...

    Uten mulighet å spørre til å utvikle sin horisont, da blir det ikke mye av noe...

    Hilsen
    Ørvar

  16. #16
    Join Date
    Oct 2010
    Posts
    17
    Hvis det var meg du siktet til, så hadde det vært helt rått å kunne brukt det. Da jeg gikk på vg2 automatisering kjøpte skolen inn slike profiler for å bygge nye motorbrett/PLS-brett, og det var fantastisk å jobbe med. Men som du sier blir det nok dyrt. Det er ikke et problem å betale, det er bare det at jeg ikke vil. :P Vet om et mekanisk verksted lokalt som trolig kan skaffe slike profiler. Muttre, skruer og hjørnestykker kan sikkert skaffes online til en ok pris.

    Hvis man foretar en god planlegging, så vil man ikke trenge mange ekstra meter aluminiumsprofiler, og da får man jo en pris. Vet ikke helt hva det vil koste i MDF, men jeg har ingen til å kutte MDF-platene i riktig lengde, og jeg vet at de på montèr tar betalt dersom det tar lang tid. Sånn sett kan det kanskje bli like dyrt i MDF som i aluminium.

    Det hadde for så vidt vært morsomt å se hvordan benken din ser ut. Ellers tegner jeg i MDF i Solidworks nå. Skal se om jeg får postet et bilde litt senere i dag, når jeg har fått sammen delene. Er ferdig med skinnene og blokkene.

  17. #17
    Join Date
    Sep 2007
    Posts
    99
    Skal få lagt ut skissene så det kan lastes ned.
    Kommer med en link litt senere.
    Hvem versjon har du av SW?
    Runar Holm, Norway
    www.maxmekker.com

  18. #18
    Join Date
    Oct 2010
    Posts
    17
    Jeg kjører 2009 Premium.

  19. #19
    Join Date
    Oct 2010
    Posts
    17
    Har noen mulighet til å si litt om hvor stor avstand jeg bør ha mellom de to blokkene på skinnene? Jo større avstand mellom blokkene jo mer stabil vil gantry bli, men x-aksen blir samtidig kortere. Holder det emd 15 cm mellom blokkene?

  20. #20
    Join Date
    Oct 2010
    Posts
    17
    Vel, nå har jeg kommet et stykke på vei, og jeg synes selv det begynner å se bedre ut. Jeg har brukt 22 mm tykk MDF på så godt som alle delene i første omgang. Blir nok fortsatt noen forbedringer etter hvert. Lurte nesten på om jeg skulle legge en plate under hele greia som skinnene kan ligge på/festes i.

    Dere må gjerne komme med kommentarer. Når det gjelder målene er blokkene på skinnene plassert slik at bredden på gantry er 150 mm. Bredden på kassa er 700 og lengden 1000 mm. Høyden på bjelken som y-aksen festes på er 400 der.

    Dere må gjerne kommentere hvis dere ser mulighet for forbedring. Tror dere det trengs ytterlige støtte for å unngå vridning som ble nevnt tidligere?

    Bilde av maskinen:



    Bilde der jeg flyttet noen av bjelkene for å se litt bedre hva som er bak:



    Gjennom hullene skal ledeskruen gå, som dere sikkert skjønner. Høyden på plata er 200 mm. Ha en fin kveld, folkens!

Page 1 of 2 12

Similar Threads

  1. Trenger cnc fresing av Aluminium
    By luuude in forum Norwegian
    Replies: 4
    Last Post: 12-11-2010, 01:50 PM
  2. Trenger du hjelp med CNC maskin ?
    By swatta in forum Norwegian
    Replies: 0
    Last Post: 11-18-2010, 01:42 PM
  3. Hvor mange microstep trenger jeg egentlig?
    By jaru-eri in forum Norwegian
    Replies: 1
    Last Post: 09-17-2009, 06:43 AM

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •