586,103 active members*
3,180 visitors online*
Register for free
Login
IndustryArena Forum > Community Club House > International / Regional Forums > European Club House > Norwegian > Bygger min første CNC. 80x60 arbeidsområde. Alu og stål konstruksjon.
Page 5 of 7 34567
Results 81 to 100 of 123
  1. #81
    1 home bryter pr akse fungerer ypperlig.

    Softlimits bør du uansett bruke, da denne funksjonen bremser ned bevegelsen gradvis når den merker at du nærmer deg yttergrensene. Dermed slipper du bråstoppene limit switcher forårsaker. Softlimits krever at du homer hver gang du starter maskinen.

  2. #82
    Join Date
    May 2011
    Posts
    212
    Thanks. Det jeg håpet på. Den vil jo også stoppe mekanisk (hardstop?) i værste fall, så det blir ikke total avsporing

    Da får jeg bestille litt kabel fra Elfa så jeg får litt liv i monsteret til helgen.

  3. #83
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Hovedfordelen med limit switch i hver ende framfor én home switch midt på er sikkerhet. Det er fort gjort at soft limits forskyver seg hvis du gjør andre systemendringer eller om programvaren tryner. Da er det god sjanse for å kjøre fresen i full fart rett i veggen og ende opp med ødelagte deler. Tro meg, jeg har prøvd... Flere ganger...

    Det jeg anser som den beste løsningen med tanke på enkelhet og sikkerhet er å ha limit switches i begge ender av aksen og koble dem sammen i én input på printerporten.
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  4. #84
    Join Date
    May 2011
    Posts
    212
    Postmannen kom med pakke fra USA og Kina i dag. Hitachi X200 VFD fra driveswarehouse.com og colletset fra CTCtools.biz (Ø1-Ø13mm)

    Legger inn en bestilling på ELFA med de siste kablene jeg mangler i kveld. Har ikke penger på budsjettet til spindelfestet nå, så skal prøve å få laget til et selv til helgen.

    Utover det mangler det bare litt småtteri som ikke har ankommet fra det store utland enda. Bla. RS232 converter for å interface mach3 med modbus på X200.

    Var også på Biltema og plukka med meg 6mm slange jeg hadde planlagt å bruke til vannkjølingen, men denne var for grov. Fikk ikke mutteren over slangen. OD på slangen var 10mm og mutteren 8mm. Hvilke slange har dere brukt?
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails 21feb-01.jpg  

  5. #85
    Join Date
    May 2011
    Posts
    212

    Update

    Tok en halv dag fri fra jobben i dag og har fått gjort litt på maskinen. Som sagt begynner budsjettet å bli stramt så maskinering av spindlefestet jeg designet i utgangspunktet utgikk. Kjøpte en 79mm hullsag og fikk laget to fester i dag. 100 kr istedet for 1000

    Virker stabilt nok egentlig så jeg er happy. Festet fra baksiden med 8x M6 bolter.
    Duger foreløpig.

    Fikk også på plass igus kjedet. Klart til å trekke kabler, men de kommer ikke før neste uke så får ikke prøvekjørt i helgen heller. Får gjøre ferdig så mye som mulig. Fortsatt mye småpirk som gjenstår.

    Nå skal jeg marinere meg selv i rødvin. God helg!
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails 24feb-01.jpg   24feb-02.jpg   24feb-03.jpg   24feb-05.jpg  


  6. #86
    Join Date
    May 2011
    Posts
    212

    We have movement!

    Har ventet på pakke fra Elfa, men i dag klarte jeg ikke å vente lenger. Kobla opp el-skapet provisorisk og kobla til strømforsyningen. Alt fungerer som det skal og jeg har "jogget" i 15 min nå. Ser ut til å klare ganske store hastigheter og alt glir som det skal. Geckoen blir ganske varm, men dette er vel vanlig. Syns også det var endel støy fra stepperne, men dette er vel kanskje også vanlig?

    Ringte Elfa i dag og kablene til mikrobryterne og spindelen kommer ikke før neste uke igjen, men de skulle sende resten så da får jeg el-skapet helt ferdig.

    Tenkte jeg skulle se etter en pumpe til vannkjølingen på Biltema, er det noen å anbefale her?

    Uansett utrolig morsomt å se at så mange timer med tenking, planlegging og "mekking" bærer frukter

  7. #87
    Join Date
    Jun 2011
    Posts
    15
    se rundt på nettet etter eheim akvaria pumper får dem til 400,-

    Til vannkjølinga så brukte jeg 6mm yttre diamter pneumatikk slanger på spindelen. mulig du klarer å klemme en 8mm av samme type inn på de mutterene (5mm inner diameter) finner dem på elfa under automasjon.

    Eheim pumpene har vel 3/8" utganger som standard, så jeg fant noe 10mm fleksible slanger i samma slengen og noe slangeklemmer.

  8. #88
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Steppermotorer skal bråke litt ;-)

    [ame=http://www.youtube.com/watch?v=UfZpBKB3HzQ]Sieg SX3 CNC is Still Alive - YouTube[/ame]
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  9. #89
    Join Date
    Feb 2006
    Posts
    174
    Jeg tror det er en del overkill ute og går når det gjelder kjølinga.

    Jeg har denne.
    Det er bare 0,6 liter vann og frostveske som sirkulerer, ingen kjølere eller noe.
    Jeg har riktignok bare 1,5kw spindel, men jeg hadde uten tvil prøvd det samme på 3kw. Den blir aldri varmere enn ca 30 grader. Pumpa tikker såpass høyt at den må stå på gummiføtter. Den overdøver uansett spindelen på tomgang.

    Lars

    Quote Originally Posted by henrikm View Post
    Tenkte jeg skulle se etter en pumpe til vannkjølingen på Biltema, er det noen å anbefale her?

  10. #90
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Jeg har brukt en del Eheim-pumper til vannkjøling av datamaskiner. Funker ypperlig, og bråker veldig lite. Du får en standard 1048 til snaut 400 flere steder, men det kan godt hende en Compact 300 holder. Sjekk prisguide.no: Søk - Prisguide.no
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  11. #91
    Join Date
    May 2011
    Posts
    212
    Har også inntrykk av at det ikke er de store kravene til kjøling på disse spindelene. Mange bruker jo billige akvariepumper fra ebay her på cnczone. Hvorfor ikke bare bruke en pentrypumpe feks? Nedsenkbar pentrypumpe, 12 V - Biltema

  12. #92
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Det er verdt et forsøk, den er jo såpass billig at du kan hive den hvis spindelen blir for varm. Gode mottrykksegenskaper er også en fordel med såpass lange og tynne slanger, og der stiller denne vesentlig bedre enn akvariepumper.
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  13. #93
    Join Date
    May 2011
    Posts
    212
    Kjøper en sånn i morgen og tester litt. Fikk levering fra Elfa i dag, men kablene til VFD og bryterne kommer ikke før 25 mars (!), må finne på noe annet der. I morgen skal jeg prøve å få bygget litt i el-skapet.

  14. #94
    Join Date
    May 2011
    Posts
    212
    Skal bruke dagen på å pusle litt i el-skapet. Har lagt ut et spørsmål om brytere i elektronikk kategorien om noen har litt snøring på dette. http://www.cnczone.com/forums/genera...op_switch.html

  15. #95
    Join Date
    Dec 2011
    Posts
    0
    Er ikke noen elektriker så jag svarer här i stedet.

    Nødstoppen er bare at sjekke med en multimeter hvilke kontakter det er, sett den på ohm symbolet. Eventuellt bade kobble den opp og sjekke staten i mach3. Har du to nødstopp er det bare at legge dem i serie, sidden sikkerhetsting skall slå inn hvis kretsen bryts.

    Jag hade tatt jordingen utenom bryteren, men det er bare vild gjetting så det hjelper den nog lite

  16. #96
    Join Date
    May 2011
    Posts
    212
    Kom faktisk på det med multimeteret før jeg leste svaret ditt dst Fant ut at det var den røde terminalen som gjaldt for meg.

    Har ikke prøvd meg på hovedbryteren enda. Andre som har formeninger om hvordan jeg skal koble denne?

    Driver nå og lager fester til limitswitchene. Jævla smått og knotete.

  17. #97
    Join Date
    Apr 2009
    Posts
    290
    Quote Originally Posted by henrikm View Post
    Kom faktisk på det med multimeteret før jeg leste svaret ditt dst Fant ut at det var den røde terminalen som gjaldt for meg.

    Har ikke prøvd meg på hovedbryteren enda. Andre som har formeninger om hvordan jeg skal koble denne?

    Driver nå og lager fester til limitswitchene. Jævla smått og knotete.
    Jeg printa likså godt mine braketter og deksel til mikrobrytere ut

    <object width="640" height="360"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/xhESXzlZviI?version=3&amp;hl=en_US&amp;rel=0"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/xhESXzlZviI?version=3&amp;hl=en_US&amp;rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="640" height="360" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed></object>
    "Hey! It's that guy you are!" - Phillip J. Fry

  18. #98
    Join Date
    Apr 2009
    Posts
    290
    Jeg får ikke til å embedde youtube videoer her lenger

    HER ER LINKEN
    "Hey! It's that guy you are!" - Phillip J. Fry

  19. #99
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Hmm... Kanskje på tide at jeg lager meg en 3D-printer også...
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  20. #100
    Join Date
    May 2011
    Posts
    212
    Quote Originally Posted by mcentric View Post
    Jeg får ikke til å embedde youtube videoer her lenger

    HER ER LINKEN
    Tøft! Fikk lagd noen midlertidige fester til 3D printeren er på plass Har vurdert å kjøpe en printrbot for å utforske dette med 3D printing.

Page 5 of 7 34567

Similar Threads

  1. Replies: 22
    Last Post: 04-01-2011, 07:05 PM
  2. Replies: 1
    Last Post: 10-13-2010, 01:04 AM
  3. Motor til fresing av alu og stål
    By box in forum Norwegian
    Replies: 2
    Last Post: 09-18-2009, 08:40 PM

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •