586,602 active members*
3,367 visitors online*
Register for free
Login
IndustryArena Forum > Community Club House > International / Regional Forums > European Club House > Norwegian > Bygger min første CNC. 80x60 arbeidsområde. Alu og stål konstruksjon.
Page 1 of 7 123
Results 1 to 20 of 123
  1. #1
    Join Date
    May 2011
    Posts
    212

    Bygger min første CNC. 80x60 arbeidsområde. Alu og stål konstruksjon.

    Hei.

    Jeg er 28 år gammel, utdannet flyger og instruktør. Interesse for alt av mekanikk. Har blitt bitt av denne CNC basillen og sammen med mine modellfly og motorsykkelprosjekter så kommer det til å bli flott å ha en CNC maskin i verkstedet. Kunnskapsnivået er lavt, så kommer til å spørre mye her og på Modellflynytt forumet.

    Skal være sagt at jeg er veldig tidlig i prosessen, og tegning er ikke klar enda. Håper å få pusla litt i Solidworks til helga.

    Foreløpig plan er følgende:

    - Bord sveises i 50x50mm firkantstål
    - Maskinen bygges av alu. Tenkte 20mm tykke plater.
    - Arbeidsområde på ~60x80cm
    - Vil ha mulighet til å utvide med en 4de akse ved et senere tidspunkt.
    - Må kunne frese alu uten problemer. Samt MDF, plast, karbonfiber osv.
    - Prøver å overdimensjonere så jeg kan utvide/bruke opp igjen deler senere.
    - Billigst mulig til beste mulige presisjon. Selvfølgelig
    - Høstprosjekt. Ferdig før jul?

    Har fått mye inspirasjon fra denne maskinen. Håper å få til noe lignende.

    Begynner å få et velutstyrt verksted, men mangler en fres, så lurer på å investere i en Sieg SX2 før jeg setter i gang. Usikker på om jeg kanskje klarer meg uten da jeg har en søylebormaskin.

    Det som blir neste steg nå er å begynne å samle deler. Setter opp en liten liste, fint hvis noen vil kikke på den og evt. gi meg tilbakemelding på hva som bør byttes.

    - 50x50cm firkantprofil fra Smith Stål (får til innkjøpspris på Byggmakker)
    - Aluplate 20x1000x2000mm fra Smith Stål (usikker på om jeg får kappa denne i riktig størrelse nøyaktig nok. Har sirkelsag som tar alu. Tips?)
    - Alu t-profil og likebeinet vinkel fra Smith Stål (til bord samt div.)
    - Geckodrive G540 (geckodrive.com)
    - Nema 34 steppere (4 stk. Greit å ha en til overs om jeg ikke bruker 2 på x aksen.) Holder det med 23 motorer? Hvor kjøper jeg disse? Ebay?
    - Skruer, rails osv. Her må jeg tegne ferdig før jeg vet hva jeg trenger. (linearmotionbearings på ebay?)
    - Vannkjølt kina-spindel + VFD (Tenker 2,2kW for å få ER20 collett) (ebay)
    - Strømforsyning (her har jeg ikke peiling)
    - Mach3

    Håper på god hjelp! Dette blir spennende.

    Mvh Henrik

    (kryssposter denne på Modellflynytt forum)

  2. #2
    Join Date
    Apr 2009
    Posts
    290
    Hei og velkommen!

    Ser ut som du har tenkt dette godt gjennom, og da er mye gjort. Vi skal hjelpe deg så godt vi kan underveis

    Hvor holder du til forresten?

    mvh
    Mikael
    "Hey! It's that guy you are!" - Phillip J. Fry

  3. #3
    Join Date
    May 2011
    Posts
    212
    Har sett på denne pakka fra kelinginc.net:
    Gecko Diver G540 3 axis package (One G540 + Three NEMA 34
    KL34H260-35-4B (1/2" Dual Shaft ) 465 oz-in + one KL-350-48
    48V/7.3A 115V /230V power supply: $545.95

    Er dette en ok pris for denne pakka? Billigere å kjøpe delene separat fra forskjellige forhandlere?

  4. #4
    Join Date
    Apr 2009
    Posts
    290
    Har ingen personlig erfaring med Keling, men vet at mange her bruker det. Skal visst være temmelig pålitelig. Prisen ser ikke avskrekkende ut med dagens $ kurs.

    Du kan sikkert få det billigere ved å fiske rundt på eBay, men veldig ofte er det veldig greit å forholde seg til en forhandler.

    Jeg har handla en del fra damencnc.com og har vært veldig fornøyd med servicen der.

    Mikael
    "Hey! It's that guy you are!" - Phillip J. Fry

  5. #5
    Join Date
    May 2011
    Posts
    212
    Vil det holde med 23 steppere kontra 34? Er jo ikke snakk om den veldig store forskjellen. 2.7 nm mot 3.2 nm.

  6. #6
    Join Date
    Apr 2009
    Posts
    290
    Quote Originally Posted by henrikm View Post
    Vil det holde med 23 steppere kontra 34? Er jo ikke snakk om den veldig store forskjellen. 2.7 nm mot 3.2 nm.
    Nema 23 holder i massevis til størrelsen du bygger. En annen ting er at siden X aksen (eller hva du velger å kalle den lengste aksen din) din ikke er lenger hadde jeg absolutt droppa to motorer. Det skaper mye merarbeid som er totalt unødvendig. En enkelt 16-20mm kuleskrue plassert sentralt under bordet vil fungere utmerket.

    Hvis du befinner deg i Lillestrøms traktene så si fra så kan du komme å se på maskina jeg bygger på jobben. Maskina har en arbeidsflate på ca 2000x1200mm og kjører dual drives på X aksen.

    Når det gjelder alu plata di, så tror jeg jeg ville ha shoppa litt rundt etter pris på vannskjæring. Det vil jo selvsagt koste litt, men du vil spare masse tid og frustrasjon samt at du får veldig nøyaktig deler.

    Mikael
    "Hey! It's that guy you are!" - Phillip J. Fry

  7. #7
    Join Date
    May 2011
    Posts
    212
    Da bestiller jeg denne pakka fra cncrouterparts istedet. Tronrud Engineering holder til rett borti gata her og så det var en kar på forumet her som jobba der, skal høre med han om han har mulighet til å kutte for meg. Hvis ikke vurderer jeg å kjøpe 20mmx200mm alu skinner fra Norsk Stål, denne klarer jeg å kutte selv, for så å bygge gantry i 36mm mdf (har fri tilgang på mdf). Da kan jeg oppgradere hele maskinen til alu når jeg kan kutte på den.

    Kommer gjerne innom og kikker på maskinen din en dag, jeg er ofte på Kjeller da jeg flyr derfra.

  8. #8
    Join Date
    May 2011
    Posts
    212
    Planen er å bruke 200x20mm alu flatt til konstruksjon. Denne kommer i lengde på 6m(!). Er det noen som har noen tips om hvordan jeg kan kappe denne selv? Er det å få stikksagblad/sirkelsagblad som klarer denne tykkelsen på alu? Har metallkappsag, men den klarer maks 50x50mm.

  9. #9
    Join Date
    Sep 2007
    Posts
    99
    20mm alu klarer du å kutte med sirkelsag og fin tannet blad, smør med rødsprit.
    Jeg har kutta 60mm tykk alu med sirkelsag, har også brukt stikksag.

    Bladet jeg har brukt på sirkelsaga mi er fra biltema Ø250mm og 60tenner.
    Runar Holm, Norway
    www.maxmekker.com

  10. #10
    Join Date
    Jul 2006
    Posts
    87
    Jeg bruker "kapp og gjæringssag" med spesielt blad passende for aluminium. Negative tenner for at det ikke skal bite i metallet. Litt tryggere en sirkelsag spør du meg.

  11. #11
    Join Date
    Mar 2011
    Posts
    19
    Quote Originally Posted by Jan Rune View Post
    Jeg bruker "kapp og gjæringssag" med spesielt blad passende for aluminium. Negative tenner for at det ikke skal bite i metallet. Litt tryggere en sirkelsag spør du meg.
    Hvilket blad har du brukt på gjæringssaga, hvor har du eventuelt kjøpt det ?

    _Bonus_

  12. #12
    Join Date
    May 2011
    Posts
    212
    Da var det et problem mindre Kjøper dette bladet fra Luna, setter det enten på kapp/gjæringssaga eller flissaga (våtsag hvor jeg kan fylle "trauet" med rødsprit?). Da burde problemet være løst.

    Bonus: hvis du også trenger et blad kan jeg kjøpe med et til deg også, får innkjøpspris hos Luna så prisen blir noe gunstigere enn det som står på nettsidene. Send meg en PM hvis du er interessert.

    Føringer, kuleskruer, steppere, drivere og strømforsyning bestilles i dag. Aluminiumen kommer til uka, 200x20mm flat, 50x50mm t-profil, 40x40mm likebeina vinkel i 6m lengder.

  13. #13
    Join Date
    May 2011
    Posts
    212
    Lite å oppdatere om enda, men er det en blogg så er det en blogg Har brukt helga i verkstedet, og er snart ferdig med opprydding og renovering. Har også fått satt opp en pc med mach3, så nå mangler det bare selve fresen

    Vet selv at jeg er glad i bilder i slike logger så skal få lagt opp noen i morgen.
    Har ikke fått kjøpt inn deler enda da det er noe køl med paypal kontoen min, skal se på dette i morgen og forhåpentlig få lagt inn bestilling fra cncrouterparts og linearmotionbearings.

  14. #14
    Join Date
    Jul 2006
    Posts
    87
    Quote Originally Posted by _Bonus_ View Post
    Hvilket blad har du brukt på gjæringssaga, hvor har du eventuelt kjøpt det ?

    _Bonus_
    Handlet mine blader her: Miter Saw & Chop Saw Blades By SystiMatic

    og på ebay.com.

  15. #15
    Join Date
    May 2011
    Posts
    212
    Har nå fått alt av deler untatt spindelen. Tenkte jeg skulle prøve stepperne og geckoen. Hvilke kabler bruker jeg mellom Gecko 540'en og strømforsyningen? Bør jeg ha noe som er skjermet her eller kan jeg bruke vanlig 1.5mm2 pn?

  16. #16
    Jeg har brukt vanlig 1,5 og 2,5 kv.mm ledninger til dette. Har ikke merket noen problemer med det. Derimot er det noen problemkomponenter som ofte dukker opp i CNC prosjekter, og som ofte krever ekstra skjerming og isolering:

    AC servoer med tilhørende VFD driver
    HSD spindel med tilhørende VFD
    Elektromagneter som i releer og ventiler

    Ellers kan du slippe unna relativt enkelt. Hold det ryddig og enkelt. Vurder å kjøpe skjermet kabel ut til steppere, og jord alle skjerminger til ett solid punkt i boksen. Signalledere (step/dir) kan også tvinnes, noe som i likhet med skjerming minsker antenne-effekten. Selv bruker jeg tvinnede par fra nettverkskabler mellom BOB og drivere, så sant de befinner seg i samme boks.

  17. #17
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Samme her, JanHenning, bruker Cat5 til steppermotorer. Hvis du bruker doble par har du rundt 25% større tverrsnitt enn det som er standard på NEMA 23-motorer, og du har én enkel kabel ut fra motoren.
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  18. #18
    Join Date
    May 2011
    Posts
    212
    Strømforsyningen er 7,3A så da vil det holde å bruke 1,5mm2 kabel (10 amp max). På stepperne fulgte det med kabler med DB9 kontakter (fra cncrouterparts), regner med at disse fungerer bra.

    Bør vel bruke en skjerma ØLFLEX kabel på spindel/vfd kanskje da.

  19. #19
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Det viktigste er hvor mange ampére hver krets i motoren skal trekke, det står på motoren. Kontrollerne må settes opp tilsvarende. Mine trekker 3,5A, og kommer med 22 AWG (0,32 mm2) kabel. Doble 24 AWG ledere i Cat5 gir til sammen 0,41 mm2.

    Spindel med VFD vet jeg lite om.
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  20. #20
    Join Date
    May 2011
    Posts
    212

    Valg av spindle

    Det eneste jeg mangler av deler nå er en spindel. Kikker på disse kina spindelene som så mange har kjøpt. Hvordan viser de seg å holde etter noen timers bruk?

    Vil ha ER20 collett, så da er det over 2,2kW som gjelder. Har kikket litt på denne luftkjølte 3kW'en. Er det noen som har erfaring med denne typen kontra de runde vannkjølte? Forskjell på lydnivå? Varighet?

    Venter på et tilbud på 3kW'en med VFD.

    Begynner å sveise bordet til helgen

Page 1 of 7 123

Similar Threads

  1. Replies: 22
    Last Post: 04-01-2011, 07:05 PM
  2. Replies: 1
    Last Post: 10-13-2010, 01:04 AM
  3. Motor til fresing av alu og stål
    By box in forum Norwegian
    Replies: 2
    Last Post: 09-18-2009, 08:40 PM

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •