587,056 active members*
3,539 visitors online*
Register for free
Login
Page 2 of 4 1234
Results 21 to 40 of 80
  1. #21
    Join Date
    Mar 2008
    Posts
    52
    Dette ser lovende ut!
    Har en sx3 selv med cncfusion kittet. Har også dmm-tech ac servoer på den. Har direkte drift på skruene nå men burde nok hatt med reimer for å gire ned. Har også en tanke om å flytte hele z akse skruen utenfor søyla og få fyllt den med epoxy granitt. Spindelmotoren er erstattet med en 1,6Kw kollmorgen ac servo 6000rpm.

    Planen er 4. Akse med ac servo med mulighet for dreiing og positionering også,men har ikke tilgang på fres om dagen så det går litt treigt....

  2. #22
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Hadde vært digg med servoer... De går vel også en del raskere, så du fortsatt har fin fart med belter på 2:1.

    Jeg har sett et par andre som har klaga på at søyla er litt i svakeste laget, med litt forskjellige løsninger, og når du i tillegg får i såpass mye mer kraft er det forståelig at du klager

    Jeg ser for meg at det enkleste vil være å snu mutterholderen og flytte skruen på baksiden av søyla, og bare forskyve blikkboksen tilsvarende bakover, men når jeg bare skal frese aluminium tviler jeg på at det vil være verdt jobben for min del.

    Min fjerdeakse blir nok noe så kjedelig som et rundmatebord med steppermotor. Får heller se om jeg lager en MT3-holder til 4"-chucken og bruker fresen som opp-ned vertikal dreibenk.
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  3. #23
    Join Date
    Mar 2008
    Posts
    52
    Det var den løsningen jeg så for meg også x og y aksene er på 3000rpm og z er på 1000.
    ønsker å ha en maskin som både klarer harde metaller og gir bra resultater. Rundmating fungerer men har ofte stor backlash men fungerer sikkert fint til det meste

  4. #24
    Join Date
    Apr 2007
    Posts
    42
    Ser noen nevnte cncfusion her. Jeg vil fraråde folk å kjøpe fra dem egenklig. Jeg har X2 kittet deres og det passet særdeles dårlig på en sieg SX2. Måtte frese av 5 mm på toppen av z aksen for at den skulle passe. Også måtte jeg maskinere av 2 mm på x aksen. Og på y aksen var kuleskruemutteren gjenget så den satt feil vei (med det rører opp så det var i veien) så måtte sette på en skive på den og måtte også frese av litt på den klossen for å få den til å passe (også måtte den hamres inn pga skrå vinkelen det blir når man skal ha den inn). Jeg var heller ikke noe imponert av kulemutterene da de virket ganske "slarkete" selv om jeg hadde kjøpt med de ekstra store kulene. Og metriske skruer kunne de ikke levere.

    Kuleskruen deres på Z aksen er også lite gjennomtenkt da den sitter slik at det ikke er mulig å komme til "gib" skruene for å justere hvor lett aksen skal gli.

    Kort fortalt så kommer jeg nokk til å bestille noen andre kuleskruer/muttere også lage noen nye deler til dette settet for å få det bra. Og hadde jeg hatt god tillgang på en litt større fres hadde jeg nok aldri kjøpt et slik kit, men lagd det selv. eg har forrøverig også planer om å lage mye lengere vandring på aksene på SX2en min slik som hossmachine sin X2 freak: Projects 6 vandring på 47*27 cm på x og y akse er passelig stort. Og Z aksen har jeg egenklig ikke noe behov for å ha noe lengere. Og en X3 fres har jeg hverken plass til eller noen måte å få inn i huset (den er tung)

  5. #25
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Har sett den før - syk mann! Ulempen er at stivheten blir litt bob-bob, spesielt med forlengelsen av motorkassa. Og med den lange vandringa tar den minst like mye plass som en SX3. Men gøy er det jo

    Og ja, SX3 er en tung jævel. Men ettersom du uansett må demontere den for å få vekk transportfettet er det ingenting i veien for å transportere den inn i biter. Basen og søyla er selvfølgelig småtunge, men helt greie å bære et stykke.
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  6. #26
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Nå tror jeg jeg sier meg ferdig med designet. Har lagt til kabelkjede til X-aksen (ses såvidt bak bordet) så begge motorkablene og kabelen til stoppbryterne kommer ut i ei fin pølse rett under Y-aksen, og går gjennom føringa til den gamle Z-akslingen bak til elektronikken. Forutsatt at motorkabelen til X-aksen er lang nok og uten store kontakter, selvfølgelig...

    Anbefaler forresten å bruke vanlig Cat. 5 nettverkskabel til steppermotorer. Med to kabelpar til hver spole blir det 25% større tverrsnitt enn originalkablene (på mine 3,5A steppere), og tvunnet kabel er en vesentlig fordel. Tror imidlertid ikke RJ45-pluggen er det beste å overføre strøm gjennom. Aner ikke hvordan det vil fungere på servoer.

    Full vandring blir 504 x 189 mm, pluss et par millimeter buffer i hver stoppbryter. Anbefaler riktignok ikke å bedrive noen tung fresing helt i enden av X-vandringa, da er det ikke mye mer enn halvparten av glideflatene som holder bordet.

    Det må bores to 6 mm hull til stoppbryterne bakerst på Y-bordet, og eventuelt fire hull til kabelkjedet, ellers er det bare plug & pray.

    Kuleskruene og det meste annet bør være i hus i løpet av neste uke, så da blir det bygging!
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails T_max.jpg   T0.jpg  
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  7. #27
    Join Date
    Mar 2008
    Posts
    52
    Bruk mye heller skjermet kabel og xlr kontakter. Greit å unngå problemer med støy har noen meter om noen trenger

  8. #28
    Join Date
    Nov 2008
    Posts
    28
    Dette går unna!

    Har du fått materialene du bestilte enda?

  9. #29
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    @slektning: Regner med at de skjerma kablene også er TP? XLR-kontakter er ypperlig på mange måter, men de blir ganske store - og ikke minst dyre - for min smak. På de tre fastmonterte motorene bruker jeg bare skruterminaler, på fjerdeaksen tenkte jeg å bruke DB9.

    @Northtown: Har nesten fått dem. Posten hadde ikke klart å bestemme seg for om de skulle sende det til meg privat eller til jobben, så jeg fikk melding om å hente det på bedriftssenteret her i Trondheim. Fikk overtalt dem til å ta det med på neste levering på jobben, så jeg regner med å ha det på mandag.
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  10. #30
    Join Date
    Mar 2008
    Posts
    52
    Jeg skjønner hva du mener bestillte mine på ebay og de kosta ikke mer enn 20kr stk. Men de er unektelig større enn en rj45 men de er skjerma og aller viktigst så er de laget for å kunne overføre strøm kabelen er revolvert, men ikke i par, men den har folie og vevd metallskjerm

  11. #31
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Så lenge det funker gir vi f...

    Jeg bruker som sagt bare kabelen, ikke RJ45-pluggen. Er ikke helt komfortabel med å sende nesten to ampére gjennom de bittesmå kontaktene...
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  12. #32
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Da er materialene på plass. Kollegene ble litt skeptiske når jeg kom med et én meter langt og ganske så tungt slagvåpen

    De neste dagene har jeg (utrolig nok) andre ting å gjøre, men onsdag-torsdag bør jeg kunne få gjort noe. Da har sannsynligvis både skruer, reimhjul og nye freser kommet også.
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  13. #33
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Da var skruene også på plass. Dessverre var ikke kulelagrene den dimensjonen jeg trodde, så jeg måtte bestille nye på eBay. Assumption is the mother of all ****ups... Selve skruene var derimot akkurat som jeg hadde spesifisert, og tighte og fine.
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  14. #34
    Join Date
    Apr 2007
    Posts
    42
    Hei. Er det noen av dere som vet hvordan det fungerer med "power drawbar" til X3 eller SX3?

    Jeg vet ikke helt hvordan denne fresen fungerer, men kan tenke at det kan bli et problem i og med at det er en slik "quill" på den (kan ikke det norske ordet, men at det er en slik vanlig søylebor mating på spindelen i tillegg til z akse matingen). For med denne vil vel drawbaren bevege seg opp og ned på toppen av motorhuset og det vil være vanskelig å montere en luftsylinder, el på den til en "power drawbar"?

  15. #35
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Hvis du går for den enkle versjonen med en muttertrekker og standard drawbar er det ikkeno' problem. Den trenger ikke ha kontakt med spindelen annet enn når du skal bytte verktøy, og du uansett har søyla helt på topp.

    Søk på SX3 drawbar på youtube, det er en del videoer der.

    Selv bruker jeg stort sett EC collets, så jeg slipper å skru hele tida.
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  16. #36
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Når jeg så litt nærmere på hvordan de verktøyholderne er lagd ser jeg at det er en annen veldig enkel løsning - bruk de øverste få millimetrene av søylevandringa som manuell "lukker". Da slipper du pneumatikksylindrene en del systemer har, du bare dytter borvinna opp for å løsne. Det kan være en bitteliten fordel å sette en eller annen lås på det så du ikke plutselig løsner verktøyet hvis du hever søyla litt lenger enn du hadde planlagt...

    Edit: Sånn som det er på de fleste søylebormaskiner
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  17. #37
    Join Date
    Apr 2007
    Posts
    42
    Men poenget er jo å etterhvert kansje installere en "automatisk verktøy skifter". Og da må man jo ha en styrt "power drawbar". Men jeg anntar at man kansje bare kan låse quillen permanent på en måte og fjerne håndtakene da man uansett ikke bruker den når man har gjordt om fresen til CNC. Men man er jo da avhengig av å få låst den bra så den ikke beveger seg i det heletatt for at det ikke skal bli noe unøyaktighet i Z akse posisjonen.

  18. #38
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Noen ganger tenker jeg ikke så langt Og etter å ha lest noen andre tråder her på forumet om power drawbar skjønner jeg jo at det er altfor tungt å gjøre det manuelt - de snakker om et trykk på et halvt tonn!
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  19. #39
    Join Date
    Jul 2006
    Posts
    87
    Leste en thread her på cnczone om en kar som hadde lagd seg en power drawbar for SX3'en. Han hadde ikke noe problemer med quillen. Han låste den kun med en umbraco skrue.

    Hvordan ligger du an i løypa da Novec?

  20. #40
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Joda, det kommer seg. Fikk kulelagrene til skruene i dag, og med litt flaks får jeg ferdig de midlertidige delene i løpet av morradagen. Har fått noen snasne reimhjul også.

    Beltene er det imidlertid verre med. Ettersom sporinga på USPS.com ikke ble oppdatert etter de kom til tollen i Norge søkte jeg opp sporingsnummeret på posten.no i dag - de har liggi over ei uke i tollen uten at jeg har fått beskjed! Sendte dem en lettere krass mail med fakturakopi i dag, så får vi se når de får ut finger'n...

    Forøvrig ser det ut som hovedkortet på Mach3-maskina synger på siste verset. Med litt flaks får jeg nytt på lørdag, så jeg får det igang i løpet av helga.

    Bruker en del tid på å lage ny datamaskin til gamlingene nå også. Det er noe dritt å være datakyndig!
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

Page 2 of 4 1234

Similar Threads

  1. sieg kx3; everything i need?
    By boogerlad in forum Benchtop Machines
    Replies: 23
    Last Post: 12-04-2010, 06:45 AM
  2. Sieg KX3 VS DIY X3 CNC
    By DonF in forum Benchtop Machines
    Replies: 85
    Last Post: 12-01-2010, 06:19 AM
  3. Sieg SX4
    By thebowman in forum Benchtop Machines
    Replies: 5
    Last Post: 05-12-2010, 04:32 AM
  4. Help! What is Sieg X1, X2, X3?
    By cjchands in forum Benchtop Machines
    Replies: 4
    Last Post: 10-12-2006, 11:20 AM
  5. Sieg X2 and X3
    By rozon in forum Benchtop Machines
    Replies: 12
    Last Post: 05-05-2006, 02:23 PM

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •