586,075 active members*
3,967 visitors online*
Register for free
Login
Page 1 of 4 123
Results 1 to 20 of 80
  1. #1
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272

    CNC-kit for Sieg X3/SX3

    Heisan

    Jeg fikk en Sieg SX3 fra Maskinbutikken for ei ukes tid sida, og skal bygge den om til CNC. Så slo deg meg at det kanskje var flere som ville det samme, men ikke har utstyr til å lage delene selv.

    Jeg har designet settet for opptil 85 mm lange NEMA23 steppere, selv bruker jeg KL23H284-35-4B fra Keling. De er koblet til 16x5 mm kuleskruer via 3M HTD belter. Det er like nøyaktig som direktekobling, men demper noe av støyen fra steppermotorene og gir litt mindre sjanse for lost steps. Ikke minst gjør det at motorene ikke bygger så langt ut. Vandringen øker også fra 400 til 500 mm på X-aksen og fra 160 til 200 mm på Y-aksen.

    Med beltene flytter bordet seg 2,5 mm for hver motoromdreining. Maksfart kommer an på motorvalget, men med de motorene jeg bruker ligger det på rundt 50 m/min, altså seks sekunder for å flytte bordet fra ende til ende. Det er heller ikke noe i veien for å bytte tannhjul hvis fart er viktigere en kraft.

    Jeg har ikke regna så nøye på det enda, men jeg vil tro hele settet kommer på rundt 3000,- uten motorer og elektronikk.

    Noen interesserte?
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails _assy.png  
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  2. #2
    Join Date
    Jul 2006
    Posts
    87
    Jeg hadde hvert med hadde jeg fått plass til noen 130mm servoer.

  3. #3
    Join Date
    Jul 2006
    Posts
    87
    Ser forresten at du har kommet endel lengre en meg på CAD tegningen

  4. #4
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Ikkeno' problem å gjøre plass til lengre motorer, Y-motoren blir bare stikkende litt lenger ut til sida. X-motoren kan være så lang den vil, men hvis de er noe bredere enn NEMA23 blir det en del mer mikkmakk.

    Har stort sett ikke gjort annet enn å designe siden jeg fikk fresen for ei uke sida. Lørdagskvelden sto jeg i verkstedet til klokka to med tommestokk og skyvelær :-)
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  5. #5
    Join Date
    Jul 2006
    Posts
    87
    Da er muligens jeg med. Det er NEMA23 servoer. Så da burde det jo gå...

  6. #6
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Som du ser blir motoren hengende litt lengre ut, men det har ingen praktisk betydning. Grunnen til at jeg gikk for den kortere varianten var at jeg da kunne bruke samme plate og samme belte til X og Y, og det passa fint med motorene jeg har. Det fine med CAD og CNC er jo at sånt er så enkelt å endre på.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails _assy_long.jpg  
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  7. #7
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Fikk forresten pristilbud på et sett fra CNCKits.com i dag. De skulle ha 11 lapper for de samme delene! De har også en god del kortere vandring på begge akser, og begrenser motorlengden på Y-aksen enda mer enn min første design. Glad jeg slipper å handle der

    Nå skal det sies at prisen min på 3000,- må tas med en liten klype salt. Kuleskruene ble noe dyrere enn først antatt, og jeg har ikke finregna på materialkostnadene ettersom jeg har det meste liggende fra før. Vesentlig mer blir det uansett ikke, jeg har ikke planer om å tjene meg rik på det.

    Jeg skal forresten bestille opp nytt tannhjul og -reim for å doble spindelhastigheten. Noen andre som vil ha? Regner med at det blir rundt 400 kroner for begge deler.
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  8. #8
    Join Date
    Jul 2006
    Posts
    87
    Hei igjen Novec,
    Det kitet fra Promica har litt dårlig passform til SX3. Hva som er problemet har jeg ikke fått med meg. Men leter man godt nok på siden deres, så skriver de også det.

    "UPDATE 2010. We are removing support for Super X3's until further notice as we have recently had several customers experiencing difficulties installing the kit. It appears that Seig have made some changes to the Super X3 that can cause difficulties in aligning the various components - to date we have not seen these changes on the standard X3. "

    CNCFusion på den andre siden skal ha 599USD for stt billigste kit. Så det er vell mere aktuelt. CNC Fusion

    Angående spindel hastighet, har du planer om å kjøpe KX3 reimhjulet? Hvor evt bestille det?

  9. #9
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Ja, jeg så også at de ikke anbefalte å bruke det på SX3. Settet til CNCFusion var på den annen side lite imponerende... Kanskje jeg skulle gå ut i den store, vide verden og selge settet mitt til fem lapper? Det kunne gått unna! Men for å være helt ærlig - det gidder jeg ikke, da ødelegger jeg hobbyen min.

    Jeg tenkte bare å kjøpe et standard reimhjul (5M HTD, 44 tenner) og passelig langt (92 tenner) belte på SDP-SI. Må frese det til litt for å få det til å passe, men det består bare i å utvide senterhullet og frese keyway. Originalhjulet har 22 tenner, så det går nøyaktig dobbelt så fort. Også tar det ikke mange minutter å skifte om du skulle ha behov for det.
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  10. #10
    Join Date
    Jul 2006
    Posts
    87
    Ok, kan skrive opp meg for både kit & reimhjul. Lagt merke til farten du jobber i, og noe sier meg at det er greit å henge meg på deg

  11. #11
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Hehe, det er ikke ofte jeg får høre at jeg jobber fort - det har tatt meg sju år å få ferdig to akser på X2-en... Men med litt erfaring, og ikke minst alt av elektronikk klart, går det vesentlig kjappere denne gangen. Med den halvveis fungerende X2-en går det også litt kjappere å få lagd provisoriske deler til X3-en, så den lage alle de mer nøyaktige delene sine selv. Ditt kit blir derimot laget på en fullt fungerende X3
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  12. #12
    Join Date
    Jul 2006
    Posts
    87
    Hehe, jeg har fortsatt ikke begynt på CAD tegningene mine. Så...

    Men det betyr bare at jeg har mere tid til å jobbe med den børsteløse motor kontrolleren til SX3'en

  13. #13
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Ooh, nice! Har du klart å ta knekken på den som satt der?
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  14. #14
    Join Date
    Jul 2006
    Posts
    87
    Nei, har planer om full mach3 kontroll uten å simulere knappetrykk.

  15. #15
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Ikke dumt. Kan nok hende jeg kan være interessert i det når du kommer så langt.
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  16. #16
    Join Date
    Jul 2006
    Posts
    87
    Jobber med det nå om dagen, så forhåpentligvis skjer det endel fremskritt i de nærmeste ukene. Har en egen tråd om prosjektet under X3 forumet som jeg kommer til å holde løpende oppdatert.

  17. #17
    Join Date
    Jul 2006
    Posts
    87
    Vet ikke om du har sett denne jeg, Novec:

    X3 version 1

    X3 version 2

    X3 version 3

  18. #18
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Har ikke sett det før, men det var definitivt pent! Jeg vurderte også en "wraparound" på Y-aksen, men ulempen er at det begrenser motorlengden vesentlig. Begynner å lure på om jeg har gått litt overkill på steppermotorene... Skal prøve med et par mindre PacSci PowerMAX jeg har liggende også, da får jeg eventuelt vesentlig kraftigere motorer til den kommende trefresen.

    Etter litt graving på Farnell fant jeg noen perfekte plastbokser for å skjule og beskytte beltene også. Jeg må skjøte to stykker på Jan Runes forlengede Y-akse, men det er nok skruehull i dem til at de sitter godt likevel.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails _assy_box.jpg  
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  19. #19
    Join Date
    Nov 2008
    Posts
    28
    Ser utrolig bra ut!

  20. #20
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Å? Hadde du ikke trua på meg?

    Lurer bare på om jeg skal rigge opp litt svovelsyre og annet gøy og anodisere alle delene svarte...
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

Page 1 of 4 123

Similar Threads

  1. sieg kx3; everything i need?
    By boogerlad in forum Benchtop Machines
    Replies: 23
    Last Post: 12-04-2010, 06:45 AM
  2. Sieg KX3 VS DIY X3 CNC
    By DonF in forum Benchtop Machines
    Replies: 85
    Last Post: 12-01-2010, 06:19 AM
  3. Sieg SX4
    By thebowman in forum Benchtop Machines
    Replies: 5
    Last Post: 05-12-2010, 04:32 AM
  4. Help! What is Sieg X1, X2, X3?
    By cjchands in forum Benchtop Machines
    Replies: 4
    Last Post: 10-12-2006, 11:20 AM
  5. Sieg X2 and X3
    By rozon in forum Benchtop Machines
    Replies: 12
    Last Post: 05-05-2006, 02:23 PM

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •