586,089 active members*
3,885 visitors online*
Register for free
Login
Results 1 to 6 of 6
  1. #1
    Join Date
    Feb 2012
    Posts
    8

    Hva slags CNC maskin?

    Hei, jeg er ny her på forumet og jeg er "dummie" når det gjelder CNC/maskinering. Så jeg har noen spørsmål som det hadde vært kjekt å fått hjelp med.

    Hva slags type maskin trenger jeg for og kutte ut deler i f.eks carbon fiber og stål? Her er det mest snakk om flate deler. Tenker ikke på vann kuttere og laser, men cnc fres

    Finnes det noen god oversikt over type maskiner og hva disse klarer av arbeidsoppgaver?

    Finnes det noen rimelige gode maskiner?

    Hva med bygg selv sett?

    Er det store ekstra kostnader med og ha system som klarer og lese arbeidstegninger jeg har laget i Solidworks eller autocad?


    Jeg er totalt blank på CNC så må bare ha litt starthjelp slik at jeg ikke roter meg bort i jungelen.

  2. #2
    Join Date
    May 2011
    Posts
    212
    Hei og velkommen til oss.

    For det første vil jeg anbefale at du kjøper deg en sekspakning med øl og bruker noen timer på å lese på forumet her. Spesielt kanskje DIY-CNC Router Table Machines - CNCzone.com-The Largest Machinist Community on the net! kategorien. Dine spørsmål går igjen ofte.

    Nå er ikke jeg noe guru på dette feltet heller, men skal prøve å svare litt kjapt. Det å frese stål er et kapittel i seg selv. For det første krever det en ekstremt stabil og tung maskin. Det krever ofte kontinuerlig kjøling (væske). Dette er ofte industrielle maskiner (machining centers). Kikk litt på YouTube etter maskiner som freser stål så ser du litt hvilke størrelser det er snakk om.
    Aluminium derimot er overkommelig på en hjemmebygget maskin.
    Karbonfiber er også mulig.

    Når det gjelder ferdige maskiner har jeg lite info, men vet det er noen som har importert kina maskiner for rundt $10000.

    Info om byggesett og selvbygge er jo det dette forumet er til for. Sett deg inn i de forskjellige.

    For å generere koden maskinen trenger for bevegelsene bruker du et CAM (computer assisted manufacturing) program i tillegg til SW og Autocad. Dette er ofte dyre saker, men vet HSMWorks har gitt ut en gratisversjon, har dog ikke kikket noe mer på denne.

    "Enkel" programvare som tar hånd om tegning og kode kan du kikke på hos Vectric, dette er mye brukt blant hobbybrukere.

    Det er mye å sette seg inn, jeg brukte et halvt år på å lese her på forumet før jeg satte i gang med en konkret plan.

  3. #3
    Join Date
    Mar 2008
    Posts
    63
    Anbefaler Welcome to Joe'sCNC.com

    Jeg har bygget en 2x2 selv.

    Flott maskin, kan bygges ut til R&P og alu i alle deler osv

  4. #4
    Join Date
    Apr 2007
    Posts
    42
    Når det gjelder karbonfiber så har jeg hørt at dette er et veldig nasty stoff. Det sliter mye på pinnefresene dine og det lager masser av allergifremkallende og kløende støv.

    Så det er vel egentlig mye bedre å f.eks vannskjære karbonfiber. Men det er ikke akkruat så mye hobby CNC folk som lager en vannskjærings maskin da. Jeg vet ikke om det går an å laserkutte karbonfiber med en "hobby" laserkutter. Hvis det går så kan du jo bruke f.eks en slik rimelig maskin:
    Hobby CO2 Lasers - Lasers - Products
    eller en av deres litt kraftigere større maskiner:
    Pro CO2 LF Series Lasers - Lasers - Products

    For stål og aluminium så er jo f.eks en CNC konvertert mini fres en grei maskin. F.eks en Sieg X2 eller X3 (jeg ville gått for X3 størrelsen med en gang siden du sikkert fort finner at X2 er for liten for noen prosjekt du skal gjøre) eller f.eks BF20 fresene (samme størrelse som X3 men veier litt mindre). Hvis du går for X3 eller BF20 burde du velge en med langt bord.
    X3 med langt bord: SIEG Super X3 and Super X3L Mills - Arc Euro Trade
    BF20 med langt bord (og norsk butikk): Fres med trinnløs hastighet [HBM BF25] - 12.900,00kr : Reodors.no, Velkommen til vår nettbutikk

    Det er flere som selger CNC konverteringskitt til alle disse 3 fresene. Men med langt bord trenger du antakelig en lengere kuleskrue på X aksen enn det som kommer i de fleste kittene.
    Men du trenger jo ikke noe kitt. Du kan jo bare kjøpe fresen og noe aluminium og 3 kuleskruer og muttere og noen kulelagere også lage delene til CNC konverteringen på fresen selv (på den gode gamle manuelle metoden ved å snurre på hjulene ).

  5. #5
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Jeg kjøpte min SX3 fra Maskinbutikken.no (Sieg Super X3 - Kr 15.500.00 : Maskinbutikken.no, Velkommen til vår nettbutikk) til rundt 16k med frakt. Regner ikke med at det er mye mer enn totalen vil bli fra Arc Euro Trade, og norsk forhandler med god service er verdt noen kroner. Jeg vet at de kan skaffe langt bord, men jeg vet ikke om de vil få inn maskiner med langt bord. Personlig har jeg aldri hatt behov for langt bord.
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  6. #6
    Join Date
    Mar 2008
    Posts
    52
    Han har ett liggende ihvertfall

Similar Threads

  1. Startfasen av en slags byggetråd :p
    By Artistix in forum Norwegian
    Replies: 60
    Last Post: 10-03-2014, 02:07 PM
  2. Bygge CNC maskin. MDF eller ALU?
    By Trulsen in forum Norwegian
    Replies: 6
    Last Post: 10-01-2012, 07:37 PM
  3. Bygge CNC maskin
    By fsx in forum Norwegian
    Replies: 57
    Last Post: 12-18-2011, 08:02 PM
  4. Planlegging og bygging av en CNC maskin
    By _Bonus_ in forum Norwegian
    Replies: 18
    Last Post: 07-04-2011, 10:16 PM
  5. Trenger du hjelp med CNC maskin ?
    By swatta in forum Norwegian
    Replies: 0
    Last Post: 11-18-2010, 01:42 PM

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •