586,117 active members*
3,444 visitors online*
Register for free
Login
Results 1 to 4 of 4
  1. #1
    Join Date
    Nov 2010
    Posts
    46

    5-akse (B/C) løsning for DIY - Semi-proffe

    Noen her som har kommet over CAD tegnigner av B/C akse løsninger for DIY / semi-proff bruk?

    Jeg vet om DoughtyDrive sin, men.... den koster en del, så jeg vurderer å lage min egen variant i SolidWorks, hvis ingen her inne har noen på lager

    Hadde derfor håpet at noen kanskje hadde vært inne på tanken selv, og funnet noe som kan brukes, så jeg slapp å bygge opp alt helt fra bunnen av.

    Takker for tips. Send meg PM med bilder om du evt har noe.

  2. #2
    Join Date
    Apr 2009
    Posts
    290
    Litt forenklet:

    Hvis du er som meg (og mange andre her tror jeg) og det å bygge selve maskina er minst like interessant som å faktisk bruke den, så ville jeg sagt kjør på! Design den selv og få den maskinert. Du må nok belage deg på noen prototyper før du finner noe som funker med en hvis grad av presisjon.

    Hvis du trenger en 5 aksa maskin med B/C hode fordi det er avgjørende for å frese det du ønsker, så ville jeg tatt en titt på DoughtyDrive igjen.

    Jeg fikk en pris fra DoughtyDrive på ca 25.000,- for B/C hode i fjor og for å være helt ærlig synes jeg det er rimelig. Hvis du skal lage ditt eget B/C hode med lik presisjon så tror jeg nok du minst ender opp på samme prisen.

    Samme hvilken løsning du går for vil vi gjerne høre om det

    Mikael
    "Hey! It's that guy you are!" - Phillip J. Fry

  3. #3
    Join Date
    Nov 2010
    Posts
    46
    Ja, du sier noe... Har selvfølgelig veldig lyst til å lage det selv. Kjøpe noe til 25.000 har jeg ikke akkurat råd til. Ikke som student hvertfall.

    Jeg kan ikke noen ting om sikrulære glidelagre/kulelagere, eller hva det nå enn er man bruker i slike ledd så jeg er litt sånn lost kan du si... Hva bør man bruke i disse overgangsleddene? Er tannhjul/reimdrift et alternativ?
    -Hva med kjede-overføring, og gear-ratio?, ...ganske mange ukjente faktorer som jeg først må finne en form for løsning på. Sett en kar som har laget noe med tannhjul her på forumet, men det så litt jalla og klumpete ut. Har troen på at jeg skal få en litt mer kompakt sakt.


    Selve akse-huset er ikke noe vanskelig å lage i SW. Det er det inni jeg er usikker på. Selve kraftoverføringen...

  4. #4
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Jeg ville brukt motstående radiallagere, som på kuleskruer. Selvfølgelig en smule større...

    For selvbygg mistenker jeg at reimdrift kan være greiest, i alle fall enklest. Med rikelige reimdimensjoner og stivt rammeverk bør det bli nøyaktig nok, og justeringsmulighetene stiller mindre krav til nøyaktighet. Tilstrekkelig nøyaktige tannhjul ser jeg for meg at kan være dyrt. Worm gears er også et alternativ, men det blir også fort dyrt om du skal ha skikkelig kvalitet. Raskt blir det heller ikke.
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

Similar Threads

  1. Recommissioning a semi-used diy-cnc
    By Realmseeker in forum DIY CNC Router Table Machines
    Replies: 3
    Last Post: 02-23-2014, 06:04 PM
  2. 4.akse. Selvgjort er velgj...
    By LN-JET in forum Norwegian
    Replies: 2
    Last Post: 01-21-2012, 10:26 PM
  3. Replies: 1
    Last Post: 12-02-2011, 06:30 PM
  4. Plassering av "skinner" på x-akse
    By henrikm in forum Norwegian
    Replies: 1
    Last Post: 11-18-2011, 06:33 PM
  5. Replies: 39
    Last Post: 10-20-2010, 10:04 AM

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •