586,075 active members*
3,749 visitors online*
Register for free
Login
Page 1 of 2 12
Results 1 to 20 of 25
  1. #1
    Join Date
    Jun 2008
    Posts
    15

    Byggetråd - ShapeOko

    Broren min driver med modellfly, og har lenge ønsket seg en cnc fres. Men selv om han er god på arbeid med balsatre, så har han angst for pc/elektronikk/metallarbeid - så han har mast lenge på meg om ikke jeg kan bygge. Vet ikke helt hvorfor han maser på meg om dette, for selv om jeg har god erfaring med pc og elektronikk - så har jeg 4 tommeltotter midt i handflata.

    Etter mye tenking har jeg nå bestilt en ShapeOko som er på vei fra USA. Den har standard størrelse, men med dobbel drift på Y-aksen. Hadde egentlig tenkt å bestille en eShapeOko fra England, men der har det ikke vært mulig å bestille ett standardsett på flere måneder.

    Fresen kommer til å bli brukt mest til balsa, men jeg kunne også tenke meg å prøve litt på tre/plast/acryl. Til å begynne med har jeg tenkt til å bruke en Dremel, og så oppdatere når behovet er der.

    Har bestilt dette fra Ebay: 4 Axis NEMA 23 Stepper Motor 287oz in Driver CNC Kit | eBay

    Skulle kansje studert diverse forum først, for dette får mye pepper for kvalitet - men håper det kan fungere som en start.

    Kommer sikkert til å gjøre alle feil som er mulig å få til


    https://www.inventables.com/technolo...-kits-shapeoko

  2. #2
    Join Date
    Jun 2008
    Posts
    15
    Når jeg kom hjem fra jobb i dag, så lå det pakkelapp fra posten og ventet på meg.

    Steppermotorer, stepperkort og strømforsyning hadde kommet.

    Hadde selvfølgelig ikke parallelport på min nye pc, men fant en eldre pc som jeg kunne bruke. Mach 3 følgte med pakken, og ble installert. Motorer, strømforsyning og skriverkabel ble koblet til kortet. Hadde problemer med hvilke "pins" og "dir" jeg skulle bruke, men etter å ha lastet ned siste brukerveiledning fra nettet, fant jeg det ut.

    Attachment 188636

    Kjørte en g-code fil som fulgte med Mach 3 ("roadrunner"), og 3 av motorene kjørte som de skulle. ShapeOko'en som jeg har bestilt har 2 motorer på Y-aksen, og jeg har derfor prøvd å kjøre den 4rde motoren som slave til y-aksen. Men der har jeg tydeligvis gjort noe feil (mest sannsynlig i Mach 3), og må forske videre på det.

    I tillegg ble motorene veldig varme, så jeg satte "dip-switchene" ned på laveste innstillingen.

  3. #3
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Det finner du nok ut av :-) Men du må nok regne med litt tilpassing - såvidt jeg skjønner skal fresen ha NEMA17-motorer, mens du har bestilt NEMA23...

  4. #4
    Join Date
    Jun 2008
    Posts
    15
    Quote Originally Posted by Novec View Post
    såvidt jeg skjønner skal fresen ha NEMA17-motorer, mens du har bestilt NEMA23...
    Ja - det var jeg klar over. Men vi har eget mekanisk verksted på jobben, som lager passende hull til meg på no time

    Jeg har fremdeles ikke funnet ut hvorfor jeg ikke får den 4rde motoren til å følge y-aksen, jeg tror jeg får lage ett innlegg på Mach 3 forumet.

  5. #5
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Jeg regner med at du har sjekka at både motor og driver funker?
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  6. #6
    Join Date
    Jun 2008
    Posts
    15
    Jeg sjekket motoren, men etter å søkt litt på nettet - fant jeg ut at jeg hadde valgt feil "step pin" på a-aksen:

    Attachment 189036

    Jeg måtte så inn i innstillinger og velge at a-aksen skulle være slave til y-aksen:

    Attachment 189038

    Når jeg nå kjørte en av g-code filene som følger med Mach 3 (roadrunner), så var a og y linket sammen. Men - de roterte samme vei, og det er jo ikke så bra når de sammen skal drive y-aksen. Etter enda litt søking på nettet, fant jeg et valg under "Homing" menyen hvor jeg kunne velge at a-aksen skulle rotere bakover:

    Attachment 189040

    Og dermed så virket det endelig slik jeg hadde tenkt. Men jeg er ikke helt ferdig enda. Motoren til Y-aksen blir veldig varm, og jeg begynner å lure på om det kan være noe feil med den. Er det mulig å måle en stepper motor med ett multimeter og finne ut om det er noe galt??

  7. #7
    Join Date
    Jun 2011
    Posts
    15
    Steppere er konstantstrøm motorer. Så de bruker samme effekt likegyldig av om de gjør en jobb eller ikke.
    Så ta en titt på step driveren, helt sikkert en dip switch der som står feil, så motoren får mer strøm enn den skal ha.

  8. #8
    Join Date
    Jun 2008
    Posts
    15
    Quote Originally Posted by _Howards_ View Post
    Steppere er konstantstrøm motorer. Så de bruker samme effekt likegyldig av om de gjør en jobb eller ikke.
    Så ta en titt på step driveren, helt sikkert en dip switch der som står feil, så motoren får mer strøm enn den skal ha.
    Ok - man lærer stadig noe nytt!

    Sjekket de 4 dip switchene, men de har samme innstillingene...

    Click image for larger version. 

Name:	IMG_0127.JPG 
Views:	0 
Size:	86.1 KB 
ID:	189324

    Click image for larger version. 

Name:	IMG_0128.JPG 
Views:	0 
Size:	92.4 KB 
ID:	189326

  9. #9
    Join Date
    Jun 2011
    Posts
    15
    kjenner ikke til de step driverene, men sjekk at innstilt strømnivå er innenfor spec til motor, og at auto funksjonen er slått av, strømsparing er greit, auto tuning er stort sett crap på billige drivere (under 100$)

  10. #10
    Join Date
    Jun 2008
    Posts
    15
    Har sjekket alt som jeg kan komme på. Alle 4 motorene har samme innstillinger, så det neste jeg skal prøve på er å bytte om på 2 motorer og se om den samme motoren blir varm.

    Ellers har ShapeOko kitet satt seg fast i tollen. Posten har sendt ett brev hvor de ønsker en faktura hvor pris, frakt osv er spesifisert. Det er jo greit, men alt foregår i brevform. Trodde slikt ordnes via nettet i disse dag er jeg

  11. #11
    Join Date
    Dec 2012
    Posts
    390
    Hvis du får fakturaen på mail, kan du sende den til [email protected] med referansenummeret/sporingsnummeret som tittel, så slipper du å styre med vanlig brev og det går raskere.

  12. #12
    Join Date
    Jun 2008
    Posts
    15
    Quote Originally Posted by Stigoe View Post
    Hvis du får fakturaen på mail, kan du sende den til [email protected] med referansenummeret/sporingsnummeret som tittel, så slipper du å styre med vanlig brev og det går raskere.
    Ok - takk for info!

  13. #13
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Quote Originally Posted by _Howards_ View Post
    Steppere er konstantstrøm motorer. Så de bruker samme effekt likegyldig av om de gjør en jobb eller ikke.
    Så ta en titt på step driveren, helt sikkert en dip switch der som står feil, så motoren får mer strøm enn den skal ha.
    Konstant strøm, ikke konstant effekt. Driveren øker spenningen for å holde strømmen konstant (f.eks. 3,5 A), så når turtallet og belastningen øker vil også effekten øke. Motorene mine har effekt på 3,5 A og hvilemotstand på 0,68 Ohm, og dermed varmeutvikling på 8,4-12 W når de står stille, men har maksimal effekt på 48 W. En del drivere kutter også ned på strømmen når motorene står stille.
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  14. #14
    Join Date
    Jun 2008
    Posts
    15
    Da har endelig pakken med ShapeOko kommet i hus.

    Attachment 190582
    Attachment 190584

    Det blir litt plundrete med mine 10 tommeltotter, men jeg får studere wiki'en til ShapeOko - så får jeg det vel til

    Det første jeg må gjøre er å gjenge opp de 2 hullene i hver ende av de 4 MakerSlide. Men jeg slipper å borre noe hull til Nema 23 motorene, for motorfestene hadde ferdige hull til både 17 og 23

    Jeg har forresten bestemt meg for å vente med "motorproblemet" til jeg får bygd litt...

  15. #15
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    En gang iblant skulle jeg ønske jeg fikk sånne pakker i stedet for å frese ut alle delene selv...
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  16. #16
    Join Date
    Jun 2011
    Posts
    15
    Quote Originally Posted by Novec View Post
    Konstant strøm, ikke konstant effekt.
    Du har helt rett selvsagt. Litt begrepsforvirring, poenget var, for høy strømsetting på driver fører fort til heftig varmeutvikling. Skal vi pirke så kan jeg si takk i ligemåde "motorene har effekt på 3,5A."

    Annen feil kan vel være feilkobling av viklingene, det jeg har tatt i kan kobles både i serie og i paralell (skulle tro driveren gir feilmelding, men kanskje ikke? Verdt å dobbeltsjekke)

  17. #17
    Join Date
    Jun 2008
    Posts
    15
    Jeg har ikke fått sett på den motoren som blir for varm enda. Men, alle motorene er like og alle "dip-switchene" er stilt inn likt.

    Jeg hadde trodd at det skulle være potmeter for hver av driverene til å justere strømsetting, men i stedet er det "dip-switcher" hvor man kan velge 100%, 75%, 50% eller 25%. Jeg har satt alle 4 til 25%, og skrudd strømforsyningen ned til maks (18V).

  18. #18
    Join Date
    Jun 2008
    Posts
    15
    Har skrudd sammen de fleste delene av ShapeOko'en. Det som mangler er å montere motorer, drivreimer og feste for drivreimene.

    Det som stoppet meg i går kveld var at drivhjulene som skal på hver motor, var for 5 mm aksel - og mine Nema23 hadde 6.35 mm. Men det ser ut som om det er nok materiale til å bore opp hullene, så i dag tar jeg meg en tur opp til mekanikerene på jobben og får ordnet dette.

  19. #19
    Join Date
    Jun 2008
    Posts
    15
    Tror ikke kvaliteten på de steppermotorene jeg har kjøpt er noe å rope hurra for:

    Attachment 190722

    Det er vel først og fremst "Inductance" som er for dårlig?

    Og så står det 1A/phase. Betyr dette at den tåler 4A totalt?

  20. #20
    Join Date
    Jun 2008
    Posts
    15
    Quote Originally Posted by Novec View Post
    En gang iblant skulle jeg ønske jeg fikk sånne pakker i stedet for å frese ut alle delene selv...
    Kansje... Men jeg synes det hadde vært mer givende å lage delene selv, men har dessverre ikke fingerferdighet til det...

Page 1 of 2 12

Similar Threads

  1. Startfasen av en slags byggetråd :p
    By Artistix in forum Norwegian
    Replies: 60
    Last Post: 10-03-2014, 02:07 PM
  2. has anyone used a shapeoko?
    By total_noob in forum DIY CNC Router Table Machines
    Replies: 12
    Last Post: 03-13-2014, 03:10 PM
  3. Proto-M byggetråd
    By mcentric in forum Norwegian
    Replies: 75
    Last Post: 03-04-2010, 05:52 PM
  4. Francka's CNC byggetråd
    By francka in forum Norwegian
    Replies: 15
    Last Post: 07-17-2009, 05:29 PM
  5. Byggetråd Cnc
    By Vegabond in forum Norwegian
    Replies: 10
    Last Post: 06-15-2009, 10:06 PM

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •