Har radiostyrt og elektronikk som hobby og har lenge tenkt at : "dette" hadde vært enklere og bedre om jeg hadde hatt en CNC Til tider er det mangel på CNC som gjør at ting går i stå så nå er tiden inne for å bygge en, da det er for dyrt å kjøpe Men skulle gjerne hatt noen råd og tips før designet begynner.

Planen er å lage en fres som klarer mdf, carbon og alu, og kanskje litt mindre/lettere stålfresing. Planen var å bruke en 1.5-2.2kw spindel, noen råd vedrørende luft VS vannkjølt ? Tenker da hovedsakelig på holdbarhet. Er det noe annet jeg må kikke på vedrørende slike spindler ?

Etter litt lesing har jeg forstått at hywin rails og skruer skal være gode produkter ? Samt gecko drivere, pc med mach3, eller fins det noen andre alternativer som er like bra ? Mach 3 er rett og slett for det er det eneste jeg har hørt om Design blir gjort i solidworks, er det noen annen software som man trengere ?

Rammen var tenkt bygd i 10-15mm aluminiumsplater, noen anbefalinger på tykkelser ? Eller er det ikke egnet å bygge i aluminium og heller bygge i stål ?

Er det noe spesielt man må se på når det gjelder steppermotorer ? er vel 24 eller 34 størrelse som gjelder, men hvordan vite hvilken en man bør gå for ?