586,655 active members*
3,128 visitors online*
Register for free
Login
Results 1 to 4 of 4
  1. #1
    Join Date
    Aug 2014
    Posts
    1

    Dansk hjælp søges

    Hej

    Jeg søger lidt hjælp til at bygge en cnc fræser

    jeg mangler hjælp til:

    valg af elektronik til maskinen stepmotor osv. hvad er nødvendigt og hvad er luxus?
    hvilke software kan i anbefale?
    hvilken gearing skal der være mellem motor og slæde? (en omgang på motor skal give hvor mange mm bevægelse?)

    maskinen skal i første omgang fræse i krydsfinér plader 244x122cm så maskinen bliver ret stor.
    maskinens mål bliver ca 3x1,8m
    sener var planen at den også skal kunne udstyres med en plasma skærer.

    i første omgang bliver den lavet i profiljern og føringer bliver to vinkeljern <> og hjul med v-spor det er lykkedes mig at lave med en nøjagtighed på 1/10 del indtil vidre
    spindler er ligeledes dyre i de størrelser så det bliver kædetræk ihvertfald til y og x aksel

    håber nogen kan hjælpe mig lidt i gang.

  2. #2
    Join Date
    Aug 2012
    Posts
    23

    Re: Dansk hjælp søges

    Hej Puk

    Velkommen til, jeg tror ikke vi er mange danskere

    Jeg er selv nybegynder og har importeret og bygget en CNCRP maskine PRO4896 4' x 8' CNC Router Kit | CNCRouterParts det er begrænset hvor meget erfaring jeg har men maskinen er bygget og laver dele næsten hver dag.

    jeg tror du skal vælge motor ud fra hvor tung din maskine bliver samt en masse andre faktorer det er ikke altid at størst er bedst. jeg valgte at spare nogle penge ved at købe et billigere sæt elektronik på ebay fra Longs motor, mange har brugt disse sæt og der er meget delte meninger om dem, de virker rigtig godt hos mig..

    Af software bruger langt de fleste Mach3 inklusive mig, det er virkelig nemt at gå til og der er enormt meget hjælp at hente over alt på nettet, til at tegne delene bruger jeg Vcarve også et meget populært program det betaler man lidt for men det er pengene hver...

    Men ellers kan jeg kun anbefale dig at læse læse læse, der står ALT på denne side

    Du er altid velkommen til at kontakte mig på PM hvis du skal bruge lidt dansk hjælp, men husk jeg er også nybegynder :wave:

  3. #3
    Join Date
    Aug 2014
    Posts
    1

    Re: Dansk hjælp søges

    jeg overvejer at bruge Nema 34 Stepper Motor 1600oz, 11,5Nm 3.5A
    så det er ikke de mindste, men spørgsmålet er om det overhovedet er nødvendigt med sådanne voldsomme motorer.

    jeg har snuset lidt til Mach3 og det ser nemt nok ud.
    tilmed leger jeg lidt med solidworks og InventorCAM / iMachining

  4. #4
    Join Date
    Nov 2010
    Posts
    89

    Re: Dansk hjælp søges

    Ud fra hvad du skal skære i så nej så behøver du ikke så store motor

Tags for this Thread

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •