586,096 active members*
3,378 visitors online*
Register for free
Login
Page 7 of 8 5678
Results 121 to 140 of 141
  1. #121
    Join Date
    Dec 2008
    Posts
    441

    Cool

    Quote Originally Posted by mcentric View Post
    Det hadde vært en enkel sak for forum administratoren å opprette et gruppe for oss. Det mest logiske ville vel kanskje være å opprette "Norwegian Club House" under Europe Club House. Det store spørsmålet er vel om forum administratoren er villig til dette. Jeg kan sende en mail å høre.

    miko


    * Da er mail sendt. Vi får se hva de sier.
    Kjempegreier

    Vet ikke hvordan reglene for torrent på dette forumet er ?

    Noen som vet?


    Mvh Robert.

  2. #122
    Join Date
    Nov 2008
    Posts
    11
    Selv om jeg nå bor iThailand hadde det vært fint med et forum på norsk,er ferdig med maskinen min og lærer meg å mestre den,ganske morro no,laget en liten bilde og videosnutt til venner og familie der hjemme, link til videoen:http://www.youtube.com/results?searc...ikkerbu+5&aq=f

  3. #123
    Join Date
    Nov 2008
    Posts
    11
    skal prøve å gjøre Y og Z aksen litt mer stabil, har et avvik på 0.3 til 0.8mm, ser at build your own cncmachin har en ny type så jeg får kopiere litt av den, ser no etter v-wheels W2x men så langt har jeg ikke funnet det her nede i thailand så det blir vel til jeg må ta de fra usa, sente en forespørsel til yitong i china og de skulle ha $19 pr stk mens superior berings i statene sender de for $12, er der noen som vet hva de koster i Norge??

  4. #124
    Join Date
    Dec 2006
    Posts
    73
    Jeg og en annen bruker her inne, Goose80, kjøpte et-eller-annet CNC-domene som vi planla å bruke for blant annet et norsk CNC-forum...kanskje vi skulle dratt i gang det? Samtidig ville det vært greit å ha alt samlet på et sted....
    Building Stage: [///////------]45% Now we are getting somewhere...
    Ordering & planning: [///////////---] 80% Aaaalmost done...

  5. #125
    Join Date
    Apr 2009
    Posts
    290
    Sånn folkens! Da har vi fått vårt eget forum her på cnczone Skriv i vei!

    http://www.cnczone.com/forums/forumdisplay.php?f=440

    miko

  6. #126
    Join Date
    Dec 2008
    Posts
    441

    Quote Originally Posted by mcentric View Post
    Sånn folkens! Da har vi fått vårt eget forum her på cnczone Skriv i vei!

    http://www.cnczone.com/forums/forumdisplay.php?f=440

    miko
    Så fint da!

    Bra at noen tar ansvar


    Mvh Robert.

  7. #127
    Join Date
    Jul 2010
    Posts
    17
    Heisann.
    Tenkte jeg skulle prøve og spørr mitt spørsmål her på norsk først

    Jeg holder på og bygge en fres. Og måten jeg bygger denne på er enkel.

    Jeg har da 3 step motorer, 2 av de er koblet direkte til gjengestengene, en til og løfte fresen, og en til og gå sidelengs. Men den siste motoren som skal ta seg av dybden alså kjøre hele sulamitten innover i bredden har jeg valgt og bruke 2 gjengestenger for økt stabilitet. Da må jeg ha reimdrift, og siden jeg bruker det jeg har så vil jeg komme til og få en annen utveksling.
    Spørsmålet siden jeg ikke har fått satt meg godt nok inni dette enda er da:
    Går det an og programere det sånn et 2 stepmotorer går direkte, mens den siste har en annen utveksling så den må oppfatte 1 step som mindre/mer vandring iforhold til de andre 2?

  8. #128
    Join Date
    Feb 2008
    Posts
    7

    Utveksling

    Heisann
    Om du bruker Mach3 som styreprogram kan du programmere dette akkurat som du vil.
    Selv bruker jeg gjengestenger i tre forskjellige dimensjoner og forskjellig gjengestigning. Du kan finne noe på Youtube.com/lnyje
    Lykke til
    Knut A

  9. #129
    Join Date
    Jul 2010
    Posts
    17
    Quote Originally Posted by Knut A View Post
    Heisann
    Om du bruker Mach3 som styreprogram kan du programmere dette akkurat som du vil.
    Selv bruker jeg gjengestenger i tre forskjellige dimensjoner og forskjellig gjengestigning. Du kan finne noe på Youtube.com/lnyje
    Lykke til
    Knut A


    mach3, er det programvare eller er det kontrolleren til steppermotorene?
    jeg har kjøpt denne pakken:

    http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...=STRK:MEWNX:IT

  10. #130
    Join Date
    Oct 2007
    Posts
    10
    Quote Originally Posted by kjetilhansen View Post
    mach3, er det programvare eller er det kontrolleren til steppermotorene?
    jeg har kjøpt denne pakken:

    http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...=STRK:MEWNX:IT
    MACH3 er et program. Det, og alle andre program som finnes for å kjøre en CNC-maskin via PC setter du opp akkurat som du vil med tanke på stigning på "gjengestenger".

  11. #131
    Join Date
    Jul 2010
    Posts
    17
    Okay. Fant det ut etter litt googling Ja i mitt tilfelle bruker jeg gjengestenger, ikke de stengene som er beregnet til dette. Mener selv at jeg ikke trenger den nøaktigheten som noe sånn kan gi, så i mitt tilfelle så er det godt nok med gjegestenger. Er heller ikke sikker på hvorfor de andre stengene er bedre enn gjengestenger, de gjør vell samme nytten?

  12. #132
    Join Date
    Oct 2008
    Posts
    4

  13. #133
    Join Date
    Jan 2011
    Posts
    15

    SP-fres vansker, og hjelp trengs

    Hei
    jeg har en SP-fres 22.0101, det er kun fresen som jeg har.
    Hva kreves til å kjøre den med en pc... har noen klart å kjøre maskinen?
    Kan noen hjelpe til... i stor nød!
    Hva med kabel fra PC til fres, hvor går å kjøpe den eller emne og få til med tilkopling info..
    Programvare til å kjøre fresen, hvilken bør brukes!
    Alt av info er til nytte... alt

    Hilsen
    Ørvar

  14. #134
    Join Date
    Dec 2008
    Posts
    441
    Hei.

    Du må starte med og gi litt mere info om fresen din. Et bilde eller to hadde kanskje ikke vært så dumt.

    Når det gjelder pc og slikt så benytter jeg meg av ubuntu (linux) med emc2. Dette er et gratis operativsystem osv.

    Etterhvert så skal jeg gå over til Mach3 som styrings program av selve fresen.

    For og lage g-coder/maskinlinjer så er jeg i ferd med og lære meg EdgeCAM da vi bruker dette på jobb.

    Tegning bruker jeg AutoCAD 2010.

    Kabler og slikt så må du finne ut hvilke kontakter du har på både pc og maskin. Jeg selv privat bruker DB25 parallel kabel og dette kortet ( 3 Axis TB6560 CNC Stepper Motor Driver Controller Board - eBay (item 270637304526 end time Jan-17-11 06:40:37 PST) )


    Spørr om du lurer på noe


    Mvh Robert.
    My second homebuilt cnc machine cnczone.com/forums/norwegian_club_house/123977-ombygget_cnc_-_gecko_540_a.html

  15. #135
    Join Date
    Jan 2011
    Posts
    15

    SP-Fres

    Hei Vegabond, og alle andre som kan hjelpe....

    Jeg henviser til forum: http://www.cnczone.com/forums/steppe...ng_motors.html
    Der er det bilder å litt info om maskinen...

    Det spørs hva jeg slipper med å skifte ut av elektronikken, eller er nødt til å endre... kan jeg ha motorer og hvordan kan jeg finne ut hvilken type det er.
    Det står kun Patent nummer på motorer, men jeg kan jo telle ledninger i tilkoplinga. Eller hvordan skal jeg måle meg frem til resultat! hvilken motor!

    Spes. Produkt A/S produserte disse maskinene i midten av 80tallet og inn på 90tallet, mye solgt til CNC trenings og utdannings formål... skoler osv.

    Koster trolig skjorta i sin tid, maskinen er robust, kraftig=massiv=tung. Veldig flott produsert og med en liten finesse som jeg liker, dvs luftstyring er på maskinen som kan brukes i ulike funksjoner, som snabbfeste eller blåse rent på fresen osv... Ønsker å beholde den, kanskje er jeg tvungen til å kjøre den som 4. akse!

    Men se på linken, og om noen har gode råd og hjelp og dele med seg da er jeg åpen for forslag...

    Hilsen
    Ørvar

  16. #136
    Join Date
    Sep 2007
    Posts
    99
    Hei
    Fra Bamble.
    Benk med 3-akser som rusler og går.
    Runar Holm, Norway
    www.maxmekker.com

  17. #137
    Join Date
    Jun 2006
    Posts
    7

    Re: SP-Fres

    Hei Guten-i-Norge
    Hvordan har det gått med Spes. produkt fresen? Fikk du liv i den?
    Jeg har nettopp fått tak i en tilsvarende... SP-FRES 22.0101, også uten se og styreboks...
    Vurderer å bygge om med Gecko osv.. Hva endte du opp med?

    Mvh
    Patrick, Fredrikstad

  18. #138
    Join Date
    Jan 2011
    Posts
    15

    Re: SP-Fres

    Quote Originally Posted by PMoe View Post
    Hei Guten-i-Norge
    Hvordan har det gått med Spes. produkt fresen? Fikk du liv i den?
    Jeg har nettopp fått tak i en tilsvarende... SP-FRES 22.0101, også uten se og styreboks...
    Vurderer å bygge om med Gecko osv.. Hva endte du opp med?

    Mvh
    Patrick, Fredrikstad
    Takk Patrick,

    Nei det var en katastrofe til slutt....... sørgelig/forargelig men sant

    Fikk beskjed ifra jobben min som jeg var på at jeg kunne ta greia med meg..... men når det var aktuelt da var det ikke bara bara
    Til slutt da var det bedre å kaste den men at jeg fikk den til å leke med...... trolige var noen redd for at jeg skulle klare av og og
    Det passa ikke inn hos noen som hadde trolige samtaler med overordnede..... vil jeg mene.

    Hvorfra fikk du din maskin?


    Hilsen
    Guten i Oslo

  19. #139
    Join Date
    Jun 2006
    Posts
    7

    Re: SP-Fres

    Quote Originally Posted by Guten i Norge View Post
    Takk Patrick,

    Nei det var en katastrofe til slutt....... sørgelig/forargelig men sant

    Fikk beskjed ifra jobben min som jeg var på at jeg kunne ta greia med meg..... men når det var aktuelt da var det ikke bara bara
    Til slutt da var det bedre å kaste den men at jeg fikk den til å leke med...... trolige var noen redd for at jeg skulle klare av og og
    Det passa ikke inn hos noen som hadde trolige samtaler med overordnede..... vil jeg mene.

    Hvorfra fikk du din maskin?


    Hilsen
    Guten i Oslo
    Det var synd...
    Jeg fikk den fra en videregående skole som skulle flytte... ingen andre ville ha den...

    Jeg har funnet ut at den var styrt av et RVO kort, som er et gammelt ISA-kort som rådet for videregående utvikling designet i sin tid for opplæring...
    Ut fra dette gikk en kabel til en "boks" som igjen gikk inn i maskinen iflg et bilde jeg fikk se.. men software og "boks" var borte...
    Stepmotorene ser greie ut og skruer osv ser greit ut... så alt det "dyre" er der...
    Så et annet sted her på forumet at det kunne være Superior Electric M061-FD08
    Ellers så har jeg nettopp fått den og prøver å finne ut mer...

    Tenkte jeg skulle finne "et eller annet" å drive den med... for eksempel Gecko drives eller noe slikt..
    Greit vinterprosjekt...

    mvh
    P@

  20. #140
    Join Date
    Apr 2005
    Posts
    1

    Re: Calling out to all Norwegians

    Heisann!

    Fra Helgøya, Midt i Mjøsa mellom Gjøvik og Hamar.

    Har CNC Wire Cutter , for tiden ute av drift men har planer om å oppgradere den med nye motorer og nytt controllerkort og software. software jeg har på den i dag funker bare under windows 95 ,så er litt utdatert , men funker fortsatt

    Kjøpt meg en Geeetech Prusa I3 pro B som jeg allerede er i gang med å oppgradere til Dualhead . (3D printer)

    Ønskeliste: bygge egen CNC fres , Kjøpe meg 100w laser skjærer (1400x900 bord) direkte fra Kina

    Modellfly pilot med egen flyplass ... https://www.facebook.com/Heggen-Airp...0697591978439/

Page 7 of 8 5678

Similar Threads

  1. calling subprograms on osp-100
    By horst007 in forum Okuma
    Replies: 8
    Last Post: 11-05-2011, 03:28 PM
  2. Calling All Experts
    By buffmasterbran in forum Want To Buy...Need help!
    Replies: 4
    Last Post: 08-09-2011, 09:07 PM
  3. Calling all X4 and X4+ owners
    By hughlss in forum Syil Products
    Replies: 2
    Last Post: 09-26-2008, 01:13 PM
  4. Calling a Tool up
    By MBG in forum G-Code Programing
    Replies: 10
    Last Post: 04-30-2008, 03:04 AM
  5. Calling all machinist!
    By MattF811 in forum Employment Opportunity
    Replies: 5
    Last Post: 10-29-2007, 08:42 PM

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •