586,501 active members*
3,220 visitors online*
Register for free
Login
Results 1 to 16 of 16
  1. #1
    Join Date
    May 2009
    Posts
    12

    Francka's CNC byggetråd

    Får vel lage en byggetråd på CNC prosjektet mitt jeg og da.
    Fint at dette forumet er startet.
    Har ikke laget tegninger e.l. på forhånd. Bare bygget slik som jeg mener det bør være. Har selvsakt studert mye og lenge på nettet.
    Til nå er det basert på deler fra Chlas Olsson, Astrup, samt litt fra gode kontakter.

    Nå er det kuleskruer og step motorer som står for tur.
    Og her sliter jeg litt. Vanskelig å bestemme seg for f.eks. diameter på skruene og størrelse på motorer og drivere.
    Men det er vel derfor forumet finnes. For å spørre om andres råd og erfaringer ?.


    Franck Andersen
    Utsiden av Bergen
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails IMGP2218 (2).jpg   IMGP2220 (2).jpg  

  2. #2
    Join Date
    Apr 2009
    Posts
    290
    Det ser jo veldig bra ut Franck! gleder meg til jeg kommer så langt i bygginga.

    Jeg har kjøpt fullt kit med driver og motorer fra HobbyCNC.com. Nå har jeg ikke fått satt det sammen ennå, men så langt er jeg fornøyd med kvaliteten og servicen. Leverte på ca en uke og prisen synes jeg var helt akseptabel med tanke på hva som følger med i settet. Det er mange her på cnczone som har gode erfaringer med det. Det er jo greit om man har tatt i en loddebolt før, men hvis ikke lærer man også det fort.

    miko

  3. #3
    Join Date
    May 2009
    Posts
    12

    Ball screws ( kuleskruer )

    Da var bestilling på Kuleskruer gjort.
    Det ble 16 mm (1605 ) fra LinearMotion i Kina.

    Total pris for 3 stk. Forskjellig lengde ble ca. 1600 NOK.
    Det blir vel noe Toll og moms på det. Men mener dette skal være overkommelig.
    Må tilpasse endene selv, men det tror jeg skal gå greit. Har en liten dreiebenk i Garasjen.

    Da er det Stepp motorer og Drivere.
    HobbyCNC har en intressant pakke.
    Jeg håper at Mcentric holder oss godt oppdater med sine erfaringer, så blir det kansje nettopp den pakken.


    franck

  4. #4
    Join Date
    Apr 2009
    Posts
    290
    Jeg har bestillt skinnene og lagerblokkene fra linearmotionbearings. Venter i spenning på hentelapp

    Det er kun moms du må betale (pluss et momsberegningsgebyr til Posten). Det er svært få varegrupper du faktisk må betale toll på.

    miko

  5. #5
    Join Date
    May 2009
    Posts
    12
    Takker for det mcentric.
    Får vell bare vente nå.

    Kikker også etter Stepp motorer.
    Fant dette alternativet.
    Ikke byggesett, men men.


    http://www.slidesandballscrews.com/c...79336c27e21635

    Er det noen som har erefaring med dette "kitet".


    Franck

  6. #6
    Join Date
    Feb 2008
    Posts
    61
    Quote Originally Posted by francka View Post
    Takker for det mcentric.
    Får vell bare vente nå.

    Kikker også etter Stepp motorer.
    Fant dette alternativet.
    Ikke byggesett, men men.


    http://www.slidesandballscrews.com/c...79336c27e21635

    Er det noen som har erefaring med dette "kitet".


    Franck
    Heisann Franck.
    Jeg har bestilt dette settet, pluss en ekstra driver, motor og
    et annet breakout board, med 3 innebygde releer osv fra han karen dær, venter på det i disse dager. Blir å skrive noen ord om det i byggetråden min ( http://www.cnczone.com/forums/showthread.php?t=76074 )
    Jeg har faktisk bestilt alt av Lineære deler, kuleskruer osv fra Zapp..
    Leveringstiden er ikke akkurat superman-hastighet, men de delene som
    har ankommet, kom nå frem stortsett uskadet. Er vel litt utfordrene å få
    1,5meter lange kuleskruer til å holde seg innfor papp og bobleplastens
    rammer helt fra england til tromsø uten å stuke endene litt- målte de med
    måleur da -og skjevheten hadde ikke forplantet seg lengre innover på akslingen.

  7. #7
    Join Date
    Jan 2008
    Posts
    15
    Hej Franka
    Dit equipment ser godt ud, det må ha kost en formue, så når du vælger motore, så gå ikke for lavt i framen, jeg foreslår 42 størelse. for ellers bliver du court, hvis du laver større ting. Det er min mening. Hvor har du købt det set op? Det ser ikke hjemmelavet ud, men jeg spore kun en ting, er det stiv nok, med kun de to rund bare, for der er jo en side fors når du er moving on Y aksel.
    [email protected]

  8. #8
    Join Date
    Jan 2008
    Posts
    15
    Hej franck
    Sorry, the frame is not 42, it is 34 sice, for good preformans.
    Jakobsen

  9. #9
    Join Date
    May 2009
    Posts
    12
    1

  10. #10
    Join Date
    May 2009
    Posts
    12
    Quote Originally Posted by MitzuRazing View Post
    Heisann Franck.
    Jeg har bestilt dette settet, pluss en ekstra driver, motor og
    et annet breakout board, med 3 innebygde releer osv fra han karen dær, venter på det i disse dager. Blir å skrive noen ord om det i byggetråden min ( http://www.cnczone.com/forums/showthread.php?t=76074 )
    Jeg har faktisk bestilt alt av Lineære deler, kuleskruer osv fra Zapp..
    Leveringstiden er ikke akkurat superman-hastighet, men de delene som
    har ankommet, kom nå frem stortsett uskadet. Er vel litt utfordrene å få
    1,5meter lange kuleskruer til å holde seg innfor papp og bobleplastens
    rammer helt fra england til tromsø uten å stuke endene litt- målte de med
    måleur da -og skjevheten hadde ikke forplantet seg lengre innover på akslingen.
    Hei.

    Intressant at du har gått for denne pakken.
    1,5 m kuleskruer btyr at du lager ety stort oppsett. Hvilken diameter har du beregnet på skruer, og hvordan har du kommet frem til denne størrelsen av motorer. ?

    Hold meg gjerne oppdatert på fremdrift.


    Franck

  11. #11
    Join Date
    May 2009
    Posts
    12

    Hi Jakobsen

    Quote Originally Posted by Jakobsen View Post
    Hej Franka
    Dit equipment ser godt ud, det må ha kost en formue, så når du vælger motore, så gå ikke for lavt i framen, jeg foreslår 42 størelse. for ellers bliver du court, hvis du laver større ting. Det er min mening. Hvor har du købt det set op? Det ser ikke hjemmelavet ud, men jeg spore kun en ting, er det stiv nok, med kun de to rund bare, for der er jo en side fors når du er moving on Y aksel.
    [email protected]


    Thanks for showing intrest in the project.
    This set-up is my own ( Home made ). Unfortunatly no drawings or instructions are excisting. Done by my self and not expencive at all.
    The white material you see is a 20mm POM plastic material. Given to me by a good contact.
    A good and strong type of material very well suited for this purpose.
    The round bars you see are 50 mm aluminium pipes just for stiffening up the main frame. ( 2 on each side )
    The Y-axis is sliding on 2 ea. 20 mm steels shafts under the wooden table.
    ( not possible to see on the pictures )
    on a ball bearing principple similare ( also home made with cheap standard ball bearings ) to the one seen on the picture ( X-axis )

    The construction seams to be pretty stiff, but of coarse, I look forward to have everything mounted to it and see it running.
    It should be easy to do modifications if needed.

    Size of motors: Yes I have considered a stronger type. Nema 34 brand maybee.
    The ones I have looked at has a tourque of 3 Nm, but I am very unsure wether this is enough.
    My Y-axis is total 900m (Travel length is a bit shorther )
    My X-axis approx 700 m
    Maybe you have some thougths ?

    If I am going up a step I also probably need to go for a bigger driver unit. ?
    Maybe X and Y should be based on the 34 brand and the Z could be 23.
    I assume the interface bord to the PC could handle different kinds of driver units.


    Reg.
    Francka

  12. #12
    Join Date
    Feb 2008
    Posts
    61
    Quote Originally Posted by francka View Post
    Hei.

    Intressant at du har gått for denne pakken.
    1,5 m kuleskruer btyr at du lager ety stort oppsett. Hvilken diameter har du beregnet på skruer, og hvordan har du kommet frem til denne størrelsen av motorer. ?

    Hold meg gjerne oppdatert på fremdrift.


    Franck
    Heisann.
    De to X akse skruene er 20mm i diameter, dette for å prøve å unngå pisking ved høyere hastigheter.
    Skruene på Y og Z er 16mm i dia..
    Pitch på alle skruene er 5mm, men kunne sikkert med fordel ha bestilt Y skruen til 10mm pitch, da hadde jeg nok lett kunne hatt rapids på opp mot 10Meter! i minuttet, kjekt for 3d arbeid, men det er ikke værre enn å kjøre på med en 2:1 oppgiring hvis det skulle vise seg å være utilstrekkelig..
    Når det gjelder motorstørrelse og Flens så har jeg sett såpass mange byggetråder her inne at jeg fant ut at Nema 23 holdt i lange baner. 3Nm eller ca 425 oZ in skal holde det. Har sett folk gå ned fra 1,25Nm til 1Nm for å få opp hastigheten på rapids og generell kutting. Hvis aksene er lette så er det gunstig med en "liten" motor, de snurrer gjerne mye fortere enn en større med samme spenning.

    ( ta no det hær mæ ei klypa salt, men e ganske sikker på at det stemmer )

  13. #13
    Join Date
    May 2009
    Posts
    12

    Step motors

    Da var stepp motorer og drivere også bestilt

    Det ble 3Nm kittet fra Zapp Automation

    Men har ikke bestilt power supplyene, da jeg har et gammelt og kraftig Lambda Supply som jeg nokk kan bruke.
    Kan dra 15 A av dette og er variabelt fra 0 - 55 V. Så det burde holde.
    Bare litt synd at det har 110 volt inntak, så jeg må til med 220 /110 trafo. Men har den trafoen også.
    Så det får klare seg i starten.

    Da er det bare å vente på neste trinn i byggeprosessen. Når kuleskruer og steppemotorer har dukket opp. En Kress fresemotor er også bestilt fra damencnc i Holland, så da er det meste på plass.

  14. #14
    Join Date
    Nov 2008
    Posts
    11

    Fra Thailand

    Jeg brukte vanlige gjengestenger på min maskin og det fungerer utmerket så langt,bordet mitt er 500x1200mm og måler bare 0.3mm avvik pga litt for dårlig Y akse så den holder jeg på med å forbedre, kjøpte motorer fra [URL="http://http://www.kelinginc.net/KLDriver.html"] og er fornøyd med det,skal prøve å sende med noen bilder
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails bile2 (1 of 1)-5.jpg   bile2 (1 of 1)-4.jpg   bile2 (1 of 1)-2.jpg   bile2 (1 of 1)-3.jpg  


  15. #15
    Join Date
    Feb 2008
    Posts
    6
    Heisan

    Litt sånn offtopic

    Hvor i Bergen er du fra Franca?

    trodde jeg var den eneste her omkring som drev med denne hobbyen

  16. #16
    Join Date
    May 2009
    Posts
    12

    Fra utsiden av Bergen

    Hallo Ullteppet

    Du er nok ikke den eneste nei.
    Jeg holder til i Eikelandsosen.

    Status på prosjektet er nå.
    Kuleskruer montert, motorer er montert, kontrollere og pc-kort montert i selvkomponert boks. Og bordet er prøvekjørt via Mach 3. Og. Det beste av alt. Den fungerer.
    For å få den helt topp, så ser jeg at jeg kansje må foreta noen justeringer, men det får jeg ta etterhvert. Det som jeg holder på med nå. Er å sette meg inn i Mach 3 softwaren. Skal oppdatere litt her på siden med bilder etc. etter hvert også.
    Hvor er det du holder til da. ?




    Francka






    Quote Originally Posted by ullteppet View Post
    Heisan

    Litt sånn offtopic

    Hvor i Bergen er du fra Franca?

    trodde jeg var den eneste her omkring som drev med denne hobbyen

Similar Threads

  1. Proto-M byggetråd
    By mcentric in forum Norwegian
    Replies: 75
    Last Post: 03-04-2010, 05:52 PM
  2. Byggetråd Cnc
    By Vegabond in forum Norwegian
    Replies: 10
    Last Post: 06-15-2009, 10:06 PM

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •