586,102 active members*
2,367 visitors online*
Register for free
Login
Results 1 to 2 of 2
  1. #1
    Join Date
    May 2006
    Posts
    309

    Hvor mange microstep trenger jeg egentlig?

    Jeg kjøpte noen brukte step-motorer på eBay. Disse er 6 wire unipolare som jeg har koblet til bipolare drivere. Jeg kan ikke kjøre dem med noe særlig høy hastighet før de begynner å lage ulyder.

    Jeg har satt driverne til 8 microsteps. Kan dette ha noen betydning? Vil jeg få en høyere ytelse dersom jeg forandrer disse til 4 eller 2 microstep?

    Eller burde jeg heller skaffe meg bipolare step-motorer?

  2. #2
    Join Date
    Apr 2009
    Posts
    290
    Quote Originally Posted by jaru-eri View Post
    Jeg kjøpte noen brukte step-motorer på eBay. Disse er 6 wire unipolare som jeg har koblet til bipolare drivere. Jeg kan ikke kjøre dem med noe særlig høy hastighet før de begynner å lage ulyder.

    Jeg har satt driverne til 8 microsteps. Kan dette ha noen betydning? Vil jeg få en høyere ytelse dersom jeg forandrer disse til 4 eller 2 microstep?

    Eller burde jeg heller skaffe meg bipolare step-motorer?
    Slik jeg har forstått det og slik jeg har erfart det, uten at jeg er noen ekspert i det hele tatt, er at resonanser i maskinen/motoren kan fjernes/minskes ved å endre microsteppingen. Fresen min forandret karakter og støy ganske betraktelig da jeg gikk fra 4 til 8. Jeg tviler dog sterkt på at endring av microstep vil ha noen innvirkning på ytelsen av motoren din. Det eneste som kommer til å slite hvis du setter microsteppen for høyt er PC'en som driver maskina di.
    Jeg holder heller en knapp på at det er kombinasjonen av unipolar motorer med bipolar drivere, men dette kan jeg ikke nok om til å være sikker på. Min HobbyCNC Pro driver er kun unipolar og kan derfor kun drive motorer som er koblet unipolar. Om en bipolar driver kan mate både bi- og unipolar motorer riktig er jeg litt skeptisk til, men det får noen andre uttale seg om.
    Lykke til

    PS. Får de strøm nok?

    Mikael
    "Hey! It's that guy you are!" - Phillip J. Fry

Similar Threads

  1. Hvor kjøpe Emnemetaller?
    By flesvik in forum Norwegian
    Replies: 14
    Last Post: 04-23-2011, 03:54 PM
  2. Hvor kjøpe freser, online?
    By Odeott in forum Norwegian
    Replies: 12
    Last Post: 03-04-2010, 07:52 AM
  3. New microstep test
    By nhatson.elec in forum Stepper Motors / Drives
    Replies: 0
    Last Post: 05-28-2009, 06:45 AM
  4. Microstep problem
    By Maz in forum Hobbycnc (Products)
    Replies: 11
    Last Post: 12-14-2007, 07:30 PM

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •