587,997 active members*
2,615 visitors online*
Register for free
Login

Thread: CNC-prosjekt

Page 1 of 2 12
Results 1 to 20 of 37
  1. #1
    Join Date
    Oct 2010
    Posts
    0

    CNC-prosjekt

    Hei på dere.
    Planlegger å bygge meg en CNC-fres, jeg også. Regner med at dette prosjektet blir et prøv-og-feil-frosjekt, så derfor bygger jeg den hovedsaklig av kryssfiner. Tanken er at jeg med en fungerende tremaskin, med forsiktighet kan oppgradere den til aluminium og eventuelt endre på arbeidsflatestørrelse osv.
    Derfor kjøper jeg kinadeler i denne omgang.

    I går bestilte jeg tre stk av føljgende (til x- og y-akse):
    ballscrew2005-L1000mm with ballnut with end machining +1set BK15/BF15+coupler | eBay

    - i tillegg til denne (til z-akse):
    1antibacklash ballscrew set 1605 -L500mm-C7+BK/BF12+ 2pcs 6.35*10mm couplers | eBay

    Nå ligger jeg og lurer på steppere - tror jeg går for Nema 34 med greit dreiemoment for å være på den sikre siden og for å få erfaring med denne størrelsen. Her er linken:
    4Axis Nema 34 Stepper Motor with 892OZ-In &Control CNC | eBay

    Denne er "hot" i tankene mine for tiden selv om den synes å være rimelig - for rimelig. Jeg er opptatt av å komme rundt på en så behaglig måte som mulig, så derfor kjøper jeg "sett" der det er mulig.

    Har luktet litt på denne linken også:
    4 Axis TB6560 Stepper Driver+NEMA 23 Motor 56mm CNC Kit | eBay

    - men da må jeg bruke Nema 23, og når jeg besøker nettsiden til denne selgeren, ser det ut som at det eneste han ikke selger, er kolonialvarer. Tror jeg styrer klar av ham.

    Noen som har kommentarer til valgene jeg har gjort og de jeg skal gjøre?

    Jeg har kjørt CNC en del og laget mange produksjonstegninger til dette bruket, men anser meg selv for å være temmeli grønn, så jeg håper dere bærer over med evenntuelle stupide spørsmål underveis.

    Hilsen BB

  2. #2
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Etter min mening blir NEMA 34 overkill, spesielt ettersom du både har to motorer og relativt lav stigning på skruene. Nesten uansett motor vil de være sterkere enn hva en trekonstruksjon klarer å takle, men med tanke på senere oppgradering til metall er jo ikke det så nøye.

    Hastighet er også en ting å tenke på, spesielt på grunn av gjengestigningen. Generelt sett er NEMA 23 kjappere, og du trenger en ganske saftig strømforsyning for å holde NEMA 34-motorer i godt driv. Motorene blir jo også en god del dyrere.

    Jeg, og flere andre på forumet, har hatt god erfaring med Automation Technology Inc (tidligere KelingInc) når det gjelder motorer. Selv fikk jeg tak i noen grisedyre PacSci-kontrollere til en slikk og ingenting for flere år sida, så jeg har liten peiling på kontrollere.
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  3. #3
    Join Date
    Oct 2010
    Posts
    0

    CNC-prosjekt

    Hei Lars
    Så mange slags takk for svar - du fikk opp troen på at det er noen aktive luringer der ute.
    Jeg har muligens vært litt utålmodig og burde smurt meg litt.
    I alle fall er skadene skjedd og delene ble bestilt i går. I og med at jeg ikke har gjort noe i denne retningen før, turte jeg ikke satse på single selgere på Ebay - er ute etter dokumentasjon på produktene slik at det er mulig å finne fram i jungelen underveis i byggingen. Spesielt er dette viktig for meg når det gjelder kontrolleren. Her har jeg valgt denne fra Geckodrive: G540 4-Axis Motor Control .

    I tillegg har jeg kjøpt motorer fra Wantai - disse:
    4PCS CNC NEMA34 Stepper Motor 1232OZ-IN,6A,118mm,4leads www.wantmotor.com | eBay

    Er nok klar over at disse også er i største laget men siden planene er en kraftigere konstruksjon etterhvert, burde disse vel gå an å bruke.

    Det du nevner om hastighet og strømbehov hadde jeg ikke tenkt på - kommer nok tilbake og ber om råd ang. strømforsyning etterhvert.

    Ellers var det artig at jeg kunne lese noen hint om høyttalerer nederst i svaret ditt. Er rimelig aktiv på dette området og har noen tråder på Sentralen under BBBJ.

    Vennligst kommenter kjøpene mine - også om noe har blitt helt feil under de forutsetningene jeg har lagt i prosjektet. Ønsker også flere på banen om det er noen der.

    Hilsen BB

  4. #4
    Join Date
    Apr 2012
    Posts
    34
    Hei,

    G540 tåler maks 50vdc. Du bør holde deg litt under dette med ca 48V..
    Antek - PS-8N48 PSU

    For å kalkulere hvilken spenning motorene burde ha så bruker man følgende formel 32 * VL = Vmax
    (L= mH)
    32 * V6,5
    32 * 2,549
    = 81V

    Du kan fint kjøre motorene på 48v.. De går bare treigere og du får ikke like mye kraft utav dem.

    Dersom du ser på Amperage rating på motoren din så er den hele 6A.. Det er mer en G540 kan levere, som er maks 3,5A.

    Tre slike motorer vil kreve en psu som er
    6A * 3 = 18A * 0,75 = 13,5A Det er mye strøm..


    Sånn går det når du kjøper uten å lese på ting først.. De motorene er forøvrig ALT for kraftige til ditt bruk.. Slike motorer brukes feks til å konvertere store verkstedsfreser til cnc. Du hadde fint greid deg med 4-500ozin motorer.

    Dan

  5. #5
    Join Date
    Oct 2010
    Posts
    0
    Hei Dan
    Takk så masse for god informasjon.

    Som du har skjønt, er det en del hull rundt omkring. Skjønner at dette ble alt for svært og hadde regnet med at det kom til å bli noen feilskjær underveis, så jeg får føre det over på kontoen for dumskap eller begrensninger i eget hode.

    Kunne du være brydd med å anbefale et mindre sett motorer for meg. Jeg er også interessert i en snarvei til en dedikert fresemotor som tar verktøytanger inntil 12, 5 mm?

    MVH
    BB

  6. #6
    Join Date
    Oct 2010
    Posts
    0
    Hei på noen.

    Er litt ute i hengemyra etter at jeg har skjønt at jeg bomma til dels kraftig på forrige bestilling.

    Har vært innom denne siten:
    Stepper Motor
    - og funnet disse (øverste og nest øverste på sida)

    NEMA 23 Stepper Motor: KL23H2100-50-4B (3/8” Dual shaft with a flat) 570 oz-in
    Specification Price: $54.95
    570 oz In. Hybrid Motor
    1.8° /200 Steps Per Rev.
    5 Amps Current Per Phase
    4-wire Bi-polar, NEMA 23 Frame

    NEMA 23 Stepper Motor: KL23H2100-30-4BM (1/4” Dual shaft with a flat) 495 oz-in
    Specification Price: $49.95
    495 oz In. Hybrid Motor
    1.8° /200 Steps Per Rev.
    3 Amps Current Per Phase
    4-wire Bi-polar, NEMA 23 Frame

    Vil noen av disse spille sammen med Gekkoen jeg har bestilt - eller noen bedre?

    MVH
    BB

  7. #7
    Join Date
    Apr 2012
    Posts
    34
    Hei,
    Som jeg skrev tidligere så klarer g540 maks 3,5a per motor.. Den siste der vil den klare.

    Vil absolutt anbefale at du roer deg litt ned nå og leser noen titalls timer på ting rundt cnc.. Gecko har mye bra stoff å lese..

    Har du laget noen tegning av bygget?

    Support

    Dan

  8. #8
    Join Date
    Oct 2010
    Posts
    0
    Hei Dan
    -og takk for dine råd og bekymrede innspill - har nok begynt å regne med deg som mentor - tar du oppdraget?

    Jeg har nok lest en god del men tydeligvis ikke nok om dette med motorer og Ampere og en masse annet.
    Men jeg nekter å roe ned. Nå har jeg tatt oksen i halen og jeg kan love deg at her slippes det ikke.

    Ja, jeg har laget tegninger og prøvd ut forskjellige slags føringer. Kommer tilbake med eksakte tegninger når jeg får målt opp skruene jeg venter på og diverse.

    Jeg har valgt en løsning med løftede vanger langsetter bordet i denne omgangen i et forsøk på å begrense torsjonskreftene som oppstår i bommen. Føringene kommer til å bli svært lik denne:
    Extended Linear Carriage with ABEC 7 Bearings - CRP102-00 | CNCRouterParts
    som skal brukes sammen med 6x60 eller 8x60 kaldvalset stål.

    Hilsen
    BB

  9. #9
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Jeg har ikke sett noe særlig på den typen føringer tidligere, men det som umiddelbart slår meg er at du får en veldig liten kontaktflate mot skinna. Det kan føre til slitasje og unøyaktighet vesentlig raskere enn de mer brukte herdede stålstengene med lineære kulelagere. Til en trekonstruksjon holder det sikkert fint, så det spørs hvor mye av delene vil vil beholde til en eventuell oppgradering.

    Stereoprosjektene har ligget litt på vent mens jeg bygger freser, men med tid og stunder blir det høyttalere, digitale delefiltre/DRC (software), ti-kanals DAC, klasse D-forsterkere (LC Audio og NewClassD) og en del annet snacks. På sikt ;-) Har postet en del på diyaudio, også der med brukernavn Novec.
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  10. #10
    Join Date
    Oct 2010
    Posts
    0
    Hei Novec

    Tror ikke at mangel på areal blir det største problemet hvis jeg får tak i stål med godt nok karboninnhold. (Bruker ikke ekstern lagring av bilder foreløpig, så jeg får ikke satt inn bilder av føringene)

    Som sagt er dette i stor grad et testoppsett som etterhvert vil danne et grunnlag for et mer utviklet design. Om skinner kulelagre og annet må ofres til fordel for andre føringer (og da gjerne med føringer med innebygde skruer), får jeg skrive det på en eller annen konto.

    Skal prøve å lukte meg fram til en eller annen løsning for fresemotor. Bosch 1617 er en grei sak, men jeg ser meg likevel om etter en mer spesialiser motor - får se hva som dukker opp etterhvert.

    Jeg er også kommet til en liten stopp i lydarbeidet nå, og må få fresen opp og gå snarest - skal vi si før jul?

    BB

  11. #11
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Det høres ut som en greit plan. Skal ikke se bort ifra at du uansett vil bytte skinner hvis du bygger ny fres, å da er det jo greit å ikke ha brukt så mye kroner på det.

    Mange har kjøpt en vannkjølt spinndel på 1,5 eller 2,2 kW på eBay. Let litt på forumet, så finner du modellen.

    Før jul? Ambisiøst! Har ikke helt de ambisjonene sjøl - når jeg først blir ferdig med å bygge kjøkken og flytte inn skal jeg bli ferdig med ombyggingen av SX3, så skal jeg lage et CNC-sett til en av de andre gutta her, og så skal jeg sette igang med trefresen...
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  12. #12
    Join Date
    Oct 2010
    Posts
    0
    Hei

    Ja, ambisjonene er det ingenting i veien med. Tror egentlig på fleksible mål - mål det er enkelt å flytte på ved behov. Har forresten også et kjøkken som det skal handles inn skuffeskinner, finer og plater til. Kanskje kona blir lykkeligere for nytt kjøkken til jul. Må snakke litt med henne.

    Og ja - skinner og kulelagre er typiske lavkostgreier som også er enkle å få tak i her hjemme, så dette er helt klart offerdelene i utprøvingsfasen.

    MultiCam-en jeg kjenner litt til, hadde keramiske lager og ble grundig varmet opp før arbeidet kunne starte. Jeg har luktet litt på de motorene du nevner. Vannkjøling gir sannsynligvis bedre levetid på lager enn luftkjølt men det er også omstendeligere i og med at enda flere ledninger må trekkes med fram og tilbake.

    Er det noen som kjenner noe til disse luftkjølte motorene med inverter og som har tips å komme med?

    Hilsen
    BB

  13. #13
    Join Date
    Oct 2010
    Posts
    0
    Hei på dere.
    Nei, dette var stusselige saker - 272 views og ingen som bidrar. Takk for meg.
    BB

  14. #14
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Du må nok ha bedre tålmodighet med de få nordmennene som er her... 272 views inkluderer bots, utlendinger og andre som bare er nysgjerrige og lærevillige. Men lykke til med prosjektet!
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  15. #15
    Join Date
    Nov 2006
    Posts
    93
    Hei. Trenger du hjelp til nor fremdeles?
    Hvis det er det så er det bare å spørre.
    Lenge siden jeg var på forumet sist.

    Vet ikke om du har kjøpt detstyring nå, men hadde jeg valge mellom Gecko og DQ860MA så ville jeg gått for DQ860MA.
    Jeg har 4 stk M880 fra leadshine og i tilleg har jeg 6 bekjente me små og store cncer og alle vi kjører på enten M880 eller M545. De to styringene finner du også hos kelling dog under KL8078 og KL-... navn.
    Men igjen er bare å spørre hvis du lurer på noe.

    Luftkjølte motorene har jeg ingen erfaring med, da jeg klarer meg fint med Kress FMW 1050W og dens 33000rpm

  16. #16
    Join Date
    Jan 2009
    Posts
    7
    Quote Originally Posted by Brynjulf View Post
    Hei
    Er det noen som kjenner noe til disse luftkjølte motorene med inverter og som har tips å komme med?
    Luftkjølt motor har også den ulempen at den drar mye kjøleluft gjennom. Denne lufta inneholder masse støv om du freser treverk og enda værre er kjølevann om du freser aluminium eller andre metaller. En høyhastighet spindel pisker kjølevannet til tåke.

    Jeg har ikke prøvd luftkjølt CNC spindel, men en håndoverfres var så pakket med bøss at det var et under den fikk kjøling i det hele tatt. Og en CNC spindel får nok kjapt like mange driftstimer som jeg legger på en håndoverfres i løpet av etpar år. Man slipper jo å dytte den. :-)

  17. #17
    Join Date
    Oct 2010
    Posts
    0
    Hei på dere.

    Takk til dere som holder tråden varm - trodde det var helt dødt.
    Har holdt på med planlegginga av fresen innimellom mens jeg venter på deler. I tillegg leker jeg mye med høyttalere og driver på med konstruering av en sånn gammeldags platespiller som jeg skal bruke fresen til å lage etterhvert. Pluss en masse annet audio-tull. Det hoper seg med andre ord opp i feil ende så, nå må jeg konse om fresen.

    Så litt oppdatering på hva som har skjedd med denne siden sist.
    Til slutt ble de lineær føringene bestilt. Jeg er klar over at jeg tar noen snarveier innimellom . det er vel slik jeg har blitt med årene. Men jeg har altså bestilt varer fra Hiwin - 20mm til x- og y-aksen og 15mm til z-aksen. Turte ikke hange meg på de utallige oem-variantene, og fant ut at Hiwin var så pass representert at jeg regner med å komme rundt med deler etter som saker slites og må byttes ut. Hvor gode og tighte de er, får jeg se når varene har landet. Håper i det lengste

    Den siste skruen fra Kina har ligget på posten siden i går og blir vel hentet i morgen.

    Ellers så har jeg valgt å bruke 50x150mm aluminium firkantrør fra Astrup som viktige deler i konstruksjonen - både i x og i y.

    Jeg har hatt et ønske om å få et så enhetlig og forståelig design som mulig design på innfestingene mellom motorer og resten, og har jobbet en del med det. På x-aksen blir disse av 10mm flatjern mens de andre blir laget i polykarbonat eller aluminium.

    Og så har jeg studeret en del på hvordan jeg skal bygge glidesystemet på y-aksen og har bestemt meg for å prøve å lime aluminium i stedet for å sveise. Dette mest fordi jeg sveiser som en gjøk i stål og da vet jeg hvordan det blir i alu. Garantert fiasko. Skal en tur ut til leverandøren på Rud i Bærum og gjøre noen forsøk for å se om det blir sterkt nok. Kommer tilbake med rapport derfra etterhvert.

    En ting jeg har grublet på, er de to motorene som skal dra x-aksen paralelt - er det mulig å sette disse opp simultant softvaremessig på en eller annen måte? Jeg tviler nemlig på at jeg har nok strøm gjennom Geckoen til å forsyne begge fra en utgang - noen synspunkter fra dere som har kjøtt på beina?

    MVH - BB

  18. #18
    Join Date
    Oct 2010
    Posts
    0
    Motorer, ja. Jeg har ikke valgt noen ennå og tror jeg skal lese meg litt opp først. Men så langt, har jeg vel konkludert med at det blir en vannkjølt en. En av årsakene som nevnt ovenfor - dette med støv og dritt. Men det andre som også er viktig , er støy, og der tror jeg også det går i favør av vannkjølt - de støyer vel mindre, gjør de ikke? I tillegg tar jeg i konstuksonen høyde for å kunne kapsle inn alle motorene og derved redusere støyen litt til. Jeg vet dette er litt geitete, men jeg gjør de også fordi jeg synes det ser litt penere ut hvis det blir gjort ----- pent.

    BB

  19. #19
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    HiWin er definitivt en god løsning - hvis du har råd :-)

    Jeg vet ikke hvor bra det blir å lime alu. Da må du i så fall lage anlegg/vinkler så du får tilstrekkelig overflate, og da blir det fort like greit å skru. Men jeg har begrensa erfaring med det, det kan jo godt hende det fins noe bedre enn det jeg kjenner til.

    Innkapsling av steppermotorene høres ikke særlig sunt ut... De trenger kjøling, så med mindre du lager egen vannkjøling på dem (som kan bli en utfordring med tanke på at de skal ha en viss arbeidstemperatur) må de stå i friluft. Med mikrostepping er det ikke veldig mye bråk i dem, og det meste av lyden vil uansett forplante seg til konstruksjonen.

    Du kan ikke kjøre to motorer på samme kontroller, hver motor må ha sin egen. Det er en egen funksjon for slavemotor i Mach3. Jeg vet ikke om den har støtte for flere akser med slavemotor, men jeg regner med at det blir mest aktuelt på X-aksen.
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  20. #20
    Join Date
    Jan 2009
    Posts
    7
    Ikke lag kapsling rundt stepper motorene! Støyen finner som nevnt veien gjennom innfestingen uansett. De trenger den kjølingen de kan få.
    For å minimere støyen bør du justere inn strømmen på driverene så lavt du kan uten å miste steg når de møter motstand.
    For synkronisering er det ingen problem så lenge hver motor har sin egen driver. Bare koble sammen inngangene på begge. Mach3 trenger ikke å vite at den driver 2 sammenkoblede drivere.
    Vær også litt varsom med å feste stål mot aluminium uten å ta hensyn til at de utvider seg forskjellig i temperaturskifter. Da risiker du at de får en bue når temperaturen endrer seg. Hvorfor ikke bruke presisjons stålrør?

    Rud? Det vil si at du er i Oslo distriktet? Jeg holder til i Follo.

Page 1 of 2 12

Similar Threads

  1. Planer om et CNC fres prosjekt!
    By johjoa in forum Norwegian
    Replies: 9
    Last Post: 08-28-2012, 07:27 PM
  2. Cnc prosjekt
    By Sharx in forum Norwegian
    Replies: 7
    Last Post: 07-22-2012, 01:00 PM
  3. 4-axis prosjekt
    By dst in forum Norwegian
    Replies: 37
    Last Post: 03-13-2012, 11:48 PM
  4. Prosjekt EduMill 3000
    By Patz in forum Norwegian
    Replies: 22
    Last Post: 01-03-2011, 07:24 PM
  5. Hjemmelaget CNC - mitt prosjekt..
    By Daffy in forum Norwegian
    Replies: 1
    Last Post: 11-20-2009, 05:16 PM

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •