588,058 active members*
5,294 visitors online*
Register for free
Login
Page 3 of 4 1234
Results 41 to 60 of 80
  1. #41
    Join Date
    Jul 2006
    Posts
    87
    Strålende

    Gøy å følge med på utviklingen av hvordan det blir. Så hvis du har noe mere å vise fram så finner hvertfall jeg det interessant.

    Quote Originally Posted by Novec View Post
    Bruker en del tid på å lage ny datamaskin til gamlingene nå også. Det er noe dritt å være datakyndig!
    Vet hvordan det er. Litt utsatt selv når det kommer til akkurat det.

  2. #42
    Join Date
    Apr 2007
    Posts
    42
    Er det noen som har noen tanker om Vario BF20 vs sieg X3? (Grizzly G0704 er det samme som Vario BF20 i USA)

    Har lest litt om at folk har problemer med at hodet paa X3 beveger seg opp naar man dytter paa det selv med gib skruene skrudd helt til. Noen som har noen erfaringer med dette?

    Hvis man bare ser paa vekten skulle man jo ihvertfall tru at X3 var en mer solid maskin enn BF20. Og man faar jo begge med langt bord saa her stiller de jo ganske likt. Mens BF20 har jeg lest at folk sliter litt med at motorkontrollerene ryker paa (ihvertfall paa de amerikanske Grizzly G0704 modellene, vet ikke om samme problemet er paa de europeiske Vario BF20 modellene)

  3. #43
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Har ingen erfaring eller peiling på Vario-fresene. Strengt tatt har jeg ingen erfaring med SX3 enda heller
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  4. #44
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Da er delene til de høyst provisoriske X- og Y-aksene ferdige! Må bare slipe vekk noen millimeter av flensen på kulemutterne for å få dem til å passe, så regner jeg med at det blir montering og testing i morra eller tirsdag.

    Det er ikke tilfeldigvis noen som har litt 3 mm stål liggende? Etter litt testing trenger jeg bedre justering av stramminga på kulelagrene, og med den plassen jeg har til rådighet kan aluminium bli litt svakere enn jeg liker. Trenger bare nok til å lage seks plater á 30x50 mm.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails IMAG0522.jpg   IMAG0525.jpg  
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  5. #45
    Join Date
    Mar 2008
    Posts
    52
    Etter det jeg har hørt er det søyla som er et svakt punkt, eller rettere sagt innfestinga i foten

  6. #46
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Jeg har også hørt rykter om at søyla på X3/SX3 ikke er av verdens mest stabile. Alt det andre ser imidlertid ut til å være en del spinklere på Vario-maskina som flesvik nevner.
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  7. #47
    Join Date
    Mar 2008
    Posts
    52
    Jeg har planer om å flytte skruen ut av søyla og å fylle alt med stål og epoxy granitt. På sikt kan det hende det blir linære føringer også

  8. #48
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Trur ikke det er Prince Mild de kineserne har hatt med seg i røykepausa, for denna fresen er skeivere enn Jan Thomas! Jeg syntes det var trygt å anta at hullene til kulemutterfestene sto rett, men det viser seg at det er et par tidels millimeter forskjell på dem - mer enn nok til at "riktige" deler står for skeivt til at de kan brukes.

    Kan en av dere heldige SX3-eiere sjekke om hullene er like skeive hos dere, eller om det er en produksjonsfeil på min? Det er greit å vite om jeg skal designe delene med nøyaktige mål eller bare lage godt slingringsmonn.

    Hullene til X-mutteren er ganske enkle å komme til. Ta ut gib-en til Y-aksen, vipp hele bordet over til ene siden og mål i X-retning på begge skruene som fester X-mutteren.

    Tænk ju
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  9. #49
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Har tatt nøyaktige mål av mutterne nå, og det er helt på bærtur. Men ettersom det passer på fresen er det jo grunn til å tro at det skal være sånn. Kanskje de bare har gjort det for å være jævlige mot eventuelle plagiater.

    Heldigvis er det en viss fornuft i skruehullene, men jeg tror jeg lager styrehullene med god klaring, så får jeg heller ta noen ekstra minutter med justering når jeg monterer.

    Hadde vært genialt om du kunne sjekka om en av mutterne dine er like, Jan Rune, ettersom du skal ha det andre settet.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails x_nut.jpg   y_nut.jpg  
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  10. #50
    Join Date
    Nov 2008
    Posts
    28
    Nå må du ikke snakke stygt om kinesere da

    Det er lagd så det funker med toleranser som funker når maskinen er orginal. Styrepinnene dropper de fleste når de lager cnc konvertering, de bare retter opp og skrur godt til, det rører ikke på seg helt uten videre.

    Styrepinner borres også ofte litt på bærtur så en del kun kan passe på en måte og ikke festes opp ned eller noe sånt.

    Ser veldig bra ut, kult å se at mye skjer på kort tid, gulltråd!.

    edit: hvis det var hullene til skruene du tenkte på så skal de være litt oversize så du kan rette det inn.

  11. #51
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Neida, jeg skal være snill med kineserne, de har tross alt laga en god fres til en god pris

    Husker bare en ting jeg lærte i min korte tid på NTNU: Hvis noe ikke er symmetrisk, sørg for at det er asymmetrisk nok til at man ikke kan misforstå. Men nå har jeg gjort feilen med de provisoriske delene, så da blir nok alt så meget bedre på sluttproduktet.

    Skruehullene til Y-aksen var såpass slakke at jeg fikk retta det opp, men på X-aksen var det helt tight. Er jo uansett ikke noe problem når jeg har riktige mål.

    Blir borte ei ukes tid fra og med søndag, så vi får se hvor mye jeg får til før den tid.
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  12. #52
    Join Date
    Jul 2006
    Posts
    87
    Er akkurat ferdig med min ferie nå. Så så ikke denne før nå. Tilfelle er det samme på min maskin også.

  13. #53
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Kom hjem litt tidligere enn antatt, så jeg har fått den til å funke. Ulempen er at rommet jeg låner på jobben er et gammelt arkiv med 10A sikring, hvor rundt 700W allerede er brukt til lys, så jeg må først skru på fresen og kontrolleren (så sikringa går) og deretter pumpe den til utstyret er "ladet opp"...

    Har ikke frest noe enda, men X- og Y-aksen funker fint: [ame=http://www.youtube.com/watch?v=UfZpBKB3HzQ]Sieg SX3 CNC is Still Alive[/ame]
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  14. #54
    Join Date
    Nov 2008
    Posts
    28
    Må først bare spørre; var det fresen som spilte den musikken?

    Virket veldig sånn, høres ut som steppermotor during.

    Du får jaggu ting gjort! Hva sier de til at du drikker på arbeidsplassen da?

  15. #55
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Yup, det er en fyr som har lekt med å konvertere midi til G-code: Outguessing the machine » Fun with MIDI, CNC and vector maths (mid2cnc.py). For de som er litt mindre nerd enn meg er eksempelet sangen til PC-spillet Portal. Super Mario fungerer dessverre dårlig, for Mach3 legger til en lenger pause enn det som er angitt. Og for de med litt bedre musikksmak: [ame=http://www.youtube.com/watch?v=w1_h_LNCJ94]CNC-Mill playing Metallica - One[/ame]

    Damn, så ikke den ølboksen før jeg hadde lagt ut videoen... Men det var en fredag etter arbeidstid, så jeg tror jeg beholder jobben
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  16. #56
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Endelig hjemme igjen! Men drar selvfølgelig på ferie til neste uke, så det er begrensa hvor fort det går... Da må man ty til litt raske løsninger

    Er du forresten kommet noen vei med motorkontrolleren? Jeg fant plutselig ut hvor teit den originale er - den går sakte, men sikkert opp til det turtallet jeg hadde sist uansett hvor mye jeg prøver å stoppe den, og 1800 omdreininger er ikke særlig sunt for en senterfinner...
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails IMAG0537.jpg  
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  17. #57
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Kanskje på tide med en oppdatering her, selv om det ikke er all verdens å melde.

    Kort sagt har jeg ikke kommet noe videre på selve CNC-settet, med unntak av at jeg har laga en jigg til å frese delene. Det har vært såpass hektisk på jobb og en del annet at jeg ikke har hatt overskudd til å jobbe med fresen, så det eneste jeg har gjort er å lage en ny styringsmaskin som funker enda dårligere enn den første. Det er heller ikke så motiverende å vente flere måneder på utstyr fordi posten ikke klarer å levere...

    Det begynner imidlertid å se bedre ut med tiltakslyst, både fordi det verste prosjektet på jobben begynner å nærme seg slutten, og ikke minst fordi jeg fikk en SmoothStepper jeg regner med å ha operativ i morra. Så snart den er testa skal jeg tramme spindelen (igjen!) og sette igang med fresinga.
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  18. #58
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Ah, endelig! SmoothStepper funker som fy, men 2010-screensettet drar på bærtur etter å ha kjørt programmer. Det blir plutselig ikke mulig å jogge eller skrive inn g-kode, og den reagerer generelt dårlig på taster. Må forske litt nærmere på det før jeg fortsetter.

    Litt har jeg dog gjort, og fresen oppførte seg eksemplarisk bare jeg låste Z-aksen. Tyder på at jeg må stramme gib-en litt mer enn steppermotoren kommer til å like... Den tok lett unna 5 mm dype kutt med 5 mm stepover på 600 mmpm med Garr Alumastar 12 mm, og det ble vakker finish med 0,5 mm stepover og 300 mmpm på et 44 mm tykt endestykke. Den fresen vil helst ha feedrate på 1000-2000 mmpm på 1850 RPM, men jeg tok ikke sjansen på å eksperimentere mer på en dings jeg skal bruke. Mer gøy i vente!
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  19. #59
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272
    Wohoo! Maskina funker som fy, og første del er klar! Kjører på videre i kveld, så innen helga bør jeg ha Z-aksen klar. Så spørs det bare om steppermotoren min er kraftig nok til å løfte den når jeg strammer gibben nok til å få den stabil...

    Vurderer å lage ny fres av noen heftige stålplater, men har ikke undersøkt muligheten for å få det maskinert enda. Det er ikke tilfeldigvis noen i Trondheimsområdet som har tilgang til CNC-fres i større skala?
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails IMAG0613.jpg  
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  20. #60
    Join Date
    Apr 2007
    Posts
    42
    Quote Originally Posted by Novec View Post
    Ah, endelig! SmoothStepper funker som fy, men 2010-screensettet drar på bærtur etter å ha kjørt programmer. Det blir plutselig ikke mulig å jogge eller skrive inn g-kode, og den reagerer generelt dårlig på taster. Må forske litt nærmere på det før jeg fortsetter.

    Litt har jeg dog gjort, og fresen oppførte seg eksemplarisk bare jeg låste Z-aksen. Tyder på at jeg må stramme gib-en litt mer enn steppermotoren kommer til å like... Den tok lett unna 5 mm dype kutt med 5 mm stepover på 600 mmpm med Garr Alumastar 12 mm, og det ble vakker finish med 0,5 mm stepover og 300 mmpm på et 44 mm tykt endestykke. Den fresen vil helst ha feedrate på 1000-2000 mmpm på 1850 RPM, men jeg tok ikke sjansen på å eksperimentere mer på en dings jeg skal bruke. Mer gøy i vente!
    Sikkert et veldig dummt spørsmål, men:
    Hva er stepover?
    Har lest det noen steder uten å få med meg hva det egenklig er

Page 3 of 4 1234

Similar Threads

  1. sieg kx3; everything i need?
    By boogerlad in forum Benchtop Machines
    Replies: 23
    Last Post: 12-04-2010, 06:45 AM
  2. Sieg KX3 VS DIY X3 CNC
    By DonF in forum Benchtop Machines
    Replies: 85
    Last Post: 12-01-2010, 06:19 AM
  3. Sieg SX4
    By thebowman in forum Benchtop Machines
    Replies: 5
    Last Post: 05-12-2010, 04:32 AM
  4. Help! What is Sieg X1, X2, X3?
    By cjchands in forum Benchtop Machines
    Replies: 4
    Last Post: 10-12-2006, 11:20 AM
  5. Sieg X2 and X3
    By rozon in forum Benchtop Machines
    Replies: 12
    Last Post: 05-05-2006, 02:23 PM

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •