588,073 active members*
4,986 visitors online*
Register for free
Login

Thread: Trykkluft

Results 1 to 4 of 4
  1. #1
    Join Date
    May 2011
    Posts
    212

    Trykkluft

    Hei godtfolk,
    er det noen som har greie på trykkluft her? Har fått en kompressorblokk av godt merke gratis og tilnærmet ubrukt. Er dog redd at den er ganske ubrukelig. Kun 1.5kW, og 5 l/s ved 20 bar. Jeg vil jo ha maks 11 bar ut til tanken og 6-8 bar ut til verktøyet.

    Noen som har greie på dette?

  2. #2
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    272

    Re: Trykkluft

    Atlas Copco er i alle fall skikkelige saker! Broder'n fikk tak i en lignende sak for ikke lenge sida, og selv om den var mye større er oppbygning og kvalitet den samme. De to sylindrene er seriekobla for å få 20 bar trykk, men du kan rimelig enkelt parallellkoble dem i stedet, så du får omtrent dobbel luftgjennomstrømning ved 10 bar. Jeg er ikke sikker på om du trenger et eget ombyggingssett fra AC eller om du kan gjøre det selv, men det finner du sikkert ut av.
    - Lars Bjerke
    CNC-ing an SX3 to make a full-size CNC router to make some speakers. Why do it simple?

  3. #3
    Join Date
    Apr 2012
    Posts
    34

    Re: Trykkluft

    Hei,
    Jeg har en slik kompressor som tidligere var en vakuum suger, altså hele greia fungerte omvendt. Men den jeg har er en single stage LE80. Som jeg bygget om ved å lage nye rørdeler ny manifold. Ny elektrisk styring og trykkregulering. Samt at jeg måtte oppgradere motoren fra 4kW til 5.5kW...

    Legger ved en manual så får du se hva du får til.

  4. #4
    Join Date
    May 2011
    Posts
    212

    Re: Trykkluft

    Takk for svar danande. Kompressoren er ferdig og fungerer bra. Kjøpte en 200l tank, koblet opp med trykkbryter, ventiler og filtere, sveisa ei vogn, pulverlakkert og pynta med dekaler. Kosta meg ca. 4000 kr totalt. Da den bare gir 300l/min er det litt snaut til sandblåsing, men med stor tank holder det til alt annet jeg bruker den til. Skal se etter ei ny blokk ved en senere anledning. Nå er det andre prioriteter.

Tags for this Thread

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •